„Azért van, hogy olyan sok roma szellemileg leépült, mert a roma kultúrában megengedett, hogy testvérek, vagy unokatestvérek házasodjanak, vagy akár anélkül szexuális életet éljenek egymással” – ez a mondat szerepel angolul Jeszenszky Géza volt külügyminiszter, jelenlegi norvégiai és izlandi nagykövet egyetemi jegyzetében, amiből Jeszenszky a Budapesti Corvinus Egyetemen tanít.  index.hu Jeszenszky - Házasodhatnak a romák között a testvérek

Jeszenszky a Corvinus Egyetem Nemzetközi Tanulmányok Intézetének magántanára a tavaszi félévben „Post-Communist Europe and Its National/Ethnic Problems" címmel tartott órát főleg külföldi diákoknak. Ehhez az órához kapcsolódott a jegyzete, amiben forrásokkal alá nem támasztott előítéletek is szerepelnek.

Két egyetemi oktató és egy LMBT-aktivista levelet írt Jeszenszky Gézának, amiben felszólították arra, hogy írja át a könyvét, és kérjen bocsánatot. Egy jogvédő szerint ha egy roma diáknak ebből az anyagból vizsgán kell számot adnia, és emiatt megalázva érzi magát, akkor az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló törvény értelmében zaklatás miatt indíthat pert.

Kényes témához érkeztünk. Ehhez nyilván csak óvatosan lehet hozzá nyúlni. A kényes mivolta inkább a jogvédők érzékenysége, a politikai korrektség nézete, mint általános etikai norma feltételezéséből fakad. Ez nem mást takar, mint minden időben valamilyen elvszerűség szerinti gondolkodási direktívát, mellyel szeretnénk berendezni azt a kis világot, ahol élünk. Ez megvolt az ókorban, diktatúrákban, személyi kultuszokban, és a különböző ideológiákban.

Térjünk vissza Jeszenszky Gézához, aki a könyvéből vett idézete miatt lemondattatott egy norvégiai konferenciáról, amely éppen Raoul Wallenberg emlékére rendeztek. Amerikai, svéd, britt, izraeli kutatók ítélték el. "Hangsúlyozták, hogy egyértelműen elítélik Jeszenszky Géza "rasszista kijelentéseit". A diplomata "elvakult és felháborító állításai támadást jelentenek a magyarországi romák polgári és emberi jogai ellen" - írták. Megjegyezték, a kijelentések "kitalált, alaptalan álláspontot" jelenítenek meg a romák kultúrájáról és családi életéről." Tulajdonképpen azt mondták, mint a különböző fórumokon is, hogy Jeszenszky Géza rasszista.

Az ügy nyilván tovább élt. A magyar politikai élet résztvevői LMP, DK  felszólították diplomáciai megbízatásának feladására. Egyeteme elhatárolódott tőle.

Ő meg csak próbált valamit válaszolni. Talán el kellene olvasni a mellette leírt mondatokat is. Amúgy bocsánatot kér, ha valakit ezzel megbántott. S ha újból írná a jegyzetet, már másképpen fogalmazna, és idézne.

Itt véget is érhetne  a történet. Mindenki boldog. Az inkriminált mondat elnyerte méltó jutalmát. Gézát sikerült megszorongatni a politikai korrektség, és emberi jogok nevében. Rasszistának lett bélyegezve. Rajta a póráz. Innentől úgy rángatható ahogy tetszik. Úgy táncol, ahogy a póráz végét markoló minta polgárjogi aktivisták rángatják majd. Örüljön, hogy csak egy nemzetközi konferenciáról lett kirúgva és a nemzetközi tudós társadalom előtt lett rasszizmus vádjával besározva. A szemek elhomályosodva önmaguk nagyszerűségétől. Jobban is elbánhattunk volna vele, de mi milyen szelídek vagyunk. A történet lezárul és a gonosz elnyerte méltó büntetését.

A dolog pikantériája, hogy Jeszenszky Géza nem rasszista. Történetesen még amerikai tartózkodása idejéből vele ismeretséget kötő ember mesélte nekem, hogy éppen sokat segített az emberjogi kérdésekben, talán éppen azoknak vagy elv-társaiknak, akik őt most vádolják.

A dolog további pikantériája, hogy hirtelen ismert és elismert emberek áltak ki mellette. A Professzorok Batthyány Köre. Több, külföldi egyetemeken oktató professzor és amerikai magyar értelmiségi, köztük Charles Gáti, a Johns Hopkins Egyetem professzora, Simonyi András volt washingtoni nagykövet és Deák István, a Columbia Egyetem emeritus professzora. Majd az amerikai magyarok értelmiségi csoportja. "kollégánkként bebizonyította, hogy ő az elfogulatlan tudományos vizsgálat, a nemzetközi megértés és a kisebbségek védelmének elkötelezettje, a szélsőséges gondolkodás és a kirekesztés ellenfele”

Megjelent a színen a magyar celebcilág képviselője is, Havas Henrik.  Bár a kérdésben érdemes lett volna körültekintőbben fogalmaznia, éppenséggel találni olyan tudományos közleményeket és kutatásokat, amelyek alátámasztják Jeszenszky mondatát  

Idézetek:   

„A genetikai betegségek száma – jobbára a vérfertőző kapcsolatok következtében – megnőtt a romák körében” – jelentette ki egy 2008-as konferencián a bulgáriai Albenában Ivo Kreminski, a szófiai Nemzeti Genetikai Laboratórium vezetője. A szakember hozzátette: az újszülöttek egészségügyi helyzete – főleg a cigányság körében – olyan súlyos, hogy országában 2009 és 2013 között genetikai programmal igyekeznek javítani a helyzeten."

"A Heti Válasz ezen kívül is talált példákat a jelenség említésére például az Asylum Aid nevű brit jogvédő szervezet vagy az International AIDS Society dokumentumai között – anélkül, hogy szerzőjüket bárki is „vérváddal” illette volna."

"Idehaza Moldova György Érik a vihar című, Miskolcról szóló 2009-es riportkötetében esik szó a „belkörű házasság” okozta egészségi ártalmakról,"

"... az anyaggyűjtés során beszélgetett egy cigány férfival, aki megölte a feleségét és apósát. „Az apósom szívesen járt hozzánk, megtűrt személy volt nálunk, rendszeresen italozott, veszekedéseket provokált. Aztán én rájöttem valamire. Három lánya volt, kettő elköltözött. A harmadik lányt, az én élettársamat titokban a feleségeként tartotta... Az egész országban ez megy a cigányoknál” – mondta az újságírónak a férfi."

„Azzal, amit Jeszenszky Géza írt, egyet lehet érteni, de a jelenlegi politikai viszonyok között felvállalni már nem. Jeszenszky azért került csapdába, mert olyan jelenségről beszélt, amiről minden érintett tud, csak éppen a politikailag korrekt beszédmód miatt nem bizonyítható”

Végül Czeizel Endre is megjelent és beszélt.      "... a Kádár-korszakban küldött hozzá az egészségügyi világszervezet egy kubai doktornőt, akinek az volt a feladata, hogy a vérrokon házasságokat vizsgálja a különböző népességekben. Végül engedélyt kaptak a kutatásra, és a 7 legnagyobb roma közösségben vizsgálódtak.

"Az derült ki, hogy ebben a hét roma közösségben 0 és 21 százalék között volt az unokatestvérek közötti házasság, az átlag 4,7 százalék volt. Azt tudtuk, hogy a magyar lakosságban 0,3 százalék, tehát  ez esetben 16-szor nagyobb. Tehát ez tény, nem lehet vitatni."

Nyilvánvaló, hogy a cigányság egy részét érinti, és érinti a nem cigányszármazásúak egy részét is ez a probléma.

Mi ebből  a tanulság? Végy egy szerencsétlenül megfogalmazott mondatot. Egy csipet túlérzékenységet, politikai korrektség ideológia legújabb verzióját, esetleg kávéskanálnyi rosszindulatot, fél deci politikai motivációt (ezzel ütni lehet valakiket ill. szerencsés esetben meg felemelkedni általa). Jól keverd össze. Kis adagokban, matt pohárban, nagy fényben kínáld. A hatás biztos. Hányinger nem marad el.

Itt a félresikerült mondat valóságtartalma gyakorlatilag senkit nem érdekel. De a megoldás és megoldáskeresésé sem. Sem az akikről szól. Csupán az, hogy milyen ideológia és politikai haszon profitját lehet megszerezni ezáltal.

Rákosi idején egy viccért öt évet mértek. Most ismét ott tartunk, hogy egy szövegkörnyezetéből kiragadott mondatért (szerencsétlenül megfogalmazott) ismét fel kell eleveníteni a börtönemlékeket.

Személyesen az bosszant a történetben, hogy a túl buzgó"megmentők", "jó emberek", "aktivisták", "4 mancs" mindig megtalálják azokat a helyeket, ahol a lehető legkönnyebb módon, legnagyobb hírveréssel meg tudnak menteni valakit a valóság ellenében is.

"Ezeknek a megtartása a bölcsesség látszatát kelti ugyan a magunk csinálta kegyeskedés, az alázatoskodás és a test sanyargatása által, valójában azonban semmi értéke és haszna nincs, mert öntelt felfuvalkodottsághoz vezet." Kolossé 2.23

 

http://www.youtube.com/watch?v=u7VQqessHYA&playnext=1&list=PL3AA88D504DC9946A&feature=results_video

 

 

 

 

Hozzászólások