Mondd bátran: ámen!

A tanügyi ellenőrök ezért – hogy biztosra menjenek – egyszerűen betiltották az az “Ámen” szó használatát az óvoda falain belül. Így mostantól a gyermekek ebéd előtt nem egy áldást, csak egy rímecskét mondhatnak el, amiben megköszönik a napot, az esőt és az ételt. A bibliai témákat érintő beszélgetést a tanügyi ellenőrök szintén megtiltották, holott a hittanítást az oktatási törvény engedélyezi a vallási intézmények.

Megtiltották az imádkozást egy svéd óvodában - hirado.hu

Egészségükre váljék a svéd oktatási hivatal munkatársainak, hogy ilyen ügybuzgók és következetesek. Nyilván jobb dolguk nem akadt, minthogy a svéd ovisokkal foglalkozzanak, nyilván megkapták a maguk jutalmát, buksisímogatást, fizetésemelést, hosszú hétvégét félpanzióval, miegymást. Talán még a Hónap Hivatalnoka megtisztelő címet is kiérdemelték. Mindezek ellenére én mégis azt mondom a svéd óvónőknek és mindnyájunknak: tanítsátok a gyermekeket imádkozni!  

Az eldobott kulcscsomó esete

…az egyik diák eldugta a másik tolltartóját, ami miatt hangoskodni kezdtek. A pap állítólag többször rájuk szólt, majd úgy döntött, közéjük dobja a kulcscsomóját, az majd elhallgattatja őket. Ezt viszont olyan ügyetlenül kivitelezte, hogy telibe találta az egyik gyerek fejét, ráadásul nem is azét, akit figyelmeztetni akart. (…) A kisfiú a szülők szerint nagyon megszeppent az eset miatt, és azt mondta: soha többet nem akar hittanra járni. A plébános az eset után bocsánatot kért a szülőktől, azt mondta, nagyon bánja, amit tett, és felajánlotta, hogy állja a gyerek gyógykezelésének költségeit. A szülők nem fogadták el, és feljelentést tettek a barcsi  rendőrkapitányságon. 

Kulcscsomóval dobott fejbe egy diákot a hittanórán a babócsai plébános - index.hu

 

 

Ízlelgetem szegény babócsai papkolléga esetét az eldobott kulcscsomóval, a sértett fél jogos sértettségével, a kezelhetetlenné vált gyerekekkel, a hittanóra helyével az iskolában, a lelkészi, papi hivatás szerepével kapcsolatban. Mégis, miről szól mindaz, ami a somogyi falucskában történt? És miről nem?

Illúziók nélkül

A Civil Közoktatási Platform által a kormánytól követelt, haladék nélkül meghozandó intézkedések a közoktatás akut problémáinak orvoslására.

3. Csökkenteni kell a tanulói terheket!

A kötelező testnevelési órák számát heti ötről heti háromra kell csökkenteni, egyúttal mindenki számára elérhető délutáni tömegsport-lehetőségeket kell szervezni és finanszírozni.

Az állami fenntartású iskolákban az önálló kötelező tanóraként szervezett erkölcs- és hittanórákat meg kell szüntetni, és igény esetén a délutáni idősávban kell választható keretek között biztosítani.
 

Azonnali követelések - Civil Közoktatási Platform - facebook.com

Egyik ismerősöm a március 15-i tanártüntetést mindössze ennyivel kommentálta: kár. Valóban, kár, pedig voltak illúzióim. 

Hitetik a tan

Mi történik egy etika órán? Kétféle irányt lehet megfigyelni, Az egyik a tankönyv szerinti hagyományos módszerekkel vezetett információszerzésen alapul; a másik, amit én is preferálok, az a beszélgetést, vitát, játékot, szerepjátszást előtérbe helyező oktatási forma. Pedagógusként ugyanis azt vesszük észre: bár nagy igénye lenne a gyerekeknek arra, hogy beszélgessenek velük, erre kevés időt fordítanak a családban. Az iskola nem tudja a családot és a szülőket helyettesíteni, de például az etika órák kapcsán tud enyhíteni a gyerekek ez irányú hiányérzetén. Ezért is szomorít el az a hecckampány, ami most a vasárnapi boltbezárások körül a média segítségével kialakult. A szupermarketban, ahol vásárolni szoktam, a pénztárosok elmondásuk szerint nagyon is örültek a vasárnapi zárva tartásnak, mert nem egyedül kell tölteniük a szabadnapjukat, hanem a családjukkal lehetnek. Sokszor tapasztaljuk azt, hogy nincs család a gyerekek mögött; és nem csak azért, mert elválnak a szülők, hanem mert nincs ideje a családtagoknak egymásra. A szülők fáradtak, ingerlékenyek, megszületik a veszekedés, az egymástól való eltávolodás.

Etikaoktatás- mandiner.hu

Újra kopogtat a szükség az egyházak ajtaján. Harmadik évébe lép majd a hittan és erkölcsoktatás. Harmadik éve vannak jelei a jó szándéknak és a lehetetlenségnek. Ahol hegemónia van, ott működik a kívánalom, máshol ugyancsak akadozik a szétszabdalt tantárgyi rendszer, amely végül is ugyanazt kellene biztosítsa, az ember emberlétének jelenlétét a társadalomban, illetve néhány olyan alapértéket, amelyet mindannyian közösen vallunk: kulturális meghatározottságunkból fakadóan. A nehézség az egyetértés lehetetlenségéből fakad: ugyanis senki sem hajlandó lemondani az általa kialkudott vagy jogosnak tartott privilégiumról.

Váltsunk logót!

A logó egy cég arculatának legfontosabb eleme, egy vállalat tevékenységének vizuális megszemélyesítője. Elsődleges célja a megkülönböztetés, az egyértelmű jelölés, mely megkönnyíti a tájékozódást a piac többi szereplői között. A vállalkozások néha logót váltanak (…).

10 cég, amely logót váltott idén - hvg.hu

 

A múlt héten megkaptuk a hittankönyveket. Kívülről szépek, tetszetősek, jó rájuk nézni, jó belelapozni, én legalábbis szeretem az új könyvek tapintását, illatát, ami pedig a hittanos „cuccot” illeti, már régen vártuk, hogy megérkezzen: kíváncsiak voltunk, és persze nem árt elkezdeni a felkészülést sem az új tanévre. Nos, kinyitom a most elkészült, vadiúj másodikos hittankönyvet, lapozok egyet-kettőt, és nem tudom eldönteni, hogy ez most karikatúra, vagy tényleg ennyit tudunk. Nem, nem a leckék minőségéről beszélek, az egy másik történet, sokkal inkább azon leckék képei gondolkodtattak el, melyek az egyházunkról szólnak. 

Lélekkel vagy Lélek nélkül?


A köznevelésért felelős államtitkár szerint nagy öröm, hogy már mintegy negyven köznevelési intézmény tartozik az egyház fenntartásába. Az a cél, hogy mind több gyermek részesüljön keresztény nevelésben, hogy szívja magába óvodás és iskolás korban azokat az értékeket, amelyeken Európa és Magyarország felépült – jelentette ki Hoffmann Rózsa az egri főegyházmegyei tanévnyitón az egri bazilikában kedden.

kereszteny.mandiner.hu - Hoffmann Rózsa évnyitója

 

Szívem szerint még egyet is értenék Hoffmann Rózsa államtitkár asszonnyal, ha lenne szíves megmagyarázni, mit is ért keresztény/keresztyén nevelés alatt. Mert tényleg, szívemből örülök annak, hogy szeptembertől az első és az ötödik évfolyamon elindul az órarendbe foglalt, immár nem a néptánccal és a gyöngyfűző szakkörrel vetélkedő hittanoktatás. Nagyszerű, hogy többen választották a hittant az erkölcstannál, és az is reménységgel tölt el, hogy az egyházi iskolák száma az elmúlt három évben megnövekedett: a kérdés csak az, vajon képesek-e a keresztény/keresztyén felekezetek mindezeket a kereteket tartalommal is megtölteni? Mert ha nem, akkor vissza az egész, állítsuk magunkat újra bozótharcos üzemmódba, hajrá gyöngyfűzők, az újonnan átvett egyházi iskolákat pedig adjuk vissza, a régieket pedig bontsuk le, hintsük be sóval. Egy olyan keresztény nevelésre ugyanis, amely tartalom nélküli, az égvilágon semmi szükség. 

Élmény: hittan


A hit- és erkölcstan órákon szentírási történetek alapján kerülnek elő olyan fontos témák, melyek érintik és érdeklik a gyermekeket. Így egyszerre kapnak ismeretet a Bibliáról és bibliai történetekről, valamint a keresztyén értékrend alapjaival is megismerkedhetnek. Isten Igéje és a Szentháromság Isten örökkévaló üzenete áll a középpontban, mely ma is életünk alappillére lehet. 

Miért jó, ha a gyermekemnek a református hit- és erkölcstan órát választom? - Református hittan „Biblia, műveltség, élmény”

 

Talán soha nem gondoljuk végig, miért is jó egy református hittanóra, ha nincs egy őrült gyorsasággal kiadott állami rendelet. Valahol az Úr Isten Gondviselését kell látni abban, hogy kikényszerít belőlünk gyors és kreatív megoldásokat, amik egyben a kihívásra adott missziós válaszok. Mert nem csak az a tét, hogy hány gyereknek tudunk majd beindítani református hittanórákat az iskolákban a jövő tanévtől, hanem az is, meg tudjuk-e magunkat mutatni egy erőszakos marketingre épülő világban.

Tévedni emberi dolog

Az erkölcstanoktatás egy totálisan szakszerűtlen elgondolás. Egyrészt megengedhetetlen módon színvallásra kényszeríti a szülőket, hogy tartoznak-e egy elismert egyházhoz. Ez roncsoló és sérti az emberi jogokat. Másrészt a mese az egyetlen hatékony etikai oktatás a kisgyerekek számára, mert abban van jó és rossz, a legkisebb királyfi megküzd a sárkánnyal, vagyis felveszi a harcot a rossz ellen. Van benne élet és halál, igazmondás és hazugság, vagyis minden, ami egy etikai világképhez tartozik. Később ezt a funkciót tölti be a monda, a mitológia. Minden humán tárgyban etikai oktatás folyik, ha nem célozzuk meg direkt módon. Ha kilóg a lóláb az már baj, mert mint Goethe mondja: „Az ember észreveszi a szándékot, és lehangolódik”. Ha komolyan gondoljuk, hogy etikát kell oktatni a gyerekeknek, azt is lehet jól, érdekesen csinálni. De ha csak az ideológiai elszánások vannak, akkor nem kell a szakmaisággal foglalkozni és így hatástalan lesz.

http://www.vasarnapihirek.hu/fokusz/alattvalok_iskolaja_interju_vekery_tamas_gyermekpszichologussal

 

Mindenekelőtt állapítsunk meg valamit: Vekerdy Tamás zseniális szakember. Előadásain, írásain látható, megtapasztalható, hogy szereti a gyermekeket, és hivatásként űzi meglehetősen nehéz, sokszor hálátlan, mégis sokak által nagyra becsült szakmáját. Számomra ez ténykérdés. „Szülőként az érzelmi biztonság megadása a legjobb lehetőségünk arra, hogy megvédjük gyerekeinket a normálisnál nagyobb mértékű szorongástól, a sodródástól, a személytelen, így személyiséget roncsoló kapcsolatoktól. (…) Aki érzelmi biztonságban, testi-lelki értelemben ölelő melegségben nő fel, az gyerekként és később felnőttként is jóval eredményesebben tudja megoldani és kiegyensúlyozottabban átvészelni az élet nehézségeit.”  Vekerdy Tamás "Érzlemi biztonság" című könyvének hátoldalán olvassuk ezeket a gondolatokat. Aki ilyen világosan, egyértelműen gondolkodik és fogalmaz, az csak nagyszerű szakember lehet. Nekem, nekünk sokat segített egy-egy könyve, előadása abban, hogy bizonyos kérdésekre választ találjunk, adott helyzetekben jól reagáljunk.