A hipster Marx-Engels

Marx (August Diehl) és Engels (Stefan Konarske) találkozását és barátságát mutatja be az osztrák-belga-német koprodukcióban készült A fiatal Marx Károly című film, amit a februári Berlinale filmfesztiválon vetítenek le először a közönségnek. A Filmstarts.de nevű német filmes portál úgy tudja, az alkotás 2017 márciusától látható lesz a német mozikban.
Filmet forgattak a fiatal Marx és Engels barátságáról - Mandiner

Tulajdonképpen az a csodálnivaló, miért nem fedezték fel előbb a témát: nemrég film készült a fiatal Marx és Engels életéről. Akiket mi úgy ismertünk meg, mint öreg és tekintélyparancsoló zord öregek az iskolaterem falán, azok most a világfelforgató ifjak. A történet azért hátborzongató, mert felhívja a figyelmet arra, hogy ma is születnek Marxok és Engelsek, és hogy egyáltalán nem mindegy, milyen impulzusok érik őket.

Megszólalni gyanakvásban és közönyben

Elsőre nem is nagyon tudtuk hovátenni a dolgot, hiszen általában filmvetítések után a filmek alkotóival, színészeivel esetleg ihletőivel szokunk beszélgetést hallgatni de, hogy egy egyébként fideszes politikussal diskuráljanak mindenféle kapcsolódási pont nélkül az számunkra kicsit furcsa volt. Már azt sejtettük, hogy egy újabb kampányrendezvény meghívóját kaptuk meg, úgyhogy felhívtuk a Szombathelyi Református Egyházközséget, hiszen ők az est egyik fő szervezői.

Egy mozifilm margójára – nyugat.hu

Két dologgal kell megküzdeni az egyháznak, ha ki akar lépni komfortzónájából, a közönnyel és az ellenségeskedéssel. Egyébként belül meg van hasonló körülmények között. Talán ezért is könnyebb belülre panaszkodni, a lehetetlenre hivatkozni és meghúzódni a belső bástyák védelmében. Általában mindenfajta nyilvánosság egyfajta kiszolgáltatottság is, hiszen az egyén vagy közösség kiadja bizonyos mértékig magát és - jobb esetben – értékrendjét.
A közöny nem egyházellenes specifikum.

Mindenki

Legmerészebb álmai valósultak meg - mondja Deák Kristóf, akinek Mindenki című rövidfilmje bekerült aközé a tíz élőszereplős rövidfilm közé, ahonnan a kategória öt végső jelöltjét választják majd ki a jövő évi Oscarra. 

Még a szabómnál sem voltam szmokingért - index.hu

 

Én láttam ezt a filmet, mégpedig az éjszaka közepén. Azóta is nyomozom, vajon hol lehet megnézni, hozzájutni, megszerezni, erre azt olvasom az indexen, hogy a filmnek komoly nemzetközi visszhangja is lett, hiszen nyert nemzetközi díjakat, sőt, ott van az Oscar tíz legjobb rövidfilmje között. Végre egy magyar film, amiben nem trágárkodnak, amitől nem szorong a néző, nincs benne szó világvégéről, népírtásról, annál inkább igaz barátságról és a közösség erejéről. Egy szó, mint száz: a „Mindenki” az a film, amit érdemes megnézni. Tegyük is meg, december 4-5-én adja az M2, utána az HBO! 

Az ökumené jegyében

Elég különös az, hogy a tévé minduntalan a klérusról szóló történeteke mutat be, noha a vallás és a két keresztyén egyház sok ember életében állítólag egyre kisebb szerepet játszik.
Veszekedés egyházi körön belül – WAZ.de

Valamiért a német tévé nagyon szeret filmjeiben lelkészeket, és egyházi szolgálatban lévőket ábrázolni. Egész sorozatok épülnek a témára: az egyikben plébános nyomoz, egy másikban bajor apácák küzdenek több pályán is, hogy kolostorukat meg ne szüntessék. Ez utóbbi sorozat oly gyermeteg, hogy szinte kellemes, s a Fekete-erdei klinika bajor napsugaras sterilitását idézi. Az apácák két legnagyobb ellensége a helyi polgármester, valamint saját rendfőnöknőjük, aki menedzseri szemléletével nem sok teret enged a lelki igények kielégítésének.
Hogy miért szeretik a német tévéfilmekben a lelkészi élet ábrázolását? Egyrészt még mindig számos egzotikus elemet kínál a templom közege. Másrészt tagadhatatlanul heroikus küzdelmet folytatnak a keresztyén egyházak szolgálattévői, s ennek jelei megjelennek a filmekben. A hamburgi zűrös körzetben egy idősödő evangélikus lelkész már-már a palástjával játszik, amikor felkarol nehéz helyzetbe került fiatalokat. A német közszolgálati tévé legújabb játékfilmjében szintén egy zűrösebb nagyvárosi környezet viszi a film lelkészszeplőit már-már a törvénytelenségig, hogy segítsék bajba jutott egyháztagjaikat.

A csöndek filmje

A lengyel filmiskola legnagyobb alkotásainak stílusában fogant Ida megrendítő, kiemelkedő képi világú dráma, amelyben a két nő intim története finoman összefonódik a közép-európai történelmi háttérrel.
Ida – Port.hu

Ez a tél még megváltatlan – jut eszünkbe Nagy Gáspár nagyerejű versének első sora. Se hó, se hold nem világol. Talán néhányan eljutnak arra a felismerésre, hogy ez az az idő, amikor magunkban is végig kell járni az utat Betlehemig. Aztán tovább. Mélyre kell szállni és aztán felemelkedni.

A szürke sokadik kísértése

Úgy tűnik, a rajongók nagy része a nyitóhétvégén letudta A szürke ötven árnyalatá-t, mert az E. L. James őrülten sikeres regényéből készült erotikus film bevétele 73 százalékkal esett vissza a második hétvégéjén. Azért így sem kell sajnálni az alkotókat, a film újabb 23,2 millió dollárt gyűjtött be, ami elég volt ahhoz, hogy megmaradjon a nézettségi toplista élén.

Már nem olyan izgi a kötözős szex - origo.hu

Kövezzen meg a tisztelt olvasó, de elsodort a közízléstelenség hulláma, és megnéztem A szürke 50 árnyalatát. No nem, moziig azért nem mentem volna el miatta, de mivel a csapból is ez folyt, a facebookon is szembejött velem, hát rákattintottam. Tettem ezt azért is, mert épp egy tinédzser gyermekeket nevelő anyuka mesélte a minap, hogy nagyobbik gyermeke osztálya és baráti köre teljesen be van zsongva, hogy ezt a filmet mindenképpen meg kell nézni a moziban. Az anyuka mondta el azt is, hogy nem tud mit tenni, úgyis meg fogják nézni a filmet a gyerekek, ahogy a könyvet is megtalálta a lányánál. De hogy beszélni tudjon a gyerekével róla, így kénytelen ő is elolvasni/megnézni, különben minden dörgedelme rekord sebességgel elviharzik az ifjak füle mellett.

...et circenses

Az Éhezők viadala záró epizódjának első fele éppen olyan sötét tónusú, amilyennek egy befejezés előtt lennie kell. 

Éhezők viadala: a birodalom visszavág - mno

Egy valamikori jövőben, az amerikai kontinens északi részén van egy államalakulat – Panem -, ahol kenyér szűken van, csak egy kiváltságos réteg számár létezik a fényűzés, viszont cirkusz van minden mennyiségben. A diktatúra egy mediatizált rendszert épít fel, amelynek része az állandó propaganda, a szokásos agymosás, amiben az információkat úgy adják és titkolják el, ahogy éppen jónak látják. De része ennek a gépezetnek a reality-show-k mintájára sugárzott éves nagy cirkusz, az Éhezők viadala, amelyben csak egy ember lehet a győztes. Ám van egy ember, egy gyenge fiatal nő, akinek öntörvényűségében megakad a jól működő gépezet, s elindul a lázadás mindenütt. Ez az Éhezők viadalának alapötlete.

Másként viszonyult

Jancsó szellemének jelenvalóságáról beszélt. Mint fogalmazott, a nagy művésznek két élete van. Egy, amikor a műveket készíti, kínlódik, harcol értük, aztán a második, amikor a műveivel birkózik az állandóan változó világ és megpróbálja megfejteni különösségeit és rejtélyeit.

Eltemették Jancsó Miklós filmrendezőt – hvg.hu

Kicsi ország vagyunk ahhoz, hogy becsülni tudjuk nagyjainkat. Nem a területünk kicsi – csak akkor, ha egykori önmagához viszonyítjuk -, hanem a szívünk. Ebbe a magyar szívbe minden belefér, s ami mégis, az olyan kevés. Itt vannak a nagyok. Akik magyarként lettek naggyá. A nagyság önmagában van. Nem a visszaigazolásokban csupán. Adyt nem igazolta Párizs, legfeljebb csábította, Bethlen Gábornak sem állt rendelkezésére egy oszmán birodalmi méretű hadsereg, mégis győzelemre vezette seregeit.

Az Oscar-gála margójára

A hétfő hajnali 84. Oscar-díjkiosztó gáláról a The Artist öt díjat vitt haza, köztük a legjobb film, rendezés és férfi főszereplő díját. A legjobb női főszereplő Meryl Streep lett. Martin Scorsese A leleményes Hugója a technikai kategóriákban kapott öt elismerést.

Oscar 2012: A The Artist a legjobb film, Meryl Streep a legjobb színésznő - origo.hu      

Szeretem a jó filmeket, de azért nincs állandó bérelt helyem semelyik moziban. Ha valami igazán felkelti az érdeklődésem, megyek és megnézem, legyen bármilyen műfajú, jöjjön bárhonnan.