21. századi ősemberek

A párizsi kóser boltnak a túszejtőhöz hasonlóan mali származású muzulmán alkalmazottja bújtatta el a túszokat az alagsori hűtőkamrában.

Muzulmán férfi bújtatta el a túszokat a kóser boltban - mno

A franciaországi terrortámadások alapjaiban rázták meg a nyugati társadalmat. A terrorizmussal régóta együtt élünk, ám az egyéni felelősség kérdése szinte soha nem merült fel eddig. Az „élni és élni hagyni” szemléletmód kudarca most először vált teljes pőreségében nyilvánvalóvá.

A Charlie Hebdo és a szólásszabadság

...bízik abban is, hogy sem a francia nép, sem a világ többi része nem esik abba a hibába, hogy ártatlan embereket megbélyegezzen...

Iszlám vezető ítélte el a párizsi támadást - valasz.hu


A világ több muszlim vezetője, köztük a Magyar Iszlám Közösség is elítélte a Charlie Hebdo ellen intézett brutális terrorcselekményt. Nagyon helyes. Az ismert francia gúnylap elleni embertelen támadás ugyanis azzal az igazán komoly veszéllyel is fenyeget, hogy megalapoz vagy megerősít egy előítéletet az egész iszlámra nézve, s ezzel éppen azt az európai értékalapú nézőpontot sértheti vagy rombolhatja, mely szerint az uniformizálás az előítéletek melegágya. Az egyes kultúrák/vallások/etnikumok belsőleg is tagoltak, sokszínűek, s ezért valamiféle kollektív sajátszerűség ráragasztása bármelyikre is, nem több szimpla megbélyegzésnél.

Kérdőjelek a határokról

Az én véleményem az, hogy a sajtó egész nyugodtan gúnyolja ki a vallásokat, akinek pedig ez sérti az érzékenységét, az ne olvassa. (…) Valószínűleg sokuk most azt sem látja át, hogy aki kiírja magáról, hogy „én vagyok Charlie”, az nem blaszfémekkel helyezi magát egy platformra, hanem a szólásszabadság híveivel.

A liberális Európa, a Charlie Hebdo és a szólásszabadság - mandiner.hu

 

A Charlie Hebdo magazin szerkesztősége elleni brutális támadás után a  CNN mellett a New York Daily News, a Telegraph, a Washington Post, az Associated Press és a New York Times is úgy döntött: a vérengzésről szóló hírekben nem közlik le többet az iszlámra nézve sértőnek tartottCharlie Hebdo-karikatúrákat. A lépés óriási felzúdulást keltett a neten, sok hozzászóló szerint ugyanis ezzel az öncenzúrával az angol nyelvű lapok elismerték, hogy az iszlám terror legyőzte az európai szólásszabadságot. Az Index viszont nem ért egyet a New York Times és a többi külföldi lap öncenzúrájával, ezért a szabad véleménynyilvánítás jegyében továbbra sem takarjuk ki karikatúrákat, és bemutatjuk a Charlie Hebdo iszlámellenes rajzait.

Nem közölte a karikatúrákat a New York Times - index.hu

Elképedve hallgatja az ember a franciaországi terror újabb és újabb fejezeteit, böngészi a netet, nézi, hallgatja a híreket, aztán péntek reggel az iskolában az egyik szülő felteszi nekem a kérdést: te, mint református lelkész, mit gondolsz mindezekről? Mi a véleményed? Nos…

Kávé cukorral, Mózes bottal jó

Az egyiptomi kormány betiltotta Ridley Scott filmrendező Exodus: Istenek és királyok című filmjét, mivel az eltorzítja az ország történelmét, valamint a zsidókat is "rasszista" módon ábrázolja, írja az MTI.

Egyiptomban betiltották az új Mózes-filmet - index.hu

Veszprém. Mozi. Keresztszülők és kamasz lány. Exodus. Popcorn és üdítő. Szemüveg fel. A Vörös-tengeri átkelésnél rövid párbeszéd keresztlányommal, aki odaszól: - Nem úgy lesz ám, mint a Bibliában! Mire én: -Már meg sem lepődök! De. Azon, ha olyan lenne.

Volt is, lesz is

A Pegida-jelenség országos megítélése tehát nem csak a közvélemény, de a politika szintjén is jelentős megosztottságot eredményez Németországban. Egy dologban azonban, ahogy azt a Frankfurter Allgemeiner Zeitungban megjelent írás is alátámasztja, egyre többen értenek egyet: a német vezetés megfelelő mérlegelés nélkül, élből elutasítja a Pegida-val kapcsolatban álló egyéneket, amivel súlyos hibát követ el. Hiszen miközben Merkel azt nyomatékosítja, hogy a gyűlölet, harag és kirekesztés nem viszi előbbre az országot, a német politikai vezetés mégsem tesz mást, mint haraggal és elutasítással viseltet a Pegida követőivel szemben. Vagyis, bár meglehet, hogy a fokozódó bevándorló ellenesség nem járul hozzá építő módon Németország jövőjének alakításához, a kormány részéről mutatkozó nemtörődömség legalább ilyen veszélyes lehet az ország belpolitikai helyzetének alakulását tekintve. A Pegida-demonstrációk pedig folytatódnak

A Pegida-jelenségről – kitekinto.hu

2014. október 20-án Drezdában 350 ember vonult az utcán, akik transzparenst tartottak magasba, amin ez állt: Pegida. Nem sokan tudták akkoriban, hogy kik és miért kiáltanak, hiszen Németországban kényes a társadalom a szólásszabadságra. Ugyanakkor van egy sokféleképpen feldolgozott 20. századi történelmük, amelynek kliséi meghatározóak a társadalmi csoportokhoz való viszonyulásra.

Megjelent hát a Pegida

Egyenes beszéd

Újévi beszédében a református egyház távlati kérdéseiről is szólt Bogárdi Szabó István.
„Mély meggyőződésem, hogy az állam és az egyház szétválasztása előbb-utóbb anyagilag is megtörténik és ez nem pártkérdés, hanem civilizációs trend. Mindegy, hogy melyik kormány tárgyal az egyházakkal, az állam csak az állami feladatellátást fogja finanszírozni." ... „A trendet jelzem: ezek a viták meg fognak szűnni. Letelt a kegyelmi idő, el kell felejteni, hogy valami jut. Azon kell gondolkodnunk, hogyan lehetne minél egyszerűbben, távlatosabban az önfenntartásra berendezkedni. Ez pont a reformátusoknak való eszmény, mert a református egyház mindig abból élt, amit összeadtak a tagjai." 

A szabadság útja parokia.hu

"Ha nem nézünk szembe ezzel a helyzettel, legfeljebb az állam rosszul megfizetett és kelletlen alkalmazottai leszünk. Vannak az egyházunkban erre mutató jelek, (...) de ha azon az úton indulunk el, akkor máris államhivatalnokká tettük magunkat. De hol van akkor a szabadságunk? A hivatalnoknak úgy kell eljárnia, ahogy megmondják neki. Én másban gondolkodnék, és látok erőket, forrásokat, képességeket a református egyházban, gyülekezetekben, hogy elinduljunk az önálló az úton. Ez a szabadságunk útja."

A semmibe vetett reménység

Leyrer Richárd, a Magyar Olimpiai Bizottság alelnöke öngyilkosságot követett el, mert decemberben megtudta, hogy gyógyíthatatlan daganatos betegsége van. A sportvezető a családja előtt is titokban tartotta a betegségét az ünnepek alatt.

Öngyilkos lett a MOB alelnöke -origo.hu

Megdöbbentett Leyrer Richárd MOB alelnök halála most, hogy a körülmények is napvilágra kerültek. Az élsportolókról az a kép él bennünk, hogy ők azok az emberek, akik igazán példát mutatnak küzdelemből. Ők azok, aki soha nem adják fel, mert akár az utolsó pillanatban is meg lehet fordítani egy mérkőzést, a célszalag átszakításáig annyi minden történhet. Ők azok, akik minden idegszálukkal tudnak koncentrálni a cél elérésére, s ha kell, „bele is halnak” abba a pár percbe vagy órába ami a győzelemre vihet. De ha nem szigorúan a versenysport világát nézem, akkor is kitartásra, küzdelemre, a nehézségek, olykor a fájdalmakig menő teljesítmény elviselésére nevel bennünket a fizikai aktivitás, ezért is alapvető fontosságú gyerekkortól kezdve.

F a köbön

Ritkán olvasni olyan felszabadult és intellektuális könyvet, mint a német irodalom csodagyerekének új regénye. 

F, mint finezza - Jelenkor

Daniel Kehlmann legújabb regénye, az F eleinte nyugtalanítóan emlékeztetett előző műveire, így szerkezete a Hírnév novellafüzér-jellegére, egyes vonatkozásaiban a Beerholm-illúzióra. És mégis, a fiatal német író tudja azt, amire csak a legjobb alkotók képesek: meglepni. Meglepnek a történet fordulatai, és meglepő az a játék, amit az olvasóval folytat, akit az orránál fogva vezet, s hol ebben a tudatban ringatja, hol abban, míg egyszerre csak kivigyorog, s éppen hogy meg nem kérdezi: Te ezt elhitted?

Az ateista hit üressége

...mások viszont éppenhogy új ceremóniákat találnak ki, keresztény jelképek helyett megpróbálnak valami másba kapaszkodni. Az ateizmus bonyolult viszonyt ápol az egyházi hagyományokkal, időnként kifejezetten utánozni próbálja azt, amit meg akar haladni. 

Mit csinálnak az ateisták karácsonykor? -  index.hu

Mit is „csináltak” az ateisták karácsonykor? Meg mit is „csinálnak” úgy általában, mondjuk most, egy új év kezdetén? Felteszem, azt, amit a hívők: hisznek. Nem mintha az ateista hit, meg az Istenhit minden további nélkül azonosítható lenne. Annyi azonban bizonyosnak tűnik, hogy a két egymásnak teljesen ellentmondó világnézeti alapállást egy valami nagyon is összeköti: mind a kettő hiten alapul. Mi máson?

Álomegyház, álomgyülekezet

Az igehirdetés szolgálatának méltó helyre kerülése, a hitvallások megelevenedése a gyülekezetekben, a testvéri kapcsolatok megerősödése - ha a hollandiai tanulmányútjukról nemrégiben hazatért lelkipásztorok újévi kívánságlistát írnának, bizonyára ezek kerülnének fel rá. Ők mégis inkább számot vetnek saját szolgálatukkal, és igyekeznek tenni valamit.

magyar lelkészek álma - parokia.hu

 

Magyar lelkészek álma, na, gondoltam, ezt érdemes elolvasnom. Nézzük csak, vajon milyen a lelkészek álma: milyen az álomegyház, milyen az álomgyülekezet? Azt gondolom, pont olyan, mint az álomfeleség, álomférj, vagy éppen az álomgyerek. Konkrétan: nem létezik. 

Lapszéli jegyzet "Gilvánfa" szócikkhez

Baranya megyében vagyunk, az Ormánság Sellyei járásában, Gilvánfán, a falu sok éve le nem maradna a legszegényebb magyar települések listájáról. „Négyszáztizenkét lakos, száz százalék cigány, csupán két magyar családot találni” – ezt a statisztikát kapjuk egy helyitől, s nem kukacoskodunk a matekkal. (...)

Budapesti multis állását cserélte nemrégiben Gilvánfára a lány. Eszénél van? Huszonhét éves, Dunakeszin nőtt fel, szocmunkáspapírt szerzett az ELTE-n, és rohant is lendületből mind az ötven kilójával fővárosi alkoholistákat, gyógyszerfüggőket gondozni, kijárt lakásokra, három hónapig bírta, lepattant a valóságról. Eztán került egy biztosítási céghez, araszolt fölfelé, évről évre jobban keresett, „de mindennap úgy mentem haza, hogy ennek semmi értelme, hiányzik a lényeg”.

Utálod a cigányokat? Menj Gilvánfára, meggyógyulsz! - hir24.hu

(Nem egyéb ez a mai írás, mint mélázó latolgatás.)

Tulajdonképpen felbosszantott a cím. Biztos provokatívnak szánták... Csak nem ment ki a fejemből. Tényleg gyógyír gyűlöletre és utálatra Gilvánfa? Egyfolytában két kép zakatol bennem, ha felmerül ez a falu: üveg helyett coca-colás poszter az ablakkereten, vékony ruhácskás cigány gyermek meleg kabátos karomban. Télvíz idején, hóban, fagyban 2003 telén. Gilvánfán. Segélyt osztottunk. Házról házra jártunk, mindenhol elfogadták a csomagot, ki jobban, ki kevésbé fejezte ki köszönetét. Néhányan behívtak az otthonukba. Magyarázkodtak a szegénység és hideg miatt. 

Újesztendő Istennel

A zajkeltésre a különböző tájegységeken és a használt eszközökkel összhangban különböző elnevezések maradtak fenn. Ilyen a kongózás, a csergetés, a pergőzés, a kongatás. A zajkeltésnek egyes vidékeken az volt a célja, hogy felébredjenek az állatok és a másik oldalukra forduljanak. Úgy vélték ezzel biztosítják az állatok egészségét és szaporaságát, ennek népies elnevezése a nyájfordítás vagy gulyafordítás.

Erdélyi falvakban is szokás volt a gonoszűző zajcsapás. Az éjféli harangszókor a serdülő fiúk kolompokkal, csengőkkel, ostorokkal, bádogdarabokkal lármáztak. Kicserélték az utcakapukat és a lányos házak tetejére szalmaköteget vittek. Így jelezték, hogy hol van eladó lány.

Szilveszteri szokások - origo.hu

Nem véletlenül alakultak ki különböző szokások Ó- és Újesztendő határán. Bár a keresztyén időszámítás rendje szerint az őskeresztyénség Jézus körülmetélését ünnepelte, a modern kor teljesen kiiktatta ezt a mozzanatot, és az időt, mint határpontot állította az esemény középpontjába. Ó- és újesztendő tehát választóvonal. És ebben már nem az időiség, hanem a tudat játszik fontos szerepet. A számvetés és a vállalás. A mi volt és mi lesz. Avagy ahhoz képest, ami volt, lehet-e más?

Mesék és mostohák

A mostohaszülők negatív megítélését és ebben a Disney stúdió felelősségét vitatja meg a mostohaanyák, mostohaapák és mostohagyermekek szombaton kezdődő első konferenciája Lisszabonban.

Fellázadtak a mostohák a Disney ellen hirado.hu
 

"A mostohaanyákat mindig "rossz emberekként" tüntetik fel a filmekben, a társadalom pedig azonosul ezzel a véleménnyel."

Élményt ajándékba

Szuper dolog wellness-beutalót, vagy színházjegyet kapni karácsonyra, mi viszont arra voltunk kíváncsiak, a megszokotton túl milyen élményeket lehet még becsúsztatni a fa alá a lakáskoncerttől a bonbonkészítő tanfolyamig.

Tíz csúcstipp: ajándékozzon élményt karácsonyra - hvg.hu

Karácsony előtt sokfelé reklámozták, hogy ne valamit, hanem élményt adjunk egymásnak ajándékba. Mi már, főleg baráti körben, egy ideje kezdtünk túllépni a tárgyak ajándékozásán, hiszen ami a tárgyi világból feltétlenül kell, azt úgyis megveszi/megvette magának az ember, fölösleges 'izékre ' pedig kár pénzt kiadni. Különben is a legjobb ajándék az, amikor közösen megyünk el valahova, amikor együtt csinálhatunk valamit azokkal, akikkel jó együtt lenni, valami olyat, amit mindegyikünk egyformán élvez. Persze ez sem olyan egyszerű, főleg, ha a baráti körben lelkész is van, aki többnyire akkor nem ér rá, amikor mindenki más, és egy váratlan temetés, vagy valami más kötelezettség remekül áthúzhatja az addig szabadnak hitt nap programját.

Egyik fülön be

Zán Fábián Sándor: A mi békességünk nem a nagyhatalmakban van, nem fegyvereken alapszik-nyugszik, hanem egyedül az Istenben. Ha az emberek ezt megértenék és megfogadnák, ha hinnének az Isten egyszülött Fiában, a mi Urunkban, Jézus Krisztusban, akkor nem vágynának a fegyverek erejével szerzett igazságra, hatalomra és dicsőségre, hanem valamennyien együtt, a hit által nyernék el az Isten áldását.

Dicsőség, békesség, jóakarat- Kárpátaljai Református Egyházkerület

Naiv az, aki úgy gondolja, egy keresztyén gyülekezet a tökéletessé vált emberek közössége. Éppoly színes sokadalom ez, mint a világban bármelyik; hogy kinek mekkora a hite, ezt nem tisztem firtatni, de tény, hogy nem ugyanaz hajt mindenkit a templomba. Az viszont minden esetben elkeserít, ha bebizonyosodik, hogy már ott helyben, a templomban Isten elhangzott Igéjét sárba tiporják azzal, hogy ellenére tesznek. Feltételezem, nem kell ezt a Sátánra kenni. Egészen egyszerűen arról van szó, hogy elfelejtették értő módon hallgatni az Igét, a prédikációt, a dicséretek szövegeit. Egyik fülön be, a másikon ki…

Rossz és jó provincializmus

A baj ott kezdődik, ha nem értjük meg, hogy a világ nem Hegyeshalomnál, Záhonynál, Brassónál, Munkácsnál, vagy Szabadkánál ér véget, hanem éppen hogy ott kezdődik. Amíg ez nem tudatosul bennünk, addig a magyar református közélet továbbra sem tud kitörni a (véleményem szerint) provinciális jellegéből.

Mi a baj a református közélettel, és hogyan nem kéne rajta segíteni?  - Dunántúli Református Közélet


Nagyon köszönöm Kocsev Bencének ezt a szó jó értelmében provokatív dolgozatát.  Nem igazolja ugyan, de állítja, hogy a református közélettel baj van. Ennek a bajnak az az ismérve, hogy provinciális. Hogy a „provinciális” miért alkalmas jelző a baj érzékeltetésére, a dolgozatból nem derül ki. Úgy tűnik, ez magától értetődik számára. Számomra viszont nem. Nem a provincialitással van önmagában a baj, hanem a szellemi restséggel, tunyasággal, érdektelenséggel, önzéssel, félelemmel, a teológiai gondolkodás beszűkülésével. A provincialitás önmagában lehet jó is, meg rossz is. De az biztosan nem jó, ha a provincialitás ilyen egyértelműséggel a baj szinonimája lesz. Ez számomra nagyon provinciális.

Kiszakadni a semmibe


A Magas-hegy és a Szár-hegy között ugyanis egy zipline, vagyis átcsúszó kötélpálya épült, így 50-60 km/órával egy beülőben ülve csúszhatunk át az egyik hegycsúcsról a másikra, mintegy 1036 méter hosszan. Aki ódzkodik az ilyen adrenalindús kalandtól, az pedig üvegpanorámás libegőbe ülhet, hiszen hamarosan átadják a zárt kabinos kötélpályát is a két hegytető között.

Egy kilométeren csúszhat a zempléni hegycsúcsok között - turizmusonline.hu

 

Elsőként teszteltük Magyarország első zipline-pályáját. Száguldás 75-tel a Zemplén felett.

Csak annyit kérdezek, hogy túlélem? - index.hu/video

 

Akkor elöljáróban annyit, hogy nem vagyok valami vakmerő, kalandot kereső, izgága alkat, inkább a békés, nyugodt hobbikat részesítem előnyben. Sőt, kifejezetten félős vagyok, soha az életben ki nem próbálnám mondjuk a bungee jumping nevezetű őrültséget, egész egyszerűen nincs az a pénz, amiért leugranék egy lábamra erősített kötéllel a szakadékba, bízva a kötél erejében és a szakemberek (?) szakértelmében. Ejtőernyővel sem ugranék. Sőt.

Hím nem, nő nem, semleges igen

Az aktivista a tömegben elvegyülve kora délután hirtelen levette a pólóját, átugrotta a jászol körüli korlátot és karjaiba vette a kisded figuráját. Mellén a God is woman (Isten nő) felirat volt olvasható. Az akciónak egy csendőr vetett véget, aki utánarohant, elvette tőle a gyermek Jézus szobrát, kötelezte, hogy öltözzön fel, majd messzire elvezette a jászoltól.

Félmeztelen Femen-aktivista vette kézbe Jézust - index.hu

Magyar nyelvünk nem használ hímnem és nőnem megkülönböztetést ragozásokban. Nálunk, ha valami hím nemű, akkor azt jelenti, hogy férfi; ereje teljéből. A nemtelenséggel pedig sokan alig tudnak mit kezdeni. Jól emlékszem, még a tanteremre is, ahol lassan már tíz éve, segédlelkész koromban számon kért egy apuka, hogy gondolom én, hogy Isten nemtelen? Közölte, hogy vegyem tudomásul, hogy Isten a legnagyobb férfi, azért nemzette Jézust, és ő most el is megy a lelkészhez, mert ez tűrhetetlen.

Karácsony puskacsövek között

Sándor Krisztina felrótta, hogy Temesvár szerepét az utóbbi 25 évben folyamatosan igyekeztek csökkenteni, mellőzni. Rámutatott: a tankönyvekben, vagy az állami szintű megemlékezéseken évről évre kevesebb szó esett arról, hogy egy temesvári magyar lelkész - Tőkés László jelenlegi EP-képviselő, az EMNT elnöke - parókiájánál kezdődött az a megmozdulás, amely a romániai rendszerváltozást elindította.

Temesvár emlékezete – mult-kor.hu

Valahogy megmozdult a nemzet emlékezete a negyedszázaddal ezelőtti történésről, amelynek magam is részese lehettem. S bár sokan nem gondolták történelmi pillanatnak, mégis valami felszabadító érzést éltek át az emberek ott és akkor, az 1989-es események kapcsán Romániában. És talán Magyarországon is. Egy világ nyílt meg az emberek előtt, azok előtt, akik korábban azt sem tudták, hogy élnek magyarok Magyarország határain kívül is. Egyszerre ismert lett egy református lelkész neve: Tőkés Lászlóé, aki nem félt a nyilvánosság elé állni egy totális diktatúra leleplezésére, egy olyan helyzetben, amelyik a világ egyik legkiterjedtebb és legjobban szervezett titkosszolgálatát működtette.

"Az a karácsony, amihez nem tudsz mit hozzátenni"

Az az érzés, hogy valami nagyon hiányzik az ünnepből. Valaki. Édesanyánk eligazító szava, rendet parancsoló összehúzott szemöldöke, jóságosan kérlelő arca, dolgos keze. Az még akkor talán a szívünk, agyunk egyetlen bugyrában sem merült fel, hogy mi van, ha egyáltalán nem jön vissza többé. Ez is eljön egyszer. Valaki hiányzott az ünnepből. Azt gondoltuk, hogy minden a helyre kerül majd egyszer, bár nehezen képzeltük el, és a hiány érzése megmaradt bennem, a szorongás és az aggódás feszültsége. Aki a legfontosabb, az nincs itt. Olyan, mint maga a karácsony: a legfontosabb, a gyermek még csak most érkezik, az advent finise. A várakozás betetőzése. És úgy jön el, hogy nem tudok semmit sem hozzátenni. Nem tudom siettetni, nem tudom erőltetni, nem tudok semmit tenni.

A visszakapott karácsony      www.parokia

Az ünnep ajándék. Nem mi hozzuk létre mesterségesen. A gyermek ajándék, nem tudjuk siettetni. Az idő ajándék, nem rendelkezünk vele. Szeretteink életével sem rendelkezünk, sokszor még a magunkéval sem. Szenteste délutánján nem sokkal az istentisztelet kezdése előtt anyukánkat visszahozta a mentő. Visszakaptuk őt. Visszakaptuk a karácsonyt.