Nem érzek hálát...!?

"Egy felfelé fordított tenyerű kézcsonk körüli tizenkét tányérra élethű emberi ürüléket rakott egy művész a Reökben látható installációjában, melynek azt a címet adta, hogy Nem érzek hálát, amiért részt vehetek a teremtésben..."   index Nem vagyok hálás

A szegedma.hu megkérdezte a Reök művészeti vezetőjét, a keresztény ikonográfiával foglalkozó művészettörténészt, Nátyi Róbertet is, aki szerint az installációt teljesen félreértelmezték. „Sajnos többen valami oknál fogva a keresztény kultúrkörbe, az európai vallásossághoz, szakralitáshoz próbálták kötni az installációt, ami semmi képpen nem igaz. Egy memento mori ábrázolást láthatunk, ami tulajdonképpen, utalás a barokk korra, lényegében annyit jelent óvakodja a haláltól – nyilatkozta Nátyi – Semmiféle tiszteletlenség a művész részről nem volt, nem is gondolkozott akármelyik vallás megbántásán, ezért nincsenek is a kereszténységre, vagy bármely más vallásra utaló attribútumok." A művészettörténész hozzátette: „Nem állítom, hogy az ingerküszöböket nem feszegeti az alkotás, de közel sem azokat, amiről a sajtóban szó volt".

"Be van fejezve a nagy mű, igen. A gép forog, az alkotó pihen." (Madách) Valami elkészült. Kiállítódott, de már nem most, hanem 2009-ben. Csak most hallottam róla először. Csak most láttam fotón először.

Baj, hogy érteni szeretném?

 

2014
–    Csak az voksolhat, aki legkésőbb 15 nappal a választás előtt regisztrálja magát a jegyzőnél

 

–    500 ajánlást kell szerezni, egy választó több jelöltet is ajánlhat

–    50 napos kampány
–    Nem lesz kampánycsend, a megkötés: a szavazóhelyiség 150 méteres körzetében nem lehet kampányolni
–    A kereskedelmi tévékben és rádiókban tiltott a politikai hirdetés
–    Megszüntetik az OVB-t és OVI-t, új testület és szervezet felel majd a választásokért 

Így válttozik a választási rendszer - msn.mainap.hu

Tisztelt Képviselők!

Válásválság

Szarka Miklós: Szerinte a lelki krízis korai szakaszában bekövetkező szankcionálás tévútra vezethetne, ez csak akkor lenne javasolt, ha a párkapcsolati válság "kigyűrűzne a gyülekezetre". A krízis előidézésében a felelősség megállapítása nehéz, mert a válság általában két ember felelőssége, mindketten követnek el hibákat, de mindketten áldozatok is - jegyezte meg.

Dilemma, mi legyen az elvált lelkészekkel – hvg.hu

A Zsinat múlt héten tárgyalt a lelkészek válásának szankcionalizálásáról. Igen, létezik a válás jelensége a református lelkészek között. Ebben evangélikus testvéreink valamivel előbbre járnak nálunk, de a számok egyre riasztóbbak. Mielőtt azonban zsigerből elítélnénk azokat a lelkipásztorokat, akiknek házassága tönkremegy, érdemes egy kicsit bekukkantani azokba az üvegfalú parókiákba!

Néhány szó a református nyilvánosságról

 

A párbeszéd veszélyes dolog. Kimozdíthat a véleményből, amelyben állsz.

Dübörög kishazánkban az őszi Zsinat, miközben egy interjú és a rá adott válasz borzolja a kedélyeket. Lassan már nem bírom követni a hozzászólásokat, és egyre inkább elbizonytalanodom abban, van-e véleményem, vagy ha van, akkor a sok bejövő infó alapján mi az enyém, az interjúról vagy a hozzászólásról, az interjú kikerülésének mikéntjéről vagy az egyházi közösség megszólíthatatlanságáról gondolom-e, amit gondolok. Arról viszont egyre inkább meg vagyok győződve, hogy a webes felület dialógusképtelen, és furcsa-szomorú konfliktusokba lök, ha előbb itt gondolkodom, mint személyes beszélgetésekben. Aki ezért megró, igaza van. 

Asztali beszélgetések - Bagdán Zsuzsi

Én a Reposztra is úgy tekintettem, mintha leülnék egy asztalhoz, aztán nekiállnék beszélgetni. "Képzeljétek, mit írt az újság! Tudjátok, mi erről a véleményem?!" - valahogy így. Nem szószék, nem monológ, hanem második lépés egy folyamatban (első maga, az alapcikk). Nem sikerült. Nem mindig sikerült. Most eltekintek attól, hogy vannak, akik megszabnák, miről írjak, vannak, akik megszabnák, hogyan írjak, vannak akiknek valami érthetetlen okból fáj a palásttalanul asztalhoz telepedés szabadsága. Őket sajnálom. Kár, hogy sokan csendben maradtak. Jó lett volna igazán beszélgetni...

Párbeszéd? - Reposzt


Bagdán Zsuzsa és Bella Péter fontos kérdést vetett fel, amely nekem már régóta szívügyem. Nincs párbeszéd az egyházban, állítják az elektronikus médiumokra utalva, mert ami van, az inkább csak amolyan üzeneteknek látszó gondolat-és indulatfoszlányok össze-vissza száguldozása a neten, a végtelenné kiterjesztett nyilvánosságnak ebben a számunkra  új világában. S ennek a szabályozatlan, határtalan nyilvánosságnak esik áldozatává a Reposzt is, ahelyett hogy az értelmes beszélgetés fórumává válna. Ráadásul - ezt már én teszem hozzá folytatva a gondolatot -, lévén egyházi blog, ha nem is hivatalos, minden jó szándéka ellenére a maga kuszált nyilvánosságával valami olyasmit közvetít az egyházról, amit az egyház nem akar mondani önmagáról, s ami ahelyett, hogy misszió eszközévé válna, inkább csak taszít. Egyházi segédlettel végzett antimisszió?

vallásszabadság

...az egyik televízióban a szalafisták egyik vezetője arról értekezett, hogy le kell rombolni a gízai piramisokat és a szfinxet, mert ezek pogány szobrok, amelyeknek az imádata ellentétes az iszlám jogrenddel...

Túléli a szfinx az egyiptomi kormányváltást? - origo.hu

...a város ateista szervezetei kezdeményezték az önkormányzatnál, hogy tiltsa meg a betlehemek (pontosabban minden „őrizetlenül hagyott jelenet” köztéri elhelyezését, mivel az szerintük sérti az állam és egyház szétválasztását...

Betiltották a köztéri betlehemeket egy amerikai városban - magyarkurir.hu

Az egyiptomi szalafistákat zavarják a piramisok, mert hitükkel ellentétes jelképeknek, bálványszobroknak tartják őket. Le kell rombolni! Santa Monica ateistáit zavarják a betlehemesek, mert meggyőződésükkel ellentétesek, s a vallás egyszerűen nem való a közterekre. Be kell tiltani!

Ajaj - jut eszembe, nálunk két templom is áll a város közepén, köztéren. Kereszttel, csillaggal, vallási jelképekkel. Hátha zavar valakit. Nem kéne lerombolni?

A közös nevezőről

Jóllehet azt hinnék, hogy Szörényi Leventét és Alföldi Róbertet a korkülönbségen túlmenően világnézeti, értékrendbeli, ízlésbeli, kifejezés-eszközbeli, tehát szinte minden elválasztja egymástól, mégis azt kell mondanom, hogy van egy valami, talán a legfontosabb, ami összeköt bennünket: a művész felelőssége kortársai és az eljövendő nemzedékek iránt. Számomra is mértékadó rendezéseidet láttam a Nemzeti Színházban, amelyek arról győztek meg, hogy Magad is érzed művészi küldetésed súlyát. Amikor felkértünk - szerzőtársammal egyetértésben - két eddigi legfontosabb és legsikeresebb művünk, az István. a király és a Kőműves Kelemen jubileumi előadásainak megrendezésére, ezek a tapasztalatok vezéreltek.

Szörényi Levente elismerő levelet írt Alföldi Róbertnek - HetiVálasz.hu

GMH. Az interneten elterjedt rövidítés ennyit jelent: Gives me hope. Talán így fordíthatnánk: van remény. Ez jutott eszembe, miközben Szörényi Levente levelét olvastam. Hogy végre valaki, aki árkokat akar átlépni és ezzel kiállni a nyílvánosság elé. Tényleg jó elolvasni az egész levelet.

Egy olyan néphez tartozom, ahol minden emberre jut két szekértábor, ahova tartozhat, ahol a közös nevező a matematikán kívül szinte ismeretlen fogalom. Van, hogy önzésből, anyagi érdekből, van, hogy sértettségből, esetleg valós rossz tapasztalatokból, de képtelenek vagyunk meghaladni - egy jó cél/ a túlélés / a továbblépés érdekében, azt ami elválaszt. Nem parttalan oldódásról beszélek, nem a gondolkodásbéli, kultúrális különbségek feladásáról. Amiről beszélek, az csak erősíti mindezt, egyszersmind a közös próbában elégeti, ami csak felesleges kellék. 
Szörényi Levente minta, az élet többi területé felé is, annak a országnak, ahol nagyon sokan pártállásnak megfelelően töltik fel a könyvespolcaikat és olvasmányaik alapján választanak pártot. Egy minta, de jó lenne, ha máshol is írodnának hasonló levelek. Hogy mire gondolok? Mutatok két példát (Szörényi Levente levelét felhasználva - remélem nem sértődik meg).

Palagrafus

A Zsinat döntött egy új törvény létrehozásáról, mely az egyházi bíráskodást szabályozza. Az új jogszabály szerkezetében és koncepciójában is megújul, s ez várhatóan hosszú időt vesz igénybe. Azért a Zsinat addig rövid úton módosítani kívánja a most érvényben lévő, 2000. évi I. törvényt.

Koncepcionális megújulás – reformatus.hu

Egyházunk egyik legsérülékenyebb és legbizonytalanabb területe az egyházi bíráskodás, nem azért mert nem jól teljesít, hanem mert az általános vélekedés szerint az egyházképbe nem illik bele a bírói gyakorlat. Ki és hogyan mer ítélkezni a másik fölött? Amúgy is az evangéliumból vett üzenet nem az ítélet felé mozdul el, hanem a megbocsátás irányába. A jelenlegi, 2000.évi I. törvény az egyház bírói gyakorlatát a kulcsok hatalmából eredezteti, csakhogy ennek elvi alapja nem tisztázott.

Drónok harca

Az emberség elvesztése címmel közölt tanulmányt a Human Rights Watch nevű emberjogi szervezet és a Harvard jogi karának emberjogi csoportja, amiben egy, az emberi irányítás nélkül is cselekedni képes harci robotok használatát betiltó nemzetközi egyezményt sürget.  index   tiltsák be a gyilkos robotokat 

Steve Goose, a Human Rights Watch divízóigazgatója szerint nem azzal van baj, hogy a hadseregek az emberveszteség minimalizálása felé fejlesztik a fegyverrendszereket, azonban a célpontok meghatározása, illetve a tűzparancs kiadása mindig emberi felügyelet alatt kell maradjon, nehogy a túlbuzgó robotok fenyegetésként éljék meg a civilek vagy fegyvertelen katonák jelenlétét. Goose szerint bár az önállóan gyilkoló robotok még nem léteznek, ahhoz, hogy ez így is maradjon, az ilyen irányú kutatásokat eleve tiltó nemzetközi egyezményekre lenne szükség.   

Végtelen történet

Harminchat órája van a Hamásznak, hogy megegyezzen Izraellel a tűzszünet feltételeiről. Brit sajtóértesülések szerint Izrael kész valóságos háborút indítani a palesztin radikális szervezet megsemmisítésére. Az ENSZ-főtitkár közben személyesen próbálja meggyőzni a feleket a harcok leállításáról.


Ultimátumot adott Izrael a palesztinoknak - origo.hu

Amíg nem jártam ott, addig egyfajta – jól értsük - mítosz volt számomra a Szentföld. A csodák földje, amely őrzi Jézus lábnyomát, egy föld, amelyet beleng valamiféle szentség, hiszen nem lehet véletlen, hogy ez a földdarab került Isten tekintetének a homlokterébe, ezt ajándékozta Ábrahámnak és utódainak. A Szentírás olvasása ezt a képet mélyítette, színezte és erősítette.
Közben persze folyamatosan hallottam a híreket az állandóan fel-fellángoló Palesztin-Izraeli konfliktusról. Hol itt, hol ott feszültek egymásnak a felek, egy valami volt sajnos mindig biztos volt: áldozatok vannak itt is és ott is. Többnyire civilek.
A Szentföldnek ez a két arca valahogy nem tudott eggyé lenni a fejemben. Az egyik arc túl szent volt, a másik túl profán. Nem állt össze még akkor sem, ha bibliai idők sem voltak mentesek a konfliktusoktól, öldöklésektől, háborúskodásoktól. Mindenek ellenére valami idea élt bennem.
Aztán megadatott számomra, hogy rövid időn belül kétszer is ellátogathattam Izraelbe. Mi lett ezeknek a látogatásoknak az eredménye? Az, hogy ez a föld lejött a valóság világába a mítoszok világából. Nyilvánvalóvá lett sok szépsége, értéke, egyedisége, hihetetlen atmoszférája, ugyanakkor realitássá vált, hogy ez a hely mindennapjaiban ezer sebtől vérzik, és állandó a bizonytalanság. Ha éppen stabilabbnak is tűnt a helyzet, látszott, hogy púposodik a szőnyeg alatt a sok-sok megoldatlan kérdés. Nincs béke az olajfák alatt, legfőbb rövidebb hosszabb szünetek a konfliktusban.
És sajnos néhány napja egy újabb fejezet kezdődött ebben a végtelen történetben. Legutóbbi adatok szerint 100 körüli haláleset 700 körüli sebesült az utóbbi 6 nap terméke. Több mint 300 rakéta becsapódás itt, légicsapás ott.

Hiúság vására


Paula Broadwell a legapróbb és a legnagyobb dolgokról is képes volt hazudni, csak hogy jobb színben tüntesse fel magát. Hazudta azt is, hogy ő volt a legfittebb kadét West Pointban, de azt is, hogy az afganisztáni erők parancsnoka személyesen őt kérte fel stratégiája bírálatára. Törtetése és rajongása jól feküdt David Petraeusnál, akinek szintén az volt a gyengéje, hogy minden elismerést megszerezzen.

Petraeus nője bármit megtett – Index

Cherchez la femme! – kezdte mondókáját az egyik férfi lelkész, amikor egy női küldöttség rákérdezett bizonyos visszásságok okaira. „Keresd a nőt!", mondotta, s jól hallottam, amint mögöttem fiatalabb kolleginája felháborodottan felszisszent. Nem is volt aztán túl sok becsülete idézett lelkésznek a küldöttség soraiban. Ám lehet mégoly megbélyegző, ezen a héten megtöltötte a sajtót egy hír, amire mindenesetre nagyon igaz a „cherchez la femme” gondolata.

Jeszenszky ügy, avagy az értelmiség felelőssége

„Azért van, hogy olyan sok roma szellemileg leépült, mert a roma kultúrában megengedett, hogy testvérek, vagy unokatestvérek házasodjanak, vagy akár anélkül szexuális életet éljenek egymással” – ez a mondat szerepel angolul Jeszenszky Géza volt külügyminiszter, jelenlegi norvégiai és izlandi nagykövet egyetemi jegyzetében, amiből Jeszenszky a Budapesti Corvinus Egyetemen tanít.  index.hu Jeszenszky - Házasodhatnak a romák között a testvérek

Jeszenszky a Corvinus Egyetem Nemzetközi Tanulmányok Intézetének magántanára a tavaszi félévben „Post-Communist Europe and Its National/Ethnic Problems" címmel tartott órát főleg külföldi diákoknak. Ehhez az órához kapcsolódott a jegyzete, amiben forrásokkal alá nem támasztott előítéletek is szerepelnek.

Két egyetemi oktató és egy LMBT-aktivista levelet írt Jeszenszky Gézának, amiben felszólították arra, hogy írja át a könyvét, és kérjen bocsánatot. Egy jogvédő szerint ha egy roma diáknak ebből az anyagból vizsgán kell számot adnia, és emiatt megalázva érzi magát, akkor az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló törvény értelmében zaklatás miatt indíthat pert.

Párbeszéd?

A dialógus az, amikor teljes lényével átjár a másik. Nemcsak a mondandója, hanem ő maga. Átjár, belém kerül, megérint, és elkezd működtetni, megváltoztatni, ha úgy van, fájni, kaparni, görcsösen szorítani. Beúszik a gondolataim közé, beivódik a bőrömbe, meglátszik rajtam. Nincs dialógus empátia nélkül. Nincs dialógus változás nélkül. Ha valakinek megengeded, hogy átjárjon, az átalakít. Nem tudsz egy embert másképp megérteni, csak empátiával. Ha ő érdekel téged. Ahhoz pedig érdemes jelen lennie. ... Ami tuti: a dialógushoz asztal kell, amit körbe lehet ülni. Kocsma, ahol fel lehet olvasni Luther kilencvenöt tételét. Kihúzható asztal egy napfényes konyhában. Úrasztala egy templomban. Betonból öntött asztal egy parkban. Egy hely, ahová leülsz, és ahová kipakolod, amit gondolsz, és megnézed, mások mi mindent hoztak. Ahol ott lehetsz testben, lélekben, gondolattal, mindenestül. Nem elég a desktop. Adjon I. asztalokat, ahová le lehet ülni találkozni magunkkal, egymással, vele! Különben kommentáradattá silányulnak potenciálisan gyönyörű és inspiráló párbeszédek, amelyek megváltoztathatják az egész életünket.

Asztali beszélgetések - Bagdán Zsuzsi

Asztal van. Pipa.
Vélemény is. Pipa.
Itt ül a másik ember is, asztal ugyanaz, vélemény más. Pipa.
Párbeszéd... Az nincs. Pár monológ, jobb esetben egymás után, de van, hogy ugyanabban az időben. 

Magyarország - Szerbia újratöltve

Áder János magyar és Tomislav Nikolic szerb köztársasági elnök mai budapesti találkozóján megállapodott, hogy a jövő év elején – egy később egyeztetett időpontban –megkoszorúzza az 1944-es áldozatok vajdasági emlékművét, s fejet hajt az 1942-es „hideg napok” áldozatai előtt is. Ezzel újabb biztatást, lendületet kaphat a két nép közötti megbékélés, s az a történész vegyes bizottsági munka is, amely a magyar és a szerb társadalomnak a tényekkel történő szembesülését eredményezheti, fogalmazott Pásztor István, a Vajdasági Magyar Szövetség elnöke, aki ezt a mai találkozó legfontosabb hozadékának nevezte. 

VMSZ: Áttörés a szerb-magyar kapcsolatokban - hirado.hu

Nemrég beszélgettem egy délvidéki lelkésszel, aki maroknyi magyar közt folytat emberfeletti küzdelmet az egyre inkább elszerbesedő Délvidéken. Mindennapi probléma a magyargyűlölet és a kettős mérce, ami az igazságszolgáltatásban is megjelenik.

Künn a bárány, benn a farkas

El tudod képzelni, hogy történik valami, és te újra a református egyházhoz akarsz tartozni?

Nem tudom elképzelni, ebben a formájában nem tudom elfogadni. Ahhoz hinni kéne a papoknak – nem a politikusokban, hanem Istenben – és azzal párhuzamosan bízni is.

Cserhalmi György - egyházról, papokról – reformatus.hu

 

 

Nem tudom elképzelni, hogy ne tartozzak a református egyházhoz. Örökségem, ugyanakkor személyes döntésem ez. Pedig lehetett volna más is. Középiskolában a filozófia tanárom kedvence voltam, aki egyben a történelmet is tanította. Ezeken az órákon – mi ketten - nem a tananyagról, hanem a politikai oldalak hitelességéről és benne a politikai pluralizmusról vitatkoztunk (1983-84-ben!!!), tisztességére legyen mondva egykori tanáromnak, aki nem mellesleg iskolaigazgató is volt egy személyben, hogy soha „nem dobott fel”, pedig felesége volt az iskola párttitkára. Sőt jelest adott, igaz sok propaganda füzetet is mellé, amit meg kellett tanulnom, - egyet ezek közül ma is őrzök -, hátha mégiscsak eltéríthető lennék a „társadalomellenességtől”. Istennek van humora: fia, aki az ún. rendszerváltás után cseperedett, teológiára felvételizett és református lelkész lett.

Jó emlékezetű biológia tanárom, - akiről később tudtam meg, hogy édesapja református lelkész volt –, szintén látott fantáziát bennem, sokáig nem tudtam, miért van nekem jelesem biológiából, mígnem egy –főkorifeus csemete - osztálytársammal magához hívatott, majd visszamarasztalva négyszemközt mondta: fiam, egyedül érted garantálok, hogy bejutsz az orvosi egyetemre. Én pedig a társadalom gyaurja, elmentem teológiára.

A körön belül - Nyílt levél Cserhalmi Györgynek

 A református papok nem mondanak örömhírt. Ledörögnek valamit, hogy utáld Horn Gyulát vagy szeresd Orbán Viktort, vagy utáld Orbán Viktort, és szeresd az utána következőt. Lehet, hogy ez néhány embernek örömhír, de az egy szűk közösség. Engem ilyennel ki lehet üldözni a templomból. És az a szakmámból is fakad, hogy észreveszem, hogy ehhez jön még egy pokoli rossz kántálás, amelyben se nyelvhelyesség, se szórend, emellett alapvető nyelvtani hiányosságok. Ezért magának a beszédnek, az evangéliumnak az értelme veszik el.

Egy elkóborolt református bárány - reformatus.hu


Tisztelt Művész Úr!
Kedves Cserhalmi György!

Meglehetős vegyes érzésekkel olvastam az Önnel készített interjút a Magyarországi Református Egyház honlapján. Ha ez a beszélgetés valamilyen más felületen jelent volna meg, valószínűleg nem érezném szükségét, hogy reflektáljak rá. Hozzá vagyunk már szokva, hogy a világnak ezen a részén a keresztyénség az a kultúrkör, amelyet minden következmény nélkül nyilvánosan bántani lehet. De miután itt jelent meg, akárhogyan is, megszólítva érzem magamat, mint olyan ember, aki „egyházi közegben” gyakorolja reformátusságát. Sokáig tipródtam, reagáljak-e az egész magyar egyházias reformátusságot, s benne elsősorban a papságot sommásan kritizáló szavaira. Aztán végül oda jutottam, nem tudok hallgatni, s muszáj, hogy a megszólításra válaszoljak. S nem azért, mert nem tudom elfogadni az Ön véleményét, mint egy olyan református ember magánvéleményét, aki megfogalmazza és indokolja az intézményes református egyháztól való távolságtartásának okát. Sokkal inkább azért, mert az Ön véleményét nagyon is tisztelem és figyelemre méltónak tartom, olyannyira, hogy hajlamos vagyok azt gondolni, az Ön által most bátran megszólaltatott hang a református egyházról több, mint magánvélemény. Inkább azt gondolom, Sindelyes Dóra beszélgetése Önnel egy nagyon jó kezdeményezés arra nézve, hogy kialakuljon végre valamiféle párbeszéd a ma igenis sajnos széles körben elterjedt egyháziatlan reformátusság és az egyház között. Ez az interjú azért fontos, mert Ön mint az egyháziatlan reformátusság egyik hangja, megtisztelt bennünket, egyháziakat őszinteségével. Ez még akkor is így van, ha kritikusan általánosító véleményével nem értek egyet, s még akkor is, ha, azt hiszem, mondandójával talán akaratlanul is sokakat megbántott.

A rémhírterjesztés 10 parancsolata

A kormányhoz eljutott egy információ 2012 júliusában. Az üzenetet ismertessétek meg rokonokkal, barátokkal és olyan emberekkel, amelyek nyíltak és megértik az következő sorokat.
A NASA bejelentette, hogy nemsokára a Föld belemegy a „null síkba“

Nemsokára a Föld belemegy a „null síkba“ - világvége2012.hu

Az ember, amióta csak létezik, szembesül a kezdet és a vég fogalmával. Hozzátartozik időbevetettségünkhöz, különösen is a lineáris időszemlélethez, mely biblikus, zsidó-keresztyén alapú. Érvényes ez az anyagi világra, eszmetörténetre, társadalmi jelenségekre, egyéni életünkre és globálisan is. Hogy melyiket hogyan definiáljuk, az már vita tárgyát képezheti, de hogy ezekkel a fogalmakkal operálunk, időpontokat társítunk hozzájuk, az egészen biztos. Az, hogy mikor melyik a hangsúlyos,  hogy mennyire lokális vagy globális, sok tényezőtől függ.
Most egy kicsit irányítsuk figyelmünket a globális vég felé. Egy ismerősöm küldte át az idézett cikket és kérdezte, hogy lelkészként mi a véleményem róla. Elintézhettem volna egy kézmozdulattal és egy mondattal: Úgy, ahogy van marhaság az egész. A cikk tartalmát valóban elintézhetem ennyivel, mert bár nem vagyok se csillagász, se matematikus, se elektromérnök, mégis még a teljesen laikus számára is több sebtől vérzik a teória a 2012. december 21-re jövendölt eseményeket illetően. A cikk után a kommentekben több logikus okfejtést is lehet olvasni. Ennyit a tartalomról, több szót nem érdemel.

Klónok háborúja

Azok a szavak, amelyek „politikailag inkorrektté” váltak, politikailag korrekt megfogalmazásokra cserélődtek: a házastársat partnerre; a családot a családra, annak minden formáját beleértve; a közvetítést részvételre; az oktatást a tudatosság fejlesztésére; az igazságosságot a diszkrimináció-mentességre; a szuverenitást a globális kormányzásra; a (biológiai) nemek egymást kiegészítő voltát a (társadalmi) nemek egyenlőségére; a teremtést Földanyára vagy a Földre.

Kiegyezés a politikai korrektséggel – karizmatikus.hu

Hallom, hogy az egyházban is megjelentek azok, akik a PC-re, azaz politikai korrektségre esküsznek. Az ember ma már ne szeressen, hanem legyen szolidáris, emellett legyen toleráns, és a kívánt image kedvéért lehetőleg ne védje meg magát semmifajta támadás ellen, hanem ha lehet nyílt színen rugdossa össze jól magát. Mert ugye a külső bírálók a keresztyéni szeretetet így értelmezik.

Isten nem diktátor

Végső búcsút vettek a másfél héttel ezelőtt meggyilkolt felsőmocsoládi kisfiútól szombat délután a kaposvári Keleti temetőben. A temetésén nagyjából két és fél ezren jelentek meg. A felravatalozott fehér koporsón ez állt: "Szita Bence, élt 11 évet. Álmodj szépeket!".

Ezrek búcsúztatták Szita Bencét - Origo

Between 600,000 and 800,000 men, women and children are trafficked across international borders annually...Roughly 50 percent of trafficking victims are children (Évente 600.000-800.000 közötti azoknak a férfiaknak, nőknek és gyermekeknek a száma, akiket emberkereskedők átvisznek a nemzetközi határokon...az emberkereskedők áldozatainak fele gyermek)

10 Facts About Human Trafficking (Tíz tény az emberkereskedelemről) -listosaur.com

Bár a felhasználók többségét egyáltalán nem érdekli, hogyan készült a frissen megvásárolt csodakütyü, az biztos, hogy egyik cég megítélésének sem tenne jót, ha kiderülne, hogy üzemeikben gyerekek, vagy rabszolgasorban tengődő munkások forrasztják helyükre a megfelelő alkatrészeket a gyártósorok mellett gubbasztva. 

Nincsen laptop vér nélkül - Origo


Eltemették szegény Szita Bencét. A történet megrázta az egész magyar közvéleményt. Hál’ Istennek, csak nagy ritkán lehetünk ilyen közvetlen tanúi az emberi brutalitás ilyen hihetetlen megnyilvánulásainak. A tizenegy éves kisfiú életének ilyen értelmetlen vége okkal idézett elő részvétet és gyászt nagyon sokakban. Mégis, azt hiszem, ami ilyen széleskörű részvétet és felháborodást tudott kiváltani az az, hogy a szemeink előtt ismét és újra elkerülhetetlenül érzékelhetővé és szinte tapinthatóvá vált az emberi életben egyébként folytonosan megvalósuló igazságtalanság. Egy ártatlan gyermek ártatlan életének ilyen brutális kioltása ugyanis elkerülhetetlenül szembesít bennünket az igazságosság kérdésével. Miféle világ az, ahol ilyen megeshet? Miért történhetett ez meg? Hol van itt az igazság? Be kell látnunk, hogy az élet végül is nem egy Bruce Willis film, amely bármennyire bugyuta is, de legalább azt az illuzórikus lélektani elégtételt megadja, hogy a rossz elbukik és bűnhődik, a jó pedig győz.

Ezen a télen hányan fagynak meg?

Egy hónapja a főpolgármester és a belügyi államtitkár jelenlétében adták át ünnepélyesen az egykori Szabolcs utcai kórház területén létesített vadonatúj hajléktalangondozó központot. A 345 millió forintból kialakított, belgyógyászati részleggel rendelkező létesítmény azóta üresen áll, mert nem kapta meg XIII. kerülettől a működési engedélyt. A kerület már a tavasszal jelezte, eddig is a fővárosi átlag felett vették ki részüket a hajléktalangondozásból, aránytalan terhet róna a környék lakosságára egy újabb 250 fős szálló.

Hiába tartottak azonban ünnepélyes szalagátvágást, a több funkciós hajléktalanszálló nyitása azóta is késik, és a helyzet - a jelek szerint - belelátható időn belül nem fog megváltozni.

A területileg illetékes XIII. kerületi önkormányzat jegyzője ugyanis szabálytalannak találta az épület kialakítását, ezért megtagadta a működési engedély kiadását. A jegyző szakhatósági állásfoglalása szerint az átmeneti szállóként szolgáló, és az ettől elkülönített, egészségügyi célú egységek egyidejű használata külön-külön nem biztosítható, a 150 férőhelyes szálláshelyet az odaérkező hajléktalanok nem tudják úgy igénybe venni, hogy közben nem zavarják a többi helyiségben folyó orvosi ellátást.

Nem nyílhat meg a főváros hajléktalanszállója - index.hu

 

 

A krízisidőszak naptár szerint és valójában is elkezdődött. Múlt héten havazott és -1 C fok volt. Ezen a héten még elviselhető az idő, szinte kora őszies, de az éjszakák már hidegek. A helyi húsz-harminc hajléktalan miatt nem aggódom. Nekik van fűtött helyük, ahova behúzódhatnak. Kis város, kis gondokkal, kevés hajléktalannal. De ha a fővárosra gondolok, összeszorul a szívem. 

A könyvekről

Sokak szerint az, hogy olvas-e valaki, azon múlik, milyen háttere van, látta-e gyermekkorában azt a mozdulatot, hogy szülei könyvet vesznek le a polcról vagy hogy olvasnak. Gyermekkoromban hozzánk a parókiára két irodalmi folyóirat is járt (Kortárs, Nagyvilág), emellett apukám megrendelte a Film, színház, muzsika, az Élet és Irodalom c. lapokat és a Ludas Matyit is (vicclap), amelyből csupán ketten rendeltek a faluban, ebből az egyik a pap volt. Mindig nagy derültséget teremtett ez egyházmegyei gyűléseken, amikor ezt felolvasták. Mert akkor még ezt is felolvasták. Már ebből is látszik, hogy milyen széleskörű lehetett az igényesség az irodalom mélységétől a humorig, mellyel egy lelkész felvértezte magát. Nem kérdezem meg, hogy ma hogyan állunk ezzel az igényességgel, az olvasottsággal, irodalmi ismeretekkel. Nem azért szűkülünk-e be, mert az igényességünk is beszűkül? A látókörünk, a cselekvőképességünk korlátozottsága nem csupán a korral és a kényelmességgel, lustasággal magyarázható.

Tudós tiszteletes - Közös(s)Ég

Korán megtanultam olvasni. Mire iskolába mentem, már nagyjából ment a dolog, anyukám látta a korai igényt, és ezért előbb elkezdtük. Azóta olvasok, mindig, folyamatosan. Nálam törvényszerű volt, életem első pár éve betegeskedéssel telt, már akkor látszott, nem a sport vagy a kar ereje fogja a jövőmet meghatározni, inkább fejben kompenzáltam. Aztán szemüveges lettem, kicsit ügyetlen maradtam, hát hol tűnjön ki a magam fajta gyerek, ha nem a tájékozottságban, tudásban. De persze ez csak visszanézve ilyen egyértelmű, akkor más volt. Édesanyám szeretett olvasni, sok könyve volt - én is olvastam, és sok könyvet akartam. Így maradtam a mai napig.

Persze a Gutenberg-galaxis az egyszeri ember számára legalább annyira befoghatatlan, mint névadója, töredék, ami jut egy életre. De baj ez? A lényeg, hogy a lehető legtöbbet megtegyük az ügy érdekében.