Megkapják az évek óta ígért körforgalmat a 10-es főúton autózók az ürömi elágazásnál. A jelzőlámpás csomópontot leváltó létesítményt a Strabag Általános Építő Kft. 694,6 millió forintból valósíthatja meg. Az építkezés a már amúgy is zsúfolt úton újabb terelésekkel, tehát alighanem a megszokottnál is nagyobb torlódásokkal jár majd. 

Körforgalom Ürömnél     varkapu.info/kozelet

Tizenhat év óta rendszeresen "néha " járok erre. Mindig fogom a fejem, hogy lehet telezöldet adni a kétsávos úton úgy, hogy Üröm felé kanyarodni csak a szembejövő tömött soron keresztül lehet. Igazán csak a szembejövő autós kegyén múlik, hogy valaki kanyarodhat, vagy tankszerű autóval ijesztgetve. De ez önmagában még talán el is menne, de a kanyarodó autóst nem lehet kikerülni. A mögötte zöld lámpa ellenére Budapestre autózók valószínűleg többfázisú sokkjelenséget produkálnak. (rágózás, idegrángás, váltogatás a rádió csatornái között, hajtépés, gyerek nevelése hanggal és tettleg, munkások leszúrása, családok válás széli peremhangulatra kerülnek) A dugóban 2 kilométerre várakozók pedig indok nélkül. Most ide körforgalmat fognak építeni. Hálás dolog.

De itt a következő gondunk. Általában nem tudjuk használni a körforgalmat szabályosan. Használjuk, mert nem tudjuk kikerülni, de hogy kinek van elsőbbsége, és hol kell indexelni... Ráadásul Európában, vagy a környező országokban más a szabályozás.

Rendszeresen látom, hogy nem jelzik a körforgalomból való kilépésnél az irányt az autóba beépített (Pilisvörösvár), egyébként indexnek nevezett, irányjelzővel. Irányváltoztatáskor az irányjelzés kötelező. Annyi a könnyítés, hogy a körforgalomba való belépésnél nem muszáj, de kilépésnél kötelező. Ezzel könnyítik meg a következő autó belépését, és így tempósabbá tehetik az áthaladást.

Magyarországon jobb-kéz szabály van érvényben. Ennek ellenére a már körforgalomban haladóknak van elsőbbsége. De ez azért lehetséges, mert a körforgalmak behajtásánál elhelyeztek egy elsőbbségadás kötelező táblát. De ha véletlenül ellopták, nincs kitéve gondban lehetünk. Illetve más Európai országokban a behajtóknak van elsőbbsége. Ne vezessünk rutinból.

Elérkeztünk a kétsávos körforgalomhoz. Nem írnék róla sokat, mert a linkekben bőven jelöltem helyeket, ahol utána lehet olvasni. Maga a jelenség érdekes, hogy a belső sávot nem használják, mert az autósok nem ismerik a szabályait, vagy nem tartják be. A külső sávban csak az haladhat, aki a következő kijárón ki fog menni. Ez az első szabály. A másik, hogy a belső sávból ki kell engedni a külsőbe indexelőt, hogy kimehessen. (Ez lehetne a körforgalom balkéz szabálya) Mert a belső sávból nem kanyarodhat a kijáróba, csak a külső sávból.

Akkor itt vannak még a gyalogátkelők. A gyalogosoknak minden esetben elsőbbségük van, kivéve a megkülönböztetett járműveket, ha azok használják a megkülönböztető jelzést. (Meg az elsötétített gengszter autóknak, akik használják a megkülönböztető ököl és kalacsnyikov jelzéseiket) Befelé a körforgalomba még érthető is a gyalogosok elsőbbsége, de kifelé akadályozza a forgalmat, főleg egy forgalmas városi kereszteződésben. Mai napig nem tudom, és nem is találok rá utaló szabályokat sem, hogy a körforgalomból való kilépésnél vajon az autónak vagy a gyalogosnak van elsőbbsége. A KRESZ szerint, ha a gyalogátkelők szabályát nézem, akkor a gyalogosnak. De ez nem életszerű szerintem.

A körforgalom azért van, hogy a haladás a veszélyes helyen lassabb, de folyamatos legyen. Ennek több előnye van. Üzemanyag-fogyasztás szempontjából kedvezőbb. Ez pedig lassítja az amúgy már tapasztalható felmelegedést. (ha még nem borzadtunk el, mert immunisak vagyunk már rá, hát íme a következő veszély, amivel senki nem tud mit kezdeni, meg fogunk főni.) Legjobb lenne egyáltalán nem beülni az autóba. Ha már muszáj, akkor telekocsi.

A körforgalomnak van egy óriási kedvezménye. Ha nem tudjuk merre menjünk, akkor mehetünk még egy kört és közben ki tudjuk találni, vagy el tudjuk dönteni. Nem kell kapkodni, pánikolni. Az élet nem sok területén adatik ez meg. Az újrakezdés lehetősége. (Teológiailag a megtérés és bűnvallás, bűnbocsánat és új, megszentelt élet)

Viszont tilos megállni, megfordulni és tolatni a körforgalomban. Nekem ez sikerült egyszer Komáromban. Egy mentő jött szirénázva, sebesen és a kifelé vezető sávra tartott. Gondoltam logosztikilag az legjobb, ha gyorsan kimegyek és így helyet adok. Ő nem így gondolta.  Türelmetlenül visszatolt a körforgalomba, de ez több idő volt, mintha kiengedett volna. Fel kellett a padkára tolatni, hogy egyáltalán elférjen, majd leküzdötte a mögöttem torlódókat is.

A körforgalom, de a közlekedés egésze is, megmutatja ki milyen ember. Pontosan úgy viselkedik vezetés alatt is, mint egyébként. De a körforgalom egalizál. Itt alkalmazkodni kell. Hiszen ki van jelölve a haladás iránya, a belépés és kilépés sorrendje. Ebbe be kell sorolni. Be kell engedni körünkbe a többi autót, legyen az teher, kisteher, kisbusz, busz, mini, középkategóriás, vagy csúcsragadozó. Hiszen a cél ugyanaz. Átkelni. Ugyanakkor ki is kell engedni mindezeket, mert a cél nem változott. Sőt átérni, ez a mi célunk. De ezt csak úgy érhetjük el, ha más is átér. Az előttünk haladó. A mögöttünk haladónak is célja van, és akkor éri el, ha nekünk sikerült. Az előttünk haladó sikere, a mi sikerünk záloga, és a mögöttünk haladó érdeke is a mi sikeres átérésünk. Ezért épp eszű ember, aki sikerorientált is, vagy csak szimplán agyi alapon szeret életben maradni, vagy célt elérni, mindenképpen segíti a közlekedést mások számára, mert ez az ő haladásának is záloga.

És amint akarjátok, hogy az emberek veletek cselekedjenek, ti is akképpen cselekedjetek azokkal. Lukács evangéliuma 6, 31

Utóirat: Ma a tatabányai OBI parkolóban jártam. A hosszú járművek számára (kisteher, kisbusz, utánfutós autö) fenntartott parkolóban kicsi kocsik álltak, mert üresen állt. Akkor csodálkoznak, ha a sorokban meg meghúzzák a kisautójukat egy hosszabb járművel. Ez az, amit nagyon nehezen veszek be a közlekedésben. Kijelölt parkolókban egészen más autók. De így van ez az egyéb nagyáruházak parkolóiban is. A kisgyerekeseknek, vagy fogyatékkal élők számára fenntartott parkolókban egészen mások parkolnak. Mert üres volt. Talán azért volt üres, hogy ha jönne valaki ilyen paraméterekkel, akkor legyen helye. Nem csak a sötétített izomagyak, vagy übergazdagok autói állnak ott. Szinte bárkié.

Kapcsolódó linkek:

http://www.epito.bme.hu/uvt/oktatas/feltoltesek/BMEEOUVAT21/fonodasmentes_korforgalom.pdf

http://www.hogyankell.hu/K%C3%B6rforgalomban_vezetni

http://www.korforgalom.hu/

http://koos.hu/2009/06/19/korforgalom/

http://www.kreszdoktor.hu/gyalogosok_kozlekedese.php

A filmet nem láttam      http://film.indavideo.hu/video/f_korforgalom

 

 

Hozzászólások