Karácsonyi utolsó

A hősiesség relativitásának nem annyira diszkrét, mint groteszk bája mindaddig meg fog maradni, amíg ember ember tükrében méri önnön cselekedeteit, s úgy teszi mérlegre életét, hogy a másik serpenyőben egy másik ember élete méretik. Modern technika ez. Zrínyi és Arany János hősei komolyabb tükröt tartottak maguk előtt. Mit is üzen Arany János Szondija? „Jézusa kezében kész a kegyelem: egyenest oda fog folyamodni.” Mert ugye, különbség van tükör és tükör között.
'56 homályos tükre – Reposzt

A hősiesség relativitásának nem annyira diszkrét, mint groteszk bája mindaddig meg fog maradni, amíg ember ember tükrében méri önnön cselekedeteit, s úgy teszi mérlegre életét, hogy a másik serpenyőben egy másik ember élete méretik. Modern technika ez. Zrínyi és Arany János hősei komolyabb tükröt tartottak maguk előtt. Mit is üzen Arany János Szondija? „Jézusa kezében kész a kegyelem: egyenest oda fog folyamodni.” Mert ugye, különbség van tükör és tükör között.
E sorok a Reposzt első posztját zárták 2011. november 28-án, adventben.

Redőnyök

Mitől vásott el Vásánd majd minden lakosának a foga? Ezen tűnődik a fővárosból érkezett fiatal fogorvos a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján a bakonyi faluban. Idillt keresett, ehelyett összetört, elvásott fogú embereket talált vidéken. Nem tudni, a megfigyelés, a besúgás munkál-e egy-egy beszélgetés mögött. A kádárizmus világa egyszerre fenyegető valósággá válik a fiatalember számára. Ezek az elvásott, széttört fogak vajon milyen sötét titkokról árulkodnak?
Bal nyolcas - fülszöveg

Egy falu, ahol minden mögött van egy más valóság. Ki kicsoda Vásándon, mit akarnak egy fiatalembertől a kádárizmus hétköznapjaiban? És főként: lehet-e megmaradni igaznak, embernek akkor és ott, ahol úgy tűntetik fel, mintha nem is létezne „igazság” és „emberség”?

Flashmob a plázában

Nagy-Britanniában szokássá vált, hogy a Messiás legismertebb részlete, a kórus által előadott Halleluja alatt a közönség állva hallgatja a zenét. A szokás eredete II. György királyhoz (1683–1760) fűződik, aki a londoni premier előadásán felállt a Halleluja hallgatása közben, a közönség pedig követte őt.
Messiás (Händel) - Wikipédia

Nemrég láttam egy felvételt egy flashmobról. A filmet egy bevásárlóközpont zsúfolt büfé-részében készítették. Rengetegen ültek az asztaloknál: ettek, pihentek. Ám egyszerre váratlanul egy fiatal nő felállt és énekelni kezdett. Mégpedig gyönyörűen. Hamarosan többen csatlakoztak, ki székre állt, ki kezében egy táblát tartott. Händel népszerű darabját, a Messiás oratórium Halleluja tételét adták elő. A furcsa, hétköznapi környezetben szépen összeállt a darab. Az ott ülők láthatóan meglepettek voltak, és örültek.
Amit ez a kórus éneket, az egy lendületes, magával ragadó Isten-dicsőítés. Rögtön felmerül az emberben a film közben, vajon mennyire figyelt oda énekes és hallgatóság a zenedarab tartalmára? A zsoltárok egyik visszatérő fordulata, 23-szor olvassuk: Dícsérjétek az Urat! Halleluja! Ahogyan Isten lehajol hozzánk, Isten dicsőítésével úgy emeljük fel felé szívünket mi, amikor Isten nagyságáról beszélünk. De az a környezet, az a világ, amiben élünk, nem mindig kedvez annak, hogy mások számára is nyilvánvalóvá tegyük Isten iránti hálánkat és csodálatunkat. Méltó és alkalmas környezet-e a pláza büféje?

A De profundistól a kegyelemig

A kádárizmus világa egyszerre fenyegető valósággá válik a fiatalember számára. Ezek az elvásott, széttört fogak vajon milyen sötét titkokról árulkodnak? A tisztának látszó kibontakozó szerelem miért oly ködös, oly megfoghatatlan és félelmetes? László önnön kérdéseire keresi a választ, de csak újabb titkok és még mélyebb bűnök kuszaságát leli. Hogyan válnak halálos ellenségek egymás cinkosaivá a nagy közösségi bűnben? Milyen aljas szándékok és érdekek húzódnak meg minden emberi cselekedet mögött? Tisztátalan szerelmek, egymás megcsalatása éppoly természetes a falu mindennapjaiban, mint a bűnök gyors elévülése. Pontot tehet-e a hazugság végére egy baleset? Annyi biztos, hogy a bal nyolcas, a bölcsességfog végleg elvész.
Bal nyolcas - Szerelem, halál, élet Kádár alatt

Ha igaz az, hogy „Mélységesen mély a múltnak kútja”, mennyivel inkább igaz, hogy mélységesen mély az alkotás kútja. Mélyről kiált fel az ember: hol a fény? Mi az, hogy reménység? Hogyan értelmezhetem ezt a szót? Megfoghatatlan, mert nincs más körülöttem, csak sötétség! Ki emel fel innen?
Minden alkotás mélységesen mélyről indul. És ahogy mélyről indul, időnként vissza is kell térnie a sötétségbe, mert át kell élni a végső felszabadulást. Ami már maga a kegyelem. Aki dudás akar lenni, pokolra kell annak menni… Minden igaz mű megjárja azt a megtisztító utat, ami lentről, mélységesen mélyről indul el, s jut fel addig a kegyelemig, hogy útjára bocsátva már önmagában is megáll.

Fuss, rohanj!

Amit viszont szükséges megcselekedni, azt nem mulaszthatjuk el a botránkozástól való félelem miatt. … Igen a szeretet szabályát itt is meg kell tartani, de csak az oltárig; vagyis a felebarát kedvéért ne botránkoztassuk meg Istent.
Institutio 3.19.13.

Németországban, úgy tűnik, 500 évvel a reformáció után szinte kézzelfogható közelségbe került a katolikusokkal való egyesülés. Egy, a maga esetlenségében is bájos filmecske készült mintegy tiltakozásul, A szépség és az esküvői rémség címmel. Az esetlenség nem csak a képi megjelenítésben érvényesül, de az érvelés gyengeségében, miközben kiérezhető az a szenvedély, amely mutatja, hogy van, aki számára még igenis fontos az Istennel való kapcsolat és az üdvösség kérdése.
Mit mondana Luther? - kérdezi a film ajánlója. A kérdés sokkal inkább az, mit mondasz te? Hogyan állsz majd az Úr Isten elé? Ezt a kérdést mindenkinek magának kell megválaszolnia. Hogy mi az az út, amelyet életében bejár, már földi életében Istent szolgálja, vagy sem – ezt mindenkinek magának kell mérlegelnie.

A nedves zokni találkozása az esszével, avagy tik-tak

Mi hát az idő? Ha senki sem kérdezi, tudom; ha kérdik tőlem, s meg akarom magyarázni, nem tudom.
Augustinus: Vallomások

Valami light novell-ről beszél. Mondom, az inkább talán kisregény, mint novella. Megbeszéljük, micsoda nagy a káosz az irodalomban: a novell, a Novelle, az Erzählung, és a novella meg regény, egyik sem ugyanazt jelenti.
Később szürcsöli forró teáját, én mosogatok.
- Mi a véleményed az időről? Mi az idő? – kérdezi.
- Tik-tak? – kérdezek vissza.

Lábainkat megvessük...

A csapongás, visszavonás, ide-oda futkározás, habozás, ingadozás, bizonytalankodás, egyszóval a kétségbeesés: nem hit; a hit az, hogy lelkünknek van állandó bizonyossága és erős biztonsága, van mire ráállanunk, hogy lábainkat megvessük rajta.
Institutio 3.13.3.

Kell egy ilyen nagy ünnep, mint az 500. jubileum, hogy kiből-kiből kiszakadjon egy-egy rejtett érzelem a protestáns identitása mellett, vagy mások protestáns identitása ellen. Úgy buggyannak ki az érzelmek, mint megannyi rejtett hőforrás, kénes bugyogó, bűzös mofetta, vagy fenségesen feltörő gejzír. Lesz-e belőle óriási erejű vulkánkitörés? Nem tudhatjuk, de valamit jelez.

Esettanulmány a bűnről

Kezdeményezte a Vígszínház Marton László munkaviszonyának megszüntetését. Erről a színház közleményt adott ki, amiben azt írják, hogy a döntés nem jelent, nem jelenthet ítélkezést egy gazdag művészi életút felett.
Kirúgta Marton Lászlót a Vígszínház - Mandiner

Sokat olvashattunk mostanság felháborító szexuális zaklatásokról, s nálunk, Magyarországon egy színházi rendező körül kirobbant botrányról. Múlt héten két Reposzt is foglalkozott a téma egy-egy aspektusával. Nem részletezném, az ügy a bocsánatkérés révén vált a héten különösen érdekessé. Mik is a főbb pontok? Volt egy hosszú évekig tartó abúzus, most kiderül, botrány van, és erre megjelenik egy nyilvános bocsánatkérés. Az ügy kirobbantója elfogadja: úgy tűnik, megtörténik a megbékélés. Ám a megbékélés útján egy lényeges láncszem kimarad, s erről a bocsánatkérő nyilatkozat szövege árulkodik. Abból ugyanis hiányzik az igazi bűnvallás. Márpedig azért – és talán ez a legfigyelemreméltóbb, sőt, bátran mondhatjuk, hogy tendenciózus mozzanat -, mert a bűn elkövetője számára a saját tettei és magatartás nem számít bűnnek. Hovatovább, úgy tűnik, a zaklatással vádolt színházi ember nem tudja értelmezni a bűnt, mint olyant.

Ref. kommentek

...mert a szabadság célja épp az, hogy a jóra lelkesítsen.
Institutio 3.19.6.

Kedves János! Muszáj hozzászólnom legutóbbi posztodhoz. Úgy látom, nagyon eltévedtél. Vagy nem tanították meg neked, hogy az egyházra hallgatni kell?
Kicsoda tagadja ezt? Feltéve, ha semmi mást nem mond, csak ami az Úr igéjéből való.

Kon-textus

A reformáció 2017-es jubileuma arra keresi a választ: milyen szerepet játszanak a reformáció értékei a mai korban? Hogyan tudunk belőlük meríteni?
Az Évfordulóról – reformáció 500

Voltunk – vagyunk – leszünk. Igeidők. Annak az emberiségnek igeidejei, amely mindig tudja, hogy Istene kijelentette magát egy névvel, amely a lehető legsokatmondóbban tanít meg örökkévaló, mindenütt jelen való és mindenható létére: A Vagyok. Ahogy megkapjuk saját létezésünk igeidejeit a Vagyoktól, ugyanúgy kapja meg Tőle az egyház a maga lehetőségeit, esélyeit, reménységét.
Ötszáz év: a reformációtól idáig. De hát tulajdonképpen egyidős az emberiséggel, hiszen Istenhez tartozásunk, amely Krisztusban nyert új értelmet egyszerűen újra letisztulttá vált, evangéliumi hangsúlyokat kapott, majd elindult saját útján. De nem lehet lezárni azt az 500-at, és oda kellene még illeszteni jó néhány …-pontocskát, mert Istenbe vetett hitünk és hivatásunk igenis azt mondatja, hogy reménységgel kell lennünk a továbbiakra az idők végéig, a legnagyobb reménységig. Meg lehet fogalmazni örökséget és reménységet, életformát adó tartalmakat évfordulós alkalmak és rendezvények keretében?

Oldalak