Van-e esély a korrupciónélküliségre?

Az egymást kölcsönösen erősítő korrupció és egyenlőtlenség a politikai elit ellen fordítja az embereket, és "termékeny talajt kínál a populista politikusok felemelkedéséhez" – áll a TI úgynevezett Korrupció Érzékelési Index (CPI) felméréséről készített jelentést bemutató közleményben, amelyben hangsúlyozták, hogy a populizmus nem gyógyír a korrupcióra.

Korrupció - Transindex.ro

A korrupció etikai természetű, aminek hatása negatív a társadalmi közerkölcsre, mert lerombolja az államba, illetve a társadalmi igazságosságba vetetett bizalmat. Tömören: a korrupció rossz. De több annál. Átláthatatlansága miatt áttételesen érzékelhető, így általános gyanúként megjelenik a társadalom minden szeletében. Beszennyezi a tisztákat is, mivel általános jelenségről van szó.
Ha természete etikai, eredője többnyire gazdasági, ami azt jelenti, hogy közvetlenül a pénzzel, áttételesen pedig a befolyással hozható összefüggésbe. Hogy miért rossz? Mert megmérgezi a tisztességgel is lehet érvényesülni alapvető munkaerkölcsöt és teljesítményt.

Az egyenlőbbek

Az Egyesült Államokkal ellentétben Németországban nem kell büntetést fizetnie a Volkswagen (VW) német járműgyártó csoportnak, amiért a károsanyag-kibocsátási adatokat meghamisító szoftverrel szerelt fel több mint 10 millió dízelmotort.

Egyenlőbbek az egyenlők között – portfolio.hu

Hónapok óta tart a Volkswagen-botrány, amely az Amerikai Egyesült Államokban tört ki, mert leleplezték, hogy csaló szoftvert épített be a cég a dízelmotorral eladott járműveibe. A dízel motorok személyautóba való beépítése viszonylag új keletű, már ha az személyautó ipar történetét nézzük. A kezdeti próbálkozások – amikről azért élő emlékeink vannak – a füstös szívómotorokkal indultak, amelyeknek egyetlen előnye a fogyasztás volt. Egyébként lustábbak, hangosabbak, füstösebbek és büdösebbek voltak benzines társaiknál.

Hitetik a tan

Mi történik egy etika órán? Kétféle irányt lehet megfigyelni, Az egyik a tankönyv szerinti hagyományos módszerekkel vezetett információszerzésen alapul; a másik, amit én is preferálok, az a beszélgetést, vitát, játékot, szerepjátszást előtérbe helyező oktatási forma. Pedagógusként ugyanis azt vesszük észre: bár nagy igénye lenne a gyerekeknek arra, hogy beszélgessenek velük, erre kevés időt fordítanak a családban. Az iskola nem tudja a családot és a szülőket helyettesíteni, de például az etika órák kapcsán tud enyhíteni a gyerekek ez irányú hiányérzetén. Ezért is szomorít el az a hecckampány, ami most a vasárnapi boltbezárások körül a média segítségével kialakult. A szupermarketban, ahol vásárolni szoktam, a pénztárosok elmondásuk szerint nagyon is örültek a vasárnapi zárva tartásnak, mert nem egyedül kell tölteniük a szabadnapjukat, hanem a családjukkal lehetnek. Sokszor tapasztaljuk azt, hogy nincs család a gyerekek mögött; és nem csak azért, mert elválnak a szülők, hanem mert nincs ideje a családtagoknak egymásra. A szülők fáradtak, ingerlékenyek, megszületik a veszekedés, az egymástól való eltávolodás.

Etikaoktatás- mandiner.hu

Újra kopogtat a szükség az egyházak ajtaján. Harmadik évébe lép majd a hittan és erkölcsoktatás. Harmadik éve vannak jelei a jó szándéknak és a lehetetlenségnek. Ahol hegemónia van, ott működik a kívánalom, máshol ugyancsak akadozik a szétszabdalt tantárgyi rendszer, amely végül is ugyanazt kellene biztosítsa, az ember emberlétének jelenlétét a társadalomban, illetve néhány olyan alapértéket, amelyet mindannyian közösen vallunk: kulturális meghatározottságunkból fakadóan. A nehézség az egyetértés lehetetlenségéből fakad: ugyanis senki sem hajlandó lemondani az általa kialkudott vagy jogosnak tartott privilégiumról.

Tévedni emberi dolog

Az erkölcstanoktatás egy totálisan szakszerűtlen elgondolás. Egyrészt megengedhetetlen módon színvallásra kényszeríti a szülőket, hogy tartoznak-e egy elismert egyházhoz. Ez roncsoló és sérti az emberi jogokat. Másrészt a mese az egyetlen hatékony etikai oktatás a kisgyerekek számára, mert abban van jó és rossz, a legkisebb királyfi megküzd a sárkánnyal, vagyis felveszi a harcot a rossz ellen. Van benne élet és halál, igazmondás és hazugság, vagyis minden, ami egy etikai világképhez tartozik. Később ezt a funkciót tölti be a monda, a mitológia. Minden humán tárgyban etikai oktatás folyik, ha nem célozzuk meg direkt módon. Ha kilóg a lóláb az már baj, mert mint Goethe mondja: „Az ember észreveszi a szándékot, és lehangolódik”. Ha komolyan gondoljuk, hogy etikát kell oktatni a gyerekeknek, azt is lehet jól, érdekesen csinálni. De ha csak az ideológiai elszánások vannak, akkor nem kell a szakmaisággal foglalkozni és így hatástalan lesz.

http://www.vasarnapihirek.hu/fokusz/alattvalok_iskolaja_interju_vekery_tamas_gyermekpszichologussal

 

Mindenekelőtt állapítsunk meg valamit: Vekerdy Tamás zseniális szakember. Előadásain, írásain látható, megtapasztalható, hogy szereti a gyermekeket, és hivatásként űzi meglehetősen nehéz, sokszor hálátlan, mégis sokak által nagyra becsült szakmáját. Számomra ez ténykérdés. „Szülőként az érzelmi biztonság megadása a legjobb lehetőségünk arra, hogy megvédjük gyerekeinket a normálisnál nagyobb mértékű szorongástól, a sodródástól, a személytelen, így személyiséget roncsoló kapcsolatoktól. (…) Aki érzelmi biztonságban, testi-lelki értelemben ölelő melegségben nő fel, az gyerekként és később felnőttként is jóval eredményesebben tudja megoldani és kiegyensúlyozottabban átvészelni az élet nehézségeit.”  Vekerdy Tamás "Érzlemi biztonság" című könyvének hátoldalán olvassuk ezeket a gondolatokat. Aki ilyen világosan, egyértelműen gondolkodik és fogalmaz, az csak nagyszerű szakember lehet. Nekem, nekünk sokat segített egy-egy könyve, előadása abban, hogy bizonyos kérdésekre választ találjunk, adott helyzetekben jól reagáljunk.

Egy kisdoktori dolgozat margójára

Az ország túl sokáig fordított hátat a teljesítménynek, a megújuló Magyarországon azonban nem az összeköttetések és az ügyeskedés, hanem csak az igazi teljesítmény fog számítani – jelentette ki Orbán Viktor miniszterelnök csütörtökön az Országházban, ahol Réthelyi Miklós nemzeti erőforrás miniszterrel közösen tüntették ki a Nemzetközi Diákolimpiákon eredményes diákokat és felkészítő tanáraikat. ... A megújuló Magyarországon csak az igazi teljesítmény számít, nem az összeköttetések, az ügyeskedés, hanem ami mögött emberi munka, tudás és szorgalom áll. A miniszterelnök példaként állította mindenki elé a diákolimpiákon sikeresen szereplő fiatalokat, hozzátéve, hogy mindenkitől ilyen teljesítményt várnak el.

Miniszterelnöki kitüntetés a diákolimpikonoknak - Kormányportál

Igen, Schmitt Pálról lesz szó, és az ő kisdoktorijáról, és ezután a cikk után már nem érv, hogy még nem volt vizsgálat, vagy, hogy amíg nem látunk mindent, adjuk meg az esélyt. Megadtam, nem sikerült, vesztésre áll a köztársasági elnök. Vagy álljon elő, tegyen csodát, magyarázza meg, miről is van szó, de gyorsan.
Jogom van ezt követelni. Jogom van kritizálni. Nem vagyok olimpiai bajnok, mint ő - ezért tisztelem is -, de nem a sportteljesítményéről van most szó. Nem vagyok neves, nagy ember sem, társadalomformáló erő. De jogom van a kritikához, ahogy mindenkinek, aki küzdött már napokat, éjszakákat szakdolgozattal, doktori disszertációval, de akár egy sima egyetemi beadandóval, becsületesen, betartva a szabályokat!