Végre!

A Miniszterelnökséget vezető miniszter elmondta, jelenleg az a cél, hogy az iskolák szeptember 1-jén hagyományos, megszokott formában nyithassanak ki.

A cél a hagyományos tanévkezdés szeptember 1-től – eduline.hu

 

Ha szeptember, akkor iskola, így van ez Magyarországon emberemlékezet óta, s talán az is igaz, hogy az elmúlt hónapok szülőt és gyermeket próbáló digitális oktatása miatt mindenki reménykedve várja, hogy a tanév szeptemberben végre hagyományosan indulhasson. Bár a helyzet meglehetősen képlékeny, hiszen a járvány  -egyenlőre Magyarországon kívül- mindenhol új erőre kapott, mégiscsak jó azt látni, hogy a döntéshozók az iskolapados verziót támogatják.

Tanítványok között

„Több református iskolában is erősen megreformálták az oktatást, tantárgyak helyett projektek vannak, témahetekkel és erdei iskolával rugaszkodnak el a frontális oktatástól… A Magyarországi Református Egyház elkezdte összefogni ezeket a gyakorlatokat, és ösztönözni a többi iskolát is arra, hogy ne csak színfoltként tekintsenek a nem tantárgyi alapú oktatásra, hanem építsék be a tantervbe.”

Elkezdtek nem tantárgyakban gondolkodni a református iskolák – Fődi Kitti, abcúg.hu, 2019. november 13.

 

Egy-egy keresztyénséggel összefüggő közéleti téma rendre felszínre hozza az egyházakkal szembeni sztereotípiákat. Hol egy tegnapszekta-makisegyház jóga elleni nyilatkozata (főre pontosan annyi embert tántorított el a jógázástól, mint a Harry Potter könyvek égetése az olvasásuktól), hol a honi keresztyénellenes publicisztikák koronázatlan zámbódzsinnije produkál elő a palackból valami szellemeskésen sercegő pukkanásfélét. De sem ezekben a megnyilatkozásokban, sem az általuk kavart viharokban nem a lényegről esik szó - csupán a keresztyénség legkönnyebben megragadható, felkapható kis részleteiről. Ami igazán fajsúlyos, az rejtve marad a köz előtt leírt véleményekből.

Boldog új tanévet!

 

 

Most megtudhatja, mi a gyilkos tanévnyitó titka! (IndexVideo, 2015. szeptember 1.)

Nem tudom, ki hogy van vele, de egyetlen általános iskolai tanévnyitóra se emlékszem. A gimnáziumiakra is csak azért, mert az Eötvös téren tartottuk, ezért jó nagyokat sétáltunk előtte-utána. A hazai iskolákban pénteken és tegnap tartották a tanévnyitókat – hogy mit tudunk mi, felnőttek ilyenkor elrontani, arról görbe tükörben a fenti videó mesél.

Éretlenek

A  gyermek   abban   az   évben,   amelynek   augusztus   31.   napjáig   a   hatodik   életévét   betölti, tankötelessé válik. A tankötelezettség teljesítése a tanév első tanítási napján kezdődik. A szülő kérelmére a felmentést engedélyező szerv döntése alapján a gyermek további egy nevelési évig óvodai nevelésben vehet részt. A szülő kérelmét az iskolakezdés évének január 15-éig nyújthatja be a   felmentést   engedélyező   szervhez.   Ha   az   eljárásban   szakértőt   kell   meghallgatni,   akkor   csak szakértői bizottság rendelhető ki, és a függő hatályú döntésben nem kell rendelkezni a kérelmezett jog gyakorlásáról. Ha a szakértői bizottság a szülői kérelem benyújtására nyitva álló határidő előtt a gyermek további egy nevelési évig óvodai nevelésben történő részvételét javasolja, a szülői kérelem benyújtására nincs szükség.

A közneveléssel összefüggő egyes törvények módosításáról és a nemzeti köznevelés tankönyvellátásáról szóló 2013. évi CCXXXII. törvény hatályon kívül helyezéséről c. törvényjavaslat (benyújtás dátuma: 2019-06-11, 21:50)

Ó kapitány, ó kapitányom!

A katedrán rögtön azt éreztem, hogy végre valóban olyan dolgot csinálok, amivel igazán jót teszek, nemcsak magamnak, hanem talán a világnak is. A tanár ugyanis az az ember, akinek igazán lehetősége van hatni a jövőre. A TEDx előadásomban is erről beszélek, hogy ott ül velem szemben az a diák, aki 20-30 év múlva a házamat építi vagy az országomat vezeti. És nekem csupán a jelenlétemmel lehetőségem van segíteni őt az útján.

A tanárság a legmenőbb szakma a világon! – mandiner.hu

 

Sajnos nem ismerem Joós Andreát, mindenesetre nagyon tetszik az, amit a pedagógiáról, a tanári pályáról, a pedagógus szerepéről vall. Tetszik az elhivatottsága, elkötelezettsége, és bár arról lehet vitatkozni, hogy a pedagógusi pályát át meg átszövő buktatók, az évek, évtizedek során megélt kudarcok mennyire emésztik fel az embert, hogy mennyire lehet tartósan elkötelezett az a pedagógus, aki kemény, nehéz terepen kénytelen hivatását gyakorolni, úgy hiszem, egyet kell értenünk Joós Andreával: csak komoly elhivatottsággal és elszántsággal lehet odaállni a katedrára. Természetesen ez minden munkára, hivatásra igaz, mégis, a tanár, tanító az, aki alapvetően formálja annak az életét, akiből felnőtt ember, szülő, orvos, tanár lesz, aki-ahogyan ő fogalmaz- 20-30 év múlva a hazánkat építi, vagy az országunkat vezeti. 

Ki vigyáz rájuk?

Budapestről indult és Londonba tartott az az autóbusz, amelyet súlyos műszaki hiányosságok miatt nem engedtek tovább az osztrák hatóságok – írja az Autoszektor.hu az Orf.at cikke alapján. Az autóbusz ellenőrzése közben a hatóságok fékhibát észleltek, és a jármű kormányművével is gondok voltak, ezért feltartóztatták a buszt Hegyeshalom–Nickelsdorfnál hétfőn.
Magyar diákokat szállító fékhibás buszt tartóztattak fel az osztrákok – Magyar Nemzet

Bevallom, naivan azt hittem, a rettenetes veronai buszbaleset után busztársaságok és iskolai felelősök belátják, hogy a diákok élete nem játék. A héten visszafordítottak egy diákokat szállító buszt Hegyeshalomnál, mert – noha papír szerint tökéletesen működőképesnek nyilvánították – valójában nagyon rossz műszaki állapotban volt. Egész Londonig ment volna magyar gyerekekkel.

Az egyházi iskolák fölöttébb szükséges voltáról

Iskolaválasztás előtt a szülők mindenféle szempontokat mérlegelnek, ezeknek egy része olyan elvont, hogy vajon tetszik-e tanítónő a gyereknek, és viszont. Más szempontok pedig nagyon is gyakorlatiak: például hány perc alatt lehet reggelente beérni, vagy indul-e eszperantó tagozatos osztály? És ott van még a fenntartó kérdése is, ami szintén egy fontos gyakorlati tényező. Amikor a lányom négy évvel ezelőtt iskolába ment, a városunkban négy általános iskola volt, közülük kettő önkormányzati, és kettő egyházi fenntartásban. A négy iskolából egy messze van, úgyhogy az eleve kiesett, reálisan tehát egy önkormányzati (azóta állami), egy református és egy katolikus iskola közül választhattunk.
A református iskola mellett döntöttünk, habár utoljára három évvel azelőtt jártunk templomban, akkor is egy unokatestvérem esküvőjén.

Egy református iskoláról – divany.hu

Aki érintett a témában tudja, hogy ezekben a hetekben történik az iskolákban a hittan-erkölcstan újra választásának lehetősége és ugyancsak ezekben a napokban kapják meg az első osztályba íratott gyermekek szülei a felvételről való értesítést. A milyen iskolát válasszunk a gyereknek szülői kérdés több összetevős. Szubjektív, ám kitűnő írás jelent meg egy sztereotipnek nem mondható megoldásról, amelyben, mi tagadás jólesően olvassa az ember, hogy egy egyházi iskola helytállt a kívánalmak tengerében.

Mitől a legjobb?

A HVG-rangsor készítői az idén is a matematikai és a szövegértési kompetenciamérés, a magyar-, a matematika-, a történelem és a nyelvi érettségi eredményeit, és a végzősök felvételi eredményeit vették figyelembe. Utóbbinál változás, hogy az idén a felsőoktatásba bekerült diákok átlagpontszáma alapján rendezték sorba az intézményeket.

Ezek Magyarország legjobb gimnáziumai - 24.hu

 

Jó lehet az ország legjobb gimnáziumaiban tanítani. Szakmai siker, elismertség, izgalmas kihívások, érdeklődő diákok. Talán anyagi megbecsülés. Ugyanilyen jó lehet ugyanitt tanulni. Kiváló tanárok, kiemelkedő körülmények, inspiráló környezet. Minden adott ahhoz, hogy egy diákból magasan képzett szakember, nagyszerű tudós, választott szakmájának kiváló ismerője legyen. A tudás tehát megszerezhető, elsajátítható. De vajon ennyi elég a jó iskolához? Vajon mitől jó egy gimnázium, mitől jó egy iskola? És vajon mitől a legjobb?

Hitoktatás, vagy amit akartok

Az állami iskolák 1., 5. és (az állami hatévfolyamos gimnáziumok esetében) 7. évfolyamon 2013 szeptemberében bevezetésre került heti 1 tanórában a kötelező erkölcstan oktatás, mely helyett a tanuló ill. szülője választhatja valamely egyház hit- és erkölcstan oktatását.A 2014/15. tanévben belépő új évfolyamokkal már az 1-2., 5-6. és (hatévfolyamos gimnáziumok esetén) 7-8. évfolyamra terjed ki a kötelező erkölcstanoktatás és így a választás lehetősége.

Eligazítás a hittanszervezésben - reformatus.hu

Én nem tudom, hogy mások hogyan oldják meg a hitoktatást az iskolában, de nálunk eléggé gyötrelmes. S oka van annak. Például van egy közel nyolcvanezer lakosú megyeközpontban tizenkét állami kézben lévő általános iskola, megpúpozva a környező falvak gyerekeivel, merthogy a szülők, ha már bejárnak dolgozni, behozzák gyerekeiket is. Némelyek a jobb tanítás minőségének reményében, másoknak meg egyszerűbb logisztikailag kivitelezni a gyerek szállítását, illetve délutános felügyeletét.

Nem az iskolának...

Szeptemberben lép életbe az általános iskolában 16 óráig szervezendő foglalkozásokra vonatkozó szabályozás. A törvény szerint az általános iskolában 16 óráig foglalkozásokat, 17 óráig pedig felügyeletet kell biztosítani. A tanulóknak kötelességük a 16 óráig szervezett egyéb foglalkozásokon részt venni. Ezek a szabályok minden évfolyamra vonatkoznak. Tanítási órák délután csak az egész napos iskolákban vannak, más iskolatípusban csak kivételes esetben fordulhatnak elő, bár jogszabály ezt nem tiltja, tehát elvileg szervezhető délután is kötelező óra.

Jön az egész napos iskola – Híradó.hu

„Édeském, nem az iskolának, hanem az életnek tanulunk. Már a rómaiak is tudták" – mondám ebéd után ez évben nyolcadikot kezdő fiamnak. Annak idején nagyapám még kemény hangon tett helyre minket, ha tanárainkban hibát találtunk. Amit a tanár mond, vagy csinál, az mindig jó. Igaza volt abban, hogy egy gyerek nem kompetens eldönteni, szakmailag, pedagógiailag helyes-e egy tanári döntés. Papa úgy gondolta, nem szabad aláásni a felnőtt tekintélyét. Mára ez többszörösen megtörtént, a tanár kénytelen önmagát többszörösen is megvédeni, mert támadja gyerek, szülő, kívülálló és fenntartó. Ember legyen a talpán, aki ezt bírja. Most én is elkövettem bizonyos mértékig a tanári tekintély aláásásának elítélendő tettét, amikor a latin mondással bíztattam fiacskámat. Az elhangzott mondatot annak megerősítéséül szántam, hogy panaszkodott, mert megint kezdődik majd a riogatás, hogy „jön a felvételi, és higgyétek el, ennyi nem lesz elég, még többet kell tanulni, nézzétek meg a céseket, még ők is okosabbak, mint ti…” stb. szövegek, ami emlékeztet egy gyermekkoromban látott filmre, a Bezzeg a Töhötömre. Ott a Töhötöm Utcai Általános Iskola volt az abszolút minta, amit a filmben szereplő osztály el nem érhetett, s amikor megmérkőzésre került a sor, a tanárnőnek mindenfelől össze kellett verbuválnia az állítólagosan létező Töhötöm Utcai Általános Iskola tanulóit.

Lélekkel vagy Lélek nélkül?


A köznevelésért felelős államtitkár szerint nagy öröm, hogy már mintegy negyven köznevelési intézmény tartozik az egyház fenntartásába. Az a cél, hogy mind több gyermek részesüljön keresztény nevelésben, hogy szívja magába óvodás és iskolás korban azokat az értékeket, amelyeken Európa és Magyarország felépült – jelentette ki Hoffmann Rózsa az egri főegyházmegyei tanévnyitón az egri bazilikában kedden.

kereszteny.mandiner.hu - Hoffmann Rózsa évnyitója

 

Szívem szerint még egyet is értenék Hoffmann Rózsa államtitkár asszonnyal, ha lenne szíves megmagyarázni, mit is ért keresztény/keresztyén nevelés alatt. Mert tényleg, szívemből örülök annak, hogy szeptembertől az első és az ötödik évfolyamon elindul az órarendbe foglalt, immár nem a néptánccal és a gyöngyfűző szakkörrel vetélkedő hittanoktatás. Nagyszerű, hogy többen választották a hittant az erkölcstannál, és az is reménységgel tölt el, hogy az egyházi iskolák száma az elmúlt három évben megnövekedett: a kérdés csak az, vajon képesek-e a keresztény/keresztyén felekezetek mindezeket a kereteket tartalommal is megtölteni? Mert ha nem, akkor vissza az egész, állítsuk magunkat újra bozótharcos üzemmódba, hajrá gyöngyfűzők, az újonnan átvett egyházi iskolákat pedig adjuk vissza, a régieket pedig bontsuk le, hintsük be sóval. Egy olyan keresztény nevelésre ugyanis, amely tartalom nélküli, az égvilágon semmi szükség. 

Mesevilág

 A köznevelési törvény ellen tiltakoztak, és a pedagógus életpálya-modellben szereplő béremelés szeptemberi bevezetését, valamint a pedagógus kar létrehozásának megakadályozását követelték pedagógus és civil szervezetek június 2-án a fővárosban tartott demonstrációjukon. Az erről szóló petíciót a tüntetés végén átadták a szaktárca képviselőjének. Hoffmann Rózsa köznevelésért felelős államtitkár eközben egy zirci sajtótájékoztatón politikai indíttatásúnak nevezte a tüntetést.

Tüntetés pedagógusnapon - edupress.hu

 

Az elmúlt héten nem igazán volt időm a közélettel foglalkozni. Valahol a pedagógusnapon vesztettem el a fonalat. Na jó, azt azért tudom, hogy itt az ár, tisztában vagyok vele, hogy Putyin és felesége elválnak, sőt, még az a hír sem kerülte el a figyelmemet, hogy egy bulvárlap szerint Victoria Beckham az évtized nője, miközben az angol  nők nagy többsége legszívesebben olyan terméket vásárol, melyet Katalin hercegnőn látott. Ezek közül az igazán fontos az árvíz, aggódunk és imádkozunk értetek, győriek, komáromiak, és mindnyájan, akik a félelmetesen áradó Duna vonalában laktok. Kitartás, bátorság, imádság – ez az, ami ilyenkor (is) segít.

Zongoravizsga

Magyarországon a pedagógusokat 1952 júniusa óta köszöntik, akkor adták át először a kiváló tanítói és tanári okleveleket az ország legjobb oktatóinak. A köznevelésben mintegy 170 ezren dolgoznak. Az államilag elismert felsőoktatási intézményekben pedig a 2012/2013-as tanév elején 20 555-an voltak oktatói munkakörben, közülük 15 534-an teljes munkaidőben - közölte az illetékes államtitkárság az MTI-vel.

Demonstráció pedagógusnapon – Heti Válasz

A hajsza már reggel kezdődött. Komor, sötét volt az ég. Hajnalban még csak csepegett, de mire kiléptünk a házból, már javában zuhogott. Kicsit fáztunk is, mi tagadás. Még félúton sem jártunk, de már mindannyiunk cipője átázott.

Óh kapitány, kapitányom

Az államtitkár azt mondta, az életpálya-modell elindításával vonzóbb lesz a pedagóguspálya azok szemében, akikben van hivatástudat, és így emelkedik majd az oktatás színvonala. 

Hoffmann Rózsa nem gondol a lemondásra – inforadio.hu

1989 volt. Ült a gimnázium teljes létszámban a lesötétített moziteremben, és pedagógus, diák egyként könnyezett. Könnyezett egy kicsit giccses, nagyon is amerikai filmen, ami akkor és ott sokkal többet mondott nekünk. Diákok voltunk, szabadságot orrontott fiatalok, egy képtelenül változó, másra éhező világban. Faltuk a híreket, vártuk az igazi életet és megkönnyeztük a megkötözött, szellemiségükben rabigába hajtott ifjak bátorságát, akik bátrak voltak hitet tenni a szellem szabadsága mellett. Diákok és tanárok egyként vallottuk, hogy az iskola sem lehet soha többé olyan Magyarországon, mint a diktatúra évtizedei alatt. Vallottuk, hogy az oktatás egészének kell megváltoznia. Azóta eltelt huszonhárom év, s az iskola Magyarországon éppoly tekintélyelvű és tele értelmetlenséggel, mint akkor a rendszerváltás előtti utolsó pillanatban.

Osztálypénz, avagy a szülői feketegazdaság

Az ombudsman állásfoglalása szerint törvény tiltja, hogy osztálypénz fizetésére kötelezzék a szülőket, ugyanakkor az osztálypénz szedése már régóta szokás Magyarországon. A Magyarországi Szülők Országos Egyesülete (MSZOE) szerint az általános gyakorlat, hogy tíz hónapon keresztül fizetnek a szülők, van, ahol akár ötezer forintot is havonta, de van olyan intézmény, ahol nem kérnek plusz összeget. Az osztálypénzt ugyan önkéntes (jellemzően a szülők szavazzák meg), ennek ellenére gyakran az alacsonyabb jövedelműek sem mernek ellentmondani, mert félnek, hogy gyermeküket kiközösítenék emiatt. Becslések szerint 40 milliárd forint terheli a családok költségvetését.

Napközben: dilemmák az osztálypénz körül - MR1-Kossuth

Két hete tart az iskola. Mikor a gyerekek még javában lógatták lábukat, a média le sem szállt az oktatásügy kérdéséről, most, mikor éppen hogy kezdődik a java, kutya sem törődik vele. Pedig most kezdődik a java! Ez a felkiáltójel szól éppenúgy az iskolaköpeny-kérdésének, mint az oktatás átalakítása miatti mélységes emberi félelmeknek, illetve azoknak a régi-régi bajoknak, ami miatt ma ezer sebből vérzik amúgy is a magyar iskola.

De furcsa az iskolaköpeny ilyen szép napos délelőtt

Megjegyezte, hogy támogatná az egyenköpenyt is, mivel szerinte ez csökkentené a szegény gyerekek frusztrációját. Hozzátette ugyanakkor, hogy ez egyelőre nincs napirenden. 

Támogatná az iskolaköpenyt Hoffmann Rózsa - mandiner.hu

Amikor megakadt a szemem a fenti híren, nosztalgia fogott el. Lelki szemeim előtt megjelent az általános iskolai nylon köpeny a maga rettenetesen kék, fényes, csúszós anyagával. Ki nem állhattuk. Ha csak lehetett, fel sem vettük. Aztán a Refis évek, ahol már nem műanyagból készült, hanem vászon köpenyt hordtunk az iskola címerével és funkciónélküli fehér gallérral. Ha nem volt köpeny, ha nem volt rajta gallér, ha össze volt firkálva és elkaptak, egyből mehettünk rapportra az igazgatóhelyetteshez. A gallér még ma is megvan. Ezt írattuk alá az utolsó tanítási napon az osztállyal. 

Iskolát vegyenek!

A Jobbik mindent megtesz annak érdekében, hogy ne a Hit Gyülekezete működtesse a jövőben a hajdúsámsoni II. Rákóczi Ferenc általános iskolát - jelentette ki Kulcsár Gergely országgyűlési képviselő, a párt hajdú-bihari elnöke szerda este, az iskola előtt tartott demonstráción.

Tüntetett a Jobbik a Hit Gyülekezete iskolaátvétele ellen - hvg.hu

Az iskolák állami tulajdonba vétele és az egyre nehezebb gazdasági helyzet több önkrományzatot arra sarkall, hogy az iskoláit átadja valamelyik egyháznak. Ezzel az iskola megmaradását, létét vagy az államtól való függetlenségét remélik biztosítani. De mi van, ha az átadás mégsem olyan zökkenőmentes?