Trendi böjt

Az advent a karácsonyra készíti fel lelkiekben az embert, a húsvétra pedig a nagyböjti időszak. A böjt bibliai eredetű, az ószövetségben és az újszövetségben is olvashatunk a böjtölés formáiról. Jézus is negyven napig böjtölt. A keresztyénséggel együtt jutott el hozzánk, a Kárpát-medencébe ez a szokás. Méltán kapta a nagyböjti elnevezést, mert ebben az időszakban Krisztus szenvedéseire emlékeztek elődeink.
A református ember megőrizte a böjti hagyományokat, de számára nem a külsőségek hangsúlyosak, hanem a belső, lelki felkészülés az ünnepekre. Természetes, hogy bizonyos tartózkodás van az evést és ivást illetően, de a lényeg az emlékezés a Megfeszített Úrra, az elmélyülés Krisztus követésében, a kereszt titokzatos világának a lélekben történő befogadása.

Pocsainé dr.Eperjesi Eszter: A húsvéti ünnepkör református hagyománya - reformatus.hu

Feltöltődött!

Komoly civilizációs probléma napjainkban a túlfogyasztás, ami szintén növeli az egyén ökológiai lábnyomát.

Zöld bulira hív a WWF Föld Órája! – Föld Órája

A Föld óráján nemcsak „elsötétítettem”, de számítógép és internet helyett egy kedves közösségben töltöttem a napot, az estét. Nem volt szükségem tévére, laptopra és mobilra. Nagy közvetlenséggel beszéltünk és beszélgettünk fontos dolgokról, sétáltunk, töltekeztünk. Ezen a garantáltan energiaspórolós napon hihetetlen energiát töltöttünk magunkba. Ha apró lámpácska égett volna rajtunk, már rég kigyúlt volna a „feltöltődött”-jelzés. Csak a szemünk sugárzott.

Határátlépés

A húshagyókedd a nagyböjt kezdetét megelőző utolsó nap a keresztény egyházi évben, azaz a hamvazószerda előtti nap. A név is a böjt kezdetére utal, azaz ezen a napon lehet utoljára húst fogyasztani. Mind Magyarországon, mind a világ számos más pontján különféle ünnepségek és népszokások kapcsolódnak naphoz, sok helyütt karneválnak vagy fesztiváloknak ad helyet. Francia neve Mardi Gras, szó szerint „kövér kedd”. Angol neve Shrove Tuesday (gyóntató kedd), inkább a böjt előtti megtisztulásra utal. Orosz neve blinij vtornyik, szó szerint „palacsinta kedd” a pogány korból ered és a napra utal. A húshagyókedd mozgó dátumú ünnep, időpontja a húsvét időpontjától függ, a húsvéttól visszafelé számított hetedik vasárnap utáni kedd.

Húshagyókedd - hu.wikipédia

Több csoki, kevesebb ünnep

Húsvéti édességekből egyre nagyobb forgalmat bonyolít le a magyar élelmiszer-kiskereskedelem: mintegy 3,3 milliárd forintért közel 900 tonna csokoládé nyulat, tojást és egyéb, ünnepre való édességet adtak el a boltok tavaly március-áprilisban - derül ki a Nielsen piackutató vállalatnak legfrissebb összegzéséből. Az értéket tekintve 10, mennyiség szempontjából 7 százalékkal többet értékesítettek, mint az egy évvel korábbi hasonló időszak során.

Ennyi húsvéti édességet vásároltunk tavaly - veddamagyart.info

Ki szereti a csokit? Ki ne szeretné a csokoládét? Lehet, hogy elsőre nehéz, vagy csak gyerekes gondolat nyomon követi a fordított arányosságot a csokievés és az egyházi ünnepek szerepe, népszerűsége között, de a roskadozó édességpultok, a mohóság, az édes élet utáni vágy tünetei mind az jelzik, hogy a „moho sapiens” még többet követel magának. Mit is? Több boldogságot? Több fogyasztást?

"életböjt" - Andorka Eszter emlékére

Épen tíz éve, 2003 februárjában halt meg Andorka Eszter evangélikus lelkész. Gyilkosság áldozata lett. Éppen olyan valaki oltotta ki az életét, akin – és sok hasonló helyzetű emberen – ő önzetlenül segíteni próbált. ... Egyik szervezője volt az Evangélikus Ifjúsági Szövetségnek. Az úgynevezett Bárka-csoportban rendszeresen táborokat szervezett kerekes székeseknek. Természetes módon forgolódott az állami gondozottak között. Több nehéz sorsú fiatalt, köztük cigányokat fogadott keresztfiának.

Esztus - eszak.lutheran.hu

Amikor nekiálltam a mai bejegyzést megírni, sok gondolat kavargott bennem. Ott volt a Valentin-nap, a maga rikító rózsaszín őrületével, de hátterében mégis egy keresztyén ember valóságos életével és Krisztusáért, hitéért hozott áldozatával, ahogy a tegnapi jegyzetben olvashattuk. Aztán ott volt a szintén erre a napra meghirdetett világméretű megmozdulás, az „Egy milliárd nő ébredése” elnevezésű mozgalom a nőkkel szembeni erőszak ellen, amit az az év eleji indiai szomorú eset indított el, mikor csoportosan erőszakoltak és öltek meg két gyermeklányt. És hát elkezdődött a böjt is, az a negyven napos időszak, mikor a világ keresztényei lélekben előre tekintenek Krisztus kereszthalálára, értünk hozott életáldozatára, és különösen is előtérbe kerülnek saját odaszánásaink, lemondásaink.
Ezeken morfondíroztam a gépem előtt ülve, mikor egyszer csak szembejött velem Eszter.

Ön tisztul? - a böjt margójára

A böjtben rejlik annak lehetősége, hogy a bűnt ( gondoljunk itt a 7 főbűnre!) megszüntetjük, vagyis a tudatunkat kitágítva visszakapcsoljuk magunkat az osztatlan egységhez, a teremtés erejéhez, életünk alapjához.

Böjtöljünk az egészségért! - bojtkura.hu

 

Miközben aktuális híreket, programokat, elmélkedéseket kerestem az idei böjtről, ráakadtam a böjtkúra oldalra. 

Báltermi visszhang

Három olyan estét töltöttem el ismeretlen és ismerős testvérek között, amit semmi pénzért nem hagytam volna ki, és ha tehetem, jövőre meg is ismétlem. Biztatok mindenkit, aki eddig idegenkedett, vagy nem kereste ezeket az alkalmakat, hogy a következő báli szezonra már készüljön, hiszen megéri – nem csak a sámliért vagy a dvd-ért.

Bál-trilógia - Parókia.hu

Egyszer, jó régen már volt egy vitánk a teológián pár évfolyamtárssal egy kávészünetben. Felmerült a kérdés, hogy vajon lehet-e úrvacsoraosztás közben mosolyogni. Egyik teológus-hallgató társam váltig állította, hogy nem illik az, semmiképpen nem tenné, mi pedig, a többiek (egyenlőtlen helyzet), váltig állítottuk, hogy nincs azzal baj, ha az örömteli úrvacsorai közösséget lelkészi oldalról őszinte mosollyal támogatjuk.

Abszurdnak tűnhet ez a vita, de jól illik a rendszerbe, a mindennapok egyházi valóságába, ahonnan száműztük a derűt, a könnyed pillanatokat is, nem hogy a megélt életörömöt. Az evangélium (ÖRÖMhír) komolysága komorsággá lett sokhelyen, a vidámság törvényen kívülre került. Pedig ezt nem szabadna engedni, a hitgyakorlatunk, a rítusaink összessége, a közösségi élet teret ad, keretet teremt a meghitt, mély és nehéz pillanatoknak, a bűnbánatnak, és a gyásznak, de ugyanígy lehetőséget kapunk az örömre, a vidámságra is.