A WHO szakértők az elemzések alapján a dízelmotorok kipufogógázait a korábbi IARC 2A, az emberben „valószínűleg daganatképző” anyagok kategóriájából átsorolták az IARC1, vagyis az emberben epidemiológiai adatokkal is bizonyítottan daganatkeltő anyagok csoportjába. Ebbe a kategóriába tartozik az azbeszt, az arzén, a mustárgáz, a dohány és az alkohol.     http://energiaoldal.hu Rákkeltőek a dízelmotorok kipufogógázai

„A munkacsoport arra a következtetésre jutott, hogy a dízelmotorok kipufogógázai tüdőrákot okoznak, és növelik a hólyagrák kockázatát is” – hangsúlyozza a WHO közleménye.

Ráadásul azt gondolnánk, hogy a modern dízelmotorok minden tekintetben kevésbé veszélyesek, mint kormoló, öreg társaik. A totalcar.hu-n megjelent cikk szerint ez azonban nem teljesen igaz:    http://totalcar.hu/magazin/kozelet/2010/02/10/karosabb-e_a_fustolos/

"A régi dízelmotorok nem égették el tökéletesen a gázolajat, emiatt jóval nagyobb koromrészecskék keletkeztek bennük. A finom porlasztással, nagy nyomással működő mostaniak viszont szinte tökéletesen elégetik az üzemanyagot, ezért csak egészen pici koromrészecskék keletkeznek a kipufogógázaikban.

És minél kisebb a koromrészecske, annál nagyobb a méretéhez képest a felülete. Ráadásul a modern dízelekből származó koromrészecskéknek a felülete igen aktív, mert eleve sok ott a kémiai párt kereső, szintén aktív vegyi anyag. Az apró korom borzalmas mennyiségű rákkeltő szénhidrogént képes megkötni.

Egy másik kutatási összefoglaló még annyit tehozzá, hogy az ilyen apró, 2,5 mikronnál kisebb koromrészecskékkel szemben amúgy is sokkal kevésbé ellenálló a szervezetünk, mert a tüdő nyálkahártyái ugyan hatékonyan tartják vissza a nagyobb részecskéket, ám az ultrafinom nanorészecskék átjutnak rajtuk, egyenesen a véráramba, és mérgező, rákkeltő tartalmukat ott ürítik, a szervezetben cirkulálva, ami érthetően sokkal veszélyesebb."

Az üzemanyagfelhasználáshoz egy adat: A Magyar Ásványolaj Szövetség adatai szerint a tagvállalatok töltőállomásain 2012. első negyedévében 260,495 millió liter benzint és 340,893 millió liter gázolajat vásároltak az első három hónapban. http://www.naplo-online.hu/gazdasag/20120417_uzemanyag_fogyasztas

Azért használnak az emberek diesel meghajtású járműveket, mert gazdaságosabb az üzemeltetése. Itt persze a fuvarozó cégekre gondoljunk. Autókra, hajókra. Ők a nagy felhasználók. Azután a hadseregek és a cégek, majd a sokat utazó magánemberek.

Következik ebből a bejelentésből valami? Valószínűleg sok nem. Pedig jó lenne. Az nem vígasztal, hogy aki dohányzik azért még mindig nagyobb eséllyel betegedhet meg. Az érdekek mentén fog eldőlni ez is. Vagy a szemléletmód szerint. Mit tekintünk értéknek? Mit tekintenek értéknek adott társadalom vezetői? Persze az egymással való verseny, hadi és gazdasági is hatással van minderre. Talán nem tudjuk, de annak idején, amikor az atomenergiát próbálták "befogni", kétféle lehetőség közül választhattak: urán vagy tórium. http://index.hu/tudomany/2012/02/21/teller_ede_is_a_torium_mellett_volt/   A tórium ellen és az urán mellett volt egy erős érv, a katonai felhasználás. Ahogy ez kinéz a diesel problémája még sokáig az marad. Amíg megéri. Amíg előnyös. Amíg van.

Nagyon sokan a fejlődés, a fenntartható fejlődés, kultúra, civilizáció mintegy vallásos lázában és tiszteletében égnek. Vajon meddig lesz elég az a hozzáállás, hogy majd ezt a problémát is megoldjuk vagy kezeljük valahogy. Ez az emberi omnipotenciába vetett hit mikor ér véget? Vajon nem azt mutatják be a történések, hogy kicsúszott már a kezünkből az irányítás és hamis illúziók mentén, rövid távú érdekek miatt történik minden?

Nekünk is diesel autónk van. Időnként nézegetem a Használtauto.hu-t, és azon kapom magam, hogy jobbára a benzines és vagy gázos autókat nézegetem. Mostanában több állami képviselővel találkoztam, valahogy alkalmakon egymás mellé sodródtunk. Mindenkinek azt mondom, hogy semmi mást nem kérünk csak bicikli utakat. Komáromtól Tatabányáig és a környéket hálózzák be. Nem okoz problémát majd a ritka buszjárat, a kevés üzemanyag, akkor is el tudunk járni dolgozni, mert 20-30 km sem táv. Sőt még egészséges is.

Szerintem minden mindennel összefügg. Valahol minden könnyebbségért valamilyen más nehézséggel, de fizetni kell. Könnyen élünk, könnyen halunk? Mennyit ér Neked az élet?

1Móz. 3.19    Arcod verejtékével eszed a kenyeret, míg visszatérsz a földbe, mert abból vétettél. Bizony por vagy, és vissza fogsz térni a porba!

 

 

 

 

linkajánló:

http://www.vezess.hu/haszonjarmu/gazos_busz_hosszabb_eletet/37655/    gázos járművek

http://penzcentrum.hu/adozas/napelemet_raknal_a_hazra_igy_kell_adoznod_utana.1032955.html?utm_source=hirstart&utm_medium=portfolio_linkek&utm_campaign=hiraggregator   napelemekről és az villamosságról

http://www.alternativenergia.hu/kornyezetbarat-buszokra-valtott-a-kisvaros/49324   Gázos buszokra váltanak

 

 

 

Képgaléria: 

Hozzászólások