Erre ma is van lehetőség, ha az iskolák helyben így döntenek. Ma is vannak olyan iskolák, ahol a tényleges oktatás 9-kor kezdődik, a diákokat reggel 8-tól csak ráhangolják a tanulásra. Ha ezt más iskola is így gondolja, bizonyos határok között megteheti. Megnézzük azt a lehetőséget, hogy a hagyományainkat, a kialakult munkarendünket illetően mit jelentene egy 9 órás iskolakezdés.
Palkovics: El lehet gondolkozni a reggel 9-es iskolakezdésen is - index.hu
Akár már holnap áttehetnék a becsengetés időpontját reggel kilencre, ehelyett azonban inkább hétre hozzák azt előre az iskolák. Az államtitkár ötlete jó, de számos korlátja van annak, hogy megvalósuljon.
Persze, értem én, hogy elsőre nem tűnik olyan egyszerűnek a későbbi iskolakezdés. Pedig szerintem korántsem olyan bonyolult a megvalósítása, ráadásul a későbbi kezdési időpont valóban gyermekeink érdekeit szolgálná, több tanulmány, és persze a saját tapasztalataink is ezt támasztják alá. Akkor miért nem lelkesedik érte mindenki?
Nem laktam messze az általánostól. Nem kellett kocsiba ülnöm reggel, nem kellett buszra szállnom hajnali fél hétkor. Mivel a tanítás természetesen nyolckor kezdődött, elég volt hétkor kinyitni a szemem, hiszen a mosakodás, felöltözés és a reggeli után éppen elegendő időm maradt arra, hogy komótosan elsétáljak az iskolába. Ez persze főleg felső tagozaton működött, alsóban kevésbé: a korán reggel dolgozni igyekvő édesanyám nem szívesen hagyott volna otthon, egyedül. Aztán gimiben változott a helyzet, hétkor ment a busz, muszáj volt felébredni. A lányaim első óta gyakorolják a korán fekvés-korán kelés tudományát, persze, nekik mégiscsak szerencséjük van, közel is lakunk a városhoz, és autóval is meg tudjuk oldani a közlekedést. Persze, hétkor indulni kell, de van olyan hittanosom, aki távolabbi településről jár a városi iskolába, ehhez pedig reggel fél hétkor már buszra kell ülnie. El lehet képzelni, mekkora kedve és energiája van konkrétan bármihez délután négykor…
Én éppen ezért támogatom a későbbi iskolakezdést. Pontosabban, a korai iskolakezdést, a nyolc órakor kezdődő tanítást nem támogatom semmilyen formában, szerintem „emberiség elleni vétek” reggel hatkor (vagy korábban) kirángatni a gyereket az ágyból, aztán bevonszolni az iskolába. Mégis, minek? Nem lehet megtanítani valamit kilenctől-négyig, szeptembertől júniusig? Nem lehet, hogy tényleg túl sok és értelmetlen a tananyag? Nem lehet, hogy valamit mégiscsak mi, felnőttek rontunk el?
Nyilván sok érv elhangzik az oktatás átszervezésekor: pénzügyi érvek elsősorban (mi más), hatalmi érdekek, a pedagógusok vélt vagy valós elvárásai a fizetéstől a méltó munkakörülményeken át a pedagógusi terhek csökkentéséig. És nyilván azon szülők érveit is meg lehet érteni, akik nem kilencre mennek dolgozni. És nyilván a munkaadó érveit is meg kell érteni, legyen szó állami hivatalról, cégről, vállalkozásról.
Aztán, a sor végén ott kullog a gyerek, akinek mindenki jót akar, és akiknek teljesítenie kell: tanulni, viselkedni, mindezt a hét öt napján, reggel nyolctól (ha nulladik órája is van, akkor héttől), délután négyig. (Már csak tényleg az hiányozna mindenkinek, ha rövidebb lenne a nyári szünet.)
Éppen ezért mondom: kissé önzőek vagyunk. Ha nagyon akarnánk, meg lehetne oldani a kilences iskolakezdést. Ha nagyon akarnánk.
Csak hát az érvek és érdekek általában megelőzik annak az érdekeit, akiről maga az oktatás is szólna.