Régi újkenyér

A történelmi emlékezet egyrészt úgy tartja számon, hogy az új kenyér ünnep politikai aktussá emelésére csak a második világháború után került sor, másrészt napvilágot láttak olyan interpretációk is, miszerint az új kenyér ünnepét “1945 után mesterségesen kreálták”, illetve hogy “a kommunisták a kenyértisztelet ősi rítusát kisajátították” – olvasható Kovács Ákos Az Új Kenyér ünnepe című írásában.

Ezzel szemben Kovács úgy véli, az új kenyér ünnepeknek, még ha hatással voltak is rájuk, nem a szovjet, nem a “kommunista”, hanem a Darányi-féle aratóünnepek voltak az előképei, kizárólagos rendeltetésük pedig abban állt, hogy az 1890-es évek társadalmi és politikai feszültségeit segítsék levezetni. Mindez teljes összhangban volt azzal a jelenséggel, hogy az 1870-es évektől az első világháborúig Európa-szerte ilyen nyilvános ceremóniákat, “felülről jött” hagyományokat találtak ki, amelyek lebilincselték a látványos ceremóniák iránt fogékony embereket.

Újkenyér és nemzeti ünnep – urbanlegends.hu

Augusztus 20-át az új kenyér ünnepének tudják sokan. Így került be a rendszerváltás utáni identitáskeresés folyamatába, mintegy a korábban erősen hangsúlyozott alkotmány ünnep ellentételezéseként, ugyanakkor akaratlanul is annak folytonosságába.

Klíma újratöltve

Mit írjak Paskairól?

Életének 89. évében, hétfő reggel elhunyt Paskai László bíboros, nyugalmazott esztergom-budapesti érsek – tájékoztatta Tóth János Csaba, az Esztergom-Budapesti Főegyházmegye sajtóreferense az MTI-t. 

                                                                                                                                       Elhunyt Paskai László bíboros - mandiner.hu

Bizony az élet tud abszurd helyzeteket produkálni: Már a gép előtt ültem, hogy írjak valami nyári,  könnyed, „light”-os írást a Balaton algásodásáról, amikor felkerült a világhálóra a nehéz és szomorú gyászhír Paskai bíboros, ny. esztergom-budapesti érsek haláláról... Az nem volt kérdés, hogy meg kell emlékeznem róla, az már igen, hogy mit is írjak? Egyáltalán, milyen műfajban...?

Márton-tabló

„Márton emléke túlélte az évszázadokat. Valahányszor a frank királyok hadba szálltak, mindig az ő köpenyét hordozták hadijelvényként. Ünnepének előestéjén a gyerekek manapság is sok országban énekelnek dalokat és gyújtanak fáklyákat Márton tiszteletére...” – írta ezt a szerző könyvének végén. Azóta közel fél évszázad pergett le az idő rokkáján. 

Bátorság és irgalom - Szent Márton életregénye - Martinus Kiadó

A Katolikus Egyház által szentnek nyilvánított Tours-i Mártonnak, avagy Martinusnak Szombathelyen kultusza alakult ki. A legenda szerint Márton itt, az egykori Savariában született, tudni vélik, hogy szülőháza a mai Szent Márton templom alatt vagy közelében volt. Ez lehetséges. Szombathely valóban ókori elődjére lépült, itt majd minden ház és út alatt az ókori kövek tanúskodnak a régmúltról.

A kereszténység újrafelfedezése

 (...) Amúgy nekem nem lesz polgári esküvőm. Olyanom már volt. Csak egyházi.

Olyat lehet?

Nem érdekel. Bemegyek, kijövök...

De kérik a polgári papírt, nem?

Nem tudom. Terveink szerint mindenesetre csak egyházi lesz.

Katolikus?

Nem, mert volt már ugye egy polgári esküvőm, ami miatt egy hosszú egyházjogi procedúrára és némi pénzre lenne szükség. Átúsztunk tehát a reformátusokhoz.

Nem vagyok én olyan nagy libsi! – Lovasi András a Mandinernek - mandiner.hu

Neki bizony templomi esküvője lesz, mert ő ebből nem csinál viccet. Mégpedig református templomi, tudnillik ő már egyszer elvált, így a római katolikus partihoz hosszú és bonyolult procedúra lenne szükséges, továbbá némi pénz.  „Átúsztunk tehát a reformátusokhoz.”

Miért is ne? Ha nincs nyitva az IKEA, megyünk a Kikába, nem igaz? Ott olcsóbb most az esküvő. Isten meg majd jön velünk az utánfutón, biztosan neki is pont olyan kurva mindegy, mint Lovasi Andrásnak.

Lovasi András és az akciós esküvő - hvg.hu


Megjelent egy nagyinterjú Lovasi Andrással, amely számomra azért is figyelemre méltó, mert az ismert, amúgy liberálisként számon tartott zenész meglepő terjedelemben és őszinteséggel beszél a kereszténységhez fűződő viszonyáról. „Tétova” kereszténynek nevezi magát. Beszél a tervezett egyházi esküvőjéről is, amely – mint mondja – azért lesz a reformátusoknál, mert miután elvált, a katolikusoknál nem lehet. „Átúsztunk tehát a reformátusokhoz” – mondja. Mire Tóta W. Árpád úgy érezte, ezt a labdát nem hagyhatja ki: „Miért is ne? Ha nincs nyitva az IKEA, megyünk a Kikába, nem igaz?” – írja. Mi tagadás, innen is meg lehet közelíteni a történetet. Lehet rajta élcelődni, szórakozni azon, hogy milyenek is ezek a keresztények, akik úgy váltogatják a felekezeteket, mint mások az üzleteket. „Isten meg jön velünk az utánfutón…” Ez jó! Nincs mese, Tóta W. hozza magát. De lehetne más olvasat is, mondjuk a rejtőzködő kereszténységről, amely, mint az ördög, újra és újra felüti fejét, s amelynek a makacs jelenlétét talán érdemes lenne komolyabban venni.

Küzdeni mindig

Elsősorban egy csodálatos embert adtunk el, akit mindenki a szívébe zárt. Másfél évig voltam az edzője, nagy öröm, hogy vele dolgozhattam. Ez idő alatt nagy fejlődésen ment át. Átbeszéltük a vezetőkkel, hogy mi szól az eladása mellett és ellen, végül úgy döntöttünk, hogy eladjuk. Somalia egyik nagy álma teljesült most, ahogy tavaly Besicé is. Azt se felejtsük el, hogy jó pénzt kapott érte a klub.

Thomas Doll: Örülök, hogy Somalia edzője lehettem - ulloi129.hu

 

Adott egy brazil fiatalember, egy alig huszonhét éves fiatal srác, aki közel négy éves magyarországi tartózkodása alatt a zöld-fehérek szívébe lopta magát. Mint ahogyan sok más történet, úgy ez is túlmutat a labdarúgáson. 

Fél pénzzel, fél gőzzel

Évek óta tartó huzavona után várhatóan két hét múlva végre életbe lép a családi csődvédelem intézménye. A tervek szerint családok ezreinek kínál majd lehetőséget ez arra, hogy megmeneküljenek a kilakoltatástól és az adósrabszolgaságból.

Magáncsőd kérdőjelekkel - mno.hu

A Magyar Közlönyben olvasható rendelet alapján:

Ezüst gyertyatartó mehet, hűtőszekrény  marad.
Csendélet mehet, fűnyíró marad.
Zongora mehet, mosógép marad.
Kínai porcelán váza mehet, gyerekjáték marad.
Egyiptomi perzsaszőnyeg mehet, aranyhal marad.

Ú, az tényleg maradjon, hátha lehet még három kívánság, és visszakerül a családi örökségből gyertyatartó, zongora, kínai porcelán...

Az elfogult történetíró (2)

Athéni Xenophón (görögül Ξενοφῶν, kb. i. e. 434[1]/427i. e. 355), Grüllusz fia Athén Erkhia démoszából, katona, zsoldos, Szókratész csodálója, történetíró aki megörökítette saját kora történéseit, Szókratész mondásait és Görögország életét. Részt vett a tízezrek hadjáratában, aminek történetét az Anabasziszban írja le.

Az elfogult történetíró – wikipedia.hu

A perzsa társadalom Xenophón leírásában egy világosan tagolt rétegzettséggel bírt, amelynek a tetején a katonai réteg állott, akik először személyes bátorságukkal, bölcsességükkel mutatatták meg az állam iránti elköteleződésüket, majd pedig, ha átjutottak a nehéz csatákon, akkor emez élettapasztalattal felvértezve, felelősséggel tudtak dönteni a közösség ügyeiben.

Erős pálya, erős befutó

Meghalunk – ez a világ rendje. De érdemes harcolni az életért. Czeizel Endre genetikus (1935-2015) 

De érdemes harcolni az életért. vs.hu/magazin

"Mindig is sűrűn éltem, de biztos, hogy amikor az ember szembesül a ténnyel, miszerint meg vannak számlálva életének hónapjai, akkor az idő sokkal fontosabbá válik. Ugyanakkor minden napnak tudok örülni. Sosem voltam vallásos, de mostanában elalvás előtt fohászkodom, és megköszönöm, hogy ez a nap is megadatott még. 

 A betegségem előtt ateista voltam. De ahogy mondtam, ez megváltozott. Ne értse félre, nem abban a szakállas istenben hiszek, akit Michelangelo megfestett, hanem abban, hogy van ebben a világban valami összerendező elv. Kell, hogy legyen egy Mindenható, aki felügyeli a dolgokat. 

Az életemben a legmaradandóbbak a nemzetközileg elismert kutatási eredményeim, és az, hogy 35 ezer egészséges kisbaba világra jöttében segédkeztem orvosként. A minap is odajöttek ketten az előadásom után, hogy nekem köszönhetik a születésüket."  http://www.life.hu

Bolygók és emberek

Sokak fantáziáját megmozgathatta a minapi hír, amely szerint a NASA megtalálta a Föld ikertestvérét, vagyis egy olyan exobolygót, amely megfelelő távolságra van a maga „Napjától”, és szilárd felszínnel rendelkezhet. Így a tudósok szerint nem kizárt, hogy az egyelőre Kepler 452B-nek nevezett égitesten az élet is kialakulhatott. Azoknak a laikusoknak, akik a földönkívüli élet iránt érdeklődnek, erről persze nem a mikrobák jutnak először eszükbe, hanem rögtön az a kérdés foglalkoztatja őket, vajon létezik-e arrafelé fejlett civilizáció. Ahhoz azonban, hogy a keplerlakókkal találkozhassunk, előbb az égitesttől bennünket elválasztó 1400 fényévnyi távolságot kellene áthidalnunk. 

                                                                                                                                                     Távoli civilizációk - mno.hu

Ez a hír, ill. Pápay György írása eszembe juttatja -hiába no, közeledik a szeptember, s 5. osztályba készülődő kislányommal lelkesen (újra)olvassuk a kötelező olvasmányokat...- egyrészt Eric Kastner: A két Lotti c. regényét, amely arról szól, hogy két, eddig szüleik válása miatt egymástól különélő ikerlányok, Luise és Lotte hogyan találnak egymásra, másrészt Saint Exupery Kis hercegét, a bolygólátogatásokat, hogy mi, emberek, illetve a tipikus embercsoportok, noha egy világban, mégis mennyire külön bolygókon, egymástól félévnyi távolságokra élünk... Mai irományomban a Kedves Reposzt-olvasókat hadd hívjam meg egy bolygó-körutazásra, amely során bizonyára látni fogjuk, hogy Exupery mennyire tökéletes társadalmi kör-, kor-és kórképet rajzolt meg 1943-ban, s hogy az azóta eltelt 72 évben mit sem változott a világ...

Turkáló

Van, akinek sok a pénze, és hobbiból turkál a használtruha-üzletekben, míg több százezren olyan kis pénzből élnek, hogy csak innen tudnak öltözködni. Az Unió statisztikai hivatala szerint Magyarországon a legolcsóbb a ruha.

Másodkézből szerzett ruhatár – Délmagyar.hu

Mein Tod ist neunzig Minuten vorgerückt, mondja fiam, ami kicsit ironikusan annyit tesz: Kilencven perccel közelebb vagyok a halálomhoz. Persze, még kilenc perce sem vagyunk a turkálóban, de a fiatalember addigra kimerítette a Görögország-megsegítésének-financiális-nehézségei témát, és most szívesen kifordulna az üzletből. Annál is inkább, mert közben olyan cseverészés folyik odabenn, ami egy kamaszgyerek rémálma: Tök cuki ez a ruha. Mit főzöl ebédre? Hétvégén kibírhatatlan volt a strand. Nem mondod?!

Krisztofóbia, avagy néhány szó a gyűlöletről

A xenofóbia (vagy xenophobia) görög eredetű szó, a ξένος (xenos) „idegen” és a φόβος (phobos) „félelem” szavak összetétele, jelentése idegengyűlölet. Enyhébb formájában az idegenekkel szembeni negatív érzelmet jelenti. Megnyilvánulása elkerülés, bizalmatlanság, esetleg nyílt agresszió. A xenofóbia nem csak egy etnikum ellen szól, bár az „idegen” meghatározása korban és társadalomban eltérő és nem mindig következetes.

Xenofóbia - wikipedia.org

A homofóbia szó jelentése félelem, idegenkedés a homoszexualitástól, illetve a homoszexuálisoktól. Tágabb értelemben a homoszexuálisokkal szembeni ellenérzések, hátrányos megkülönböztetés általános megnevezése.

Homofóbia - wikipedia.org


Ha hinni lehet a First Things cikkének, először Joseph Weiler használta a krisztofóbia fogalmát egy, a keresztény Európáról írt rövid könyvében. Jó szó. Afféle botcsinálta keresztény apologétának, mint én is ezen a blogon, végre lehet egy szava, amelyet józan kritika és önvédelem helyett verbális atombombaként lehetne használni, mert benne van a senkire tekintettel nem lévő fóbia szó. Inkább legyél bűnöző, de nehogy véletlenül az a vád érjen, hogy valamilyen szociális fóbiában szenvedsz. Mert akkor nem tudsz védekezni. A fóbiát természetesen lehet többféleképpen fordítani. Ám az biztos, hogy mai jelentéstartalma valami olyan lesujtóan rossz jelenségre utal, amelyet nem lehet eléggé elítélni. A szociális fóbiákkal összekapcsolt szavak a démonizálás szavai lehetnek. Csak úgy, játszadoztam a gondolattal, mi lenne, ha ezentúl mindenkit, aki valamilyen okból elutasítja a kereszténységet, az egyházat, krisztofóbnak neveznék?

(El)tévedés

A melegházasság-vitákban az a leginkább érdekes, hogy az egyházak vajon mikor fognak megtérni a homofóbiából.

A Biblia használata közelharcban - hvg.hu

Kedves Gyuri, jó ez a cím, minden elismerésem. A felütés szenzációs, egyenesen tanítani való, bizonyára sokan csettintenek, amikor azt írod: „a melegházasság-vitákban az a leginkább érdekes, hogy az egyházak vajon mikor fognak megtérni a homofóbiából.” Tudod, én valahogy mégsem repesek az örömtől, sőt, ha nem te írnád, aki magad is hívő keresztyén ember vagy, nem is foglalkoznék az egésszel. Egyrészt végtelenül unom már ezt a témát, másrészt nyíltszíni provokációnak tartanám a hvg-n megjelent cikket, válaszra sem érdemes véleménynek, egynek a sok közül. Van abban ugyanis valami mosolyt fakasztó, amikor az egyháztól távol állók, vagy egyenesen ateisták próbálják meg az egyházat, a keresztyéneket kioktatni szeretetből, elfogadásból, helyes erkölcsi viselkedésből. Most azonban alapvetően más a helyzet, hiszen mindketten keresztyén emberek vagyunk – ezért is tartom fontosnak, hogy reagáljak.

Ország-világ ínyére

Az idei Szent István-napi kenyeret, Magyarország tortáját, Magyarország cukormentes tortáját és a Honvédség tortáját is bemutatták kedden a Parlamentben az augusztus 20-i programokról tartott sajtótájékoztatón.

Bemutatták az idei ország tortáját - hvg.hu

Gombóc Artúr barátunknak a csokoládé volt ama gyenge pontja. Mindegy volt neki, hogy milyen fajta, csak csoki legyen. A torták is ilyen vágytárgyak, ha ott kattog az ember fejében a desszert, sütemény, édesség, torta bűvölete, akkor bizony szinte bármilyen megteszi. Feltéve, ha van, és jó féle van. A nagy vízen túli barack államban nem volt torta. Tudod, olyan mi félénk, monarchiabeli típusok. Hiába érdeklődtem egy jó kis cuki után, égen-földön nem volt. Lestem az éttermek étlapját, faggattam a pincért, de nem volt. Beértem volna akár citromossal is, de nem volt.

Az elfogult történetíró (1)

Athéni Xenophón (görögül Ξενοφῶν, kb. i. e. 434[1]/427i. e. 355), Grüllusz fia Athén Erkhia démoszából, katona, zsoldos, Szókratész csodálója, történetíró aki megörökítette saját kora történéseit, Szókratész mondásait és Görögország életét. Részt vett a tízezrek hadjáratában, aminek történetét az Anabasziszban írja le.

Az elfogult történetíró – wikipedia.hu

Hamvas Béla említi egy helyen, hogy vannak a történelemnek olyan korszakai, amikor mintegy véletlenszerűen nagy elmék születnek egy korszakba, akik aztán egymásról keveset vagy mit sem tudva megalkották a maguk korán túlmutató munkájukat.

Számadás

1993-ban egy akkor kevéssé ismert dél-afrikai fotóriporter, Kevin Carter - később Pulitzer-díjat nyert - alkotása rázta meg a világot. A megrendítő fotó egy, az éhezéstől végletesen legyengült kislányt ábrázol, mellette egy keselyű a halálát várja.

   A keselyű és a kislány Mai Manó Ház

Jóllehet Carter idejében arra utasították a fotóriportereket, hogy kerüljék a fizikai kontaktust az éhínségben szenvedőkkel, mert betegséget terjeszthetnek, későbbi nyilatkozataiban többször is kifejezte sajnálatát, amiért nem segített a lányon. Carter visszaemlékezésében arról is mesélt, hogy óránként húsz ember halt meg azon a helyen, ahol az ételt osztották. A kislány sorsa nem volt egyedülálló.

Élménybeszámoló – avagy kép és keret

Országszerte összesen 4491 határsértőt fogtak el a rendőrök péntektől vasárnapig - tájékoztatta az Országos Rendőr-főkapitányság kommunikációs szolgálata hétfőn az MTI-t. 
A legtöbb határsértőt mindhárom nap Csongrád megye déli részén fogtak el - közölte a megyei főkapitányság szóvivője. 
Várkonyi Gergely elmondta, vasárnap 1311 embert, köztük 191 gyermeket tartóztattak föl, a legnagyobb csoport - 99 afgán, pakisztáni, szír, eritreai, szenegáli és mauritániai állampolgár - délelőtt Ásotthalom külterületén lépte át illegálisan a zöldhatárt. 
A határsértők ellen idegenrendészeti eljárás indult. 
     

                                   Több mint négyezer határsértőt fogtak el a hétvégén - ma.hu

Állok kerékpárommal Hercegszántónál a szerb-magyar határon, egyhetes erdélyi-vajdasági bringatúrám utolsó állomásán. Mellettem egy menekültekkel teletömött, szerb rendszámú, legalább 30 éves, rozsdás-fehér Volkswagen mikrobusz. Koszos üvegén maszatos kislányarc, fénytelen szemekkel... Akkor még nem is sejtettem, hogy ez a fekete-fehér keret mennyire eltakarja, elnyomja élménybeszámolóm színes képeit, melyeket hazaérve családomnak megmutattam...

Hasta la vista - diploma nélkül

A felsőoktatásba jelentkező 105 ezer diák közül mintegy 72 ezret vettek fel, ami lényegében megegyezik a tavalyi arányokkal – közölte az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) felsőoktatásért felelős államtitkára pénteken Budapesten, sajtótájékoztatón.

Felvételi: 72 ezer diák örülhet - mno

Július végén minden jelentkező megkapta az értesítést arról, hogy felvették-e egy felsőoktatási intézménybe. Nagy eltérések vannak a felvételi pontszámok között, hiszen azonos szakok esetében intézményenként elképzelhető akár a negyven pont eltérés is. Hamarosan mindenki megtalálja a helyét. De vajon tényleg megtalálja a helyét?

A Guardian esete a valósággal

A szerző szerint miközben az irreleváns, örök kisebbségre kárhoztatott szélsőséges csoportokra koncentrál a nemzetközi média és politika, megfeledkezik egy sokkal jelentősebb kortünetről, amit jól jelképez Orbán Viktor hétvégi tusványosi beszéde. A magyar miniszterelnök arról beszélt, hogy Európát meg kell őrizni az európaiaknak, Magyarországot pedig a magyaroknak - idézi a beszédet Cas Mudde.

Guardian: Senkit sem érdekel Orbán patakvérbeszéde - hvg.hu

A Guardian-ben megjelent írás nem arról szól, amit a magyar cím alapján az olvasó esetleg feltételezhet, hogy ti. Orbán mondott egy beszédet, de senkit sem érdekel, mert annyira jelentéktelen, hogy szóra sem érdemes. Cas Mudde írása inkább nagyon is jelentősnek tartja a beszédet, mert radikális jobboldali retorika megjelenését látja benne kormányzati szinten, de fájdalom, senki sem (értsd: a nemzetközi média) nem foglalkozik vele (no one cares).  Eme radikalizmust pedig a szerző a tusványosi beszédből kiemelt néhány mondattal igyekezett szövegszerűen bemutatni: „...azt szeretnénk, ha Európa az európaiaké maradna. Ezt szeretnénk. Azért csak szeretnénk, mert ehhez a többiek szándéka is kell, de van valami, amit nem szeretnénk, hanem akarunk. Akarjuk, mert csak tőlünk függ: meg akarjuk őrizni a Magyarországot magyar országnak." A szerző arra nem tud, vagy nem akar válaszolni, hogy a beszéd miért nem érdekel senkit sem. Miért van az, hogy Orbán úgymond radikalizálódik, Európa meg csak dünnyög? Pedig ha Mudde-t érdekelné a valóság, ezt a kérdést kellene feltennie.

Nulla pont

Maddison Keeneynek nem sikerült jól a gyakorlata a kazanyi vizes vb-n. Az ausztrál versenyző 0 (nulla) pontos műugrása után érthetően az edzője is csalódott volt.

Vizes vb: döbbenet az edő arcán a nulla pontos műugrás után - nso.hu

 

Látva a Nemzeti Sport videóját Maddison Keeney félresikerült ugrásáról, eszembe jutott életem utolsó fejese a zalaegerszegi Aquaparkban, ahogyan állok ott halált megvető bátorsággal az ugróalkalmatosság szélén, miközben görcsösen vigyorogva mosolygok ifjú feleségemre azzal a határozott elképzeléssel, hogy akkor én itt most leugrok, csak azért, mert én vagyok „A” Férfi.