Ki vigyáz rájuk?

Budapestről indult és Londonba tartott az az autóbusz, amelyet súlyos műszaki hiányosságok miatt nem engedtek tovább az osztrák hatóságok – írja az Autoszektor.hu az Orf.at cikke alapján. Az autóbusz ellenőrzése közben a hatóságok fékhibát észleltek, és a jármű kormányművével is gondok voltak, ezért feltartóztatták a buszt Hegyeshalom–Nickelsdorfnál hétfőn.
Magyar diákokat szállító fékhibás buszt tartóztattak fel az osztrákok – Magyar Nemzet

Bevallom, naivan azt hittem, a rettenetes veronai buszbaleset után busztársaságok és iskolai felelősök belátják, hogy a diákok élete nem játék. A héten visszafordítottak egy diákokat szállító buszt Hegyeshalomnál, mert – noha papír szerint tökéletesen működőképesnek nyilvánították – valójában nagyon rossz műszaki állapotban volt. Egész Londonig ment volna magyar gyerekekkel.

Az egyházi iskolák fölöttébb szükséges voltáról

Iskolaválasztás előtt a szülők mindenféle szempontokat mérlegelnek, ezeknek egy része olyan elvont, hogy vajon tetszik-e tanítónő a gyereknek, és viszont. Más szempontok pedig nagyon is gyakorlatiak: például hány perc alatt lehet reggelente beérni, vagy indul-e eszperantó tagozatos osztály? És ott van még a fenntartó kérdése is, ami szintén egy fontos gyakorlati tényező. Amikor a lányom négy évvel ezelőtt iskolába ment, a városunkban négy általános iskola volt, közülük kettő önkormányzati, és kettő egyházi fenntartásban. A négy iskolából egy messze van, úgyhogy az eleve kiesett, reálisan tehát egy önkormányzati (azóta állami), egy református és egy katolikus iskola közül választhattunk.
A református iskola mellett döntöttünk, habár utoljára három évvel azelőtt jártunk templomban, akkor is egy unokatestvérem esküvőjén.

Egy református iskoláról – divany.hu

Aki érintett a témában tudja, hogy ezekben a hetekben történik az iskolákban a hittan-erkölcstan újra választásának lehetősége és ugyancsak ezekben a napokban kapják meg az első osztályba íratott gyermekek szülei a felvételről való értesítést. A milyen iskolát válasszunk a gyereknek szülői kérdés több összetevős. Szubjektív, ám kitűnő írás jelent meg egy sztereotipnek nem mondható megoldásról, amelyben, mi tagadás jólesően olvassa az ember, hogy egy egyházi iskola helytállt a kívánalmak tengerében.

Mitől a legjobb?

A HVG-rangsor készítői az idén is a matematikai és a szövegértési kompetenciamérés, a magyar-, a matematika-, a történelem és a nyelvi érettségi eredményeit, és a végzősök felvételi eredményeit vették figyelembe. Utóbbinál változás, hogy az idén a felsőoktatásba bekerült diákok átlagpontszáma alapján rendezték sorba az intézményeket.

Ezek Magyarország legjobb gimnáziumai - 24.hu

 

Jó lehet az ország legjobb gimnáziumaiban tanítani. Szakmai siker, elismertség, izgalmas kihívások, érdeklődő diákok. Talán anyagi megbecsülés. Ugyanilyen jó lehet ugyanitt tanulni. Kiváló tanárok, kiemelkedő körülmények, inspiráló környezet. Minden adott ahhoz, hogy egy diákból magasan képzett szakember, nagyszerű tudós, választott szakmájának kiváló ismerője legyen. A tudás tehát megszerezhető, elsajátítható. De vajon ennyi elég a jó iskolához? Vajon mitől jó egy gimnázium, mitől jó egy iskola? És vajon mitől a legjobb?

Hitoktatás, vagy amit akartok

Az állami iskolák 1., 5. és (az állami hatévfolyamos gimnáziumok esetében) 7. évfolyamon 2013 szeptemberében bevezetésre került heti 1 tanórában a kötelező erkölcstan oktatás, mely helyett a tanuló ill. szülője választhatja valamely egyház hit- és erkölcstan oktatását.A 2014/15. tanévben belépő új évfolyamokkal már az 1-2., 5-6. és (hatévfolyamos gimnáziumok esetén) 7-8. évfolyamra terjed ki a kötelező erkölcstanoktatás és így a választás lehetősége.

Eligazítás a hittanszervezésben - reformatus.hu

Én nem tudom, hogy mások hogyan oldják meg a hitoktatást az iskolában, de nálunk eléggé gyötrelmes. S oka van annak. Például van egy közel nyolcvanezer lakosú megyeközpontban tizenkét állami kézben lévő általános iskola, megpúpozva a környező falvak gyerekeivel, merthogy a szülők, ha már bejárnak dolgozni, behozzák gyerekeiket is. Némelyek a jobb tanítás minőségének reményében, másoknak meg egyszerűbb logisztikailag kivitelezni a gyerek szállítását, illetve délutános felügyeletét.

Nem az iskolának...

Szeptemberben lép életbe az általános iskolában 16 óráig szervezendő foglalkozásokra vonatkozó szabályozás. A törvény szerint az általános iskolában 16 óráig foglalkozásokat, 17 óráig pedig felügyeletet kell biztosítani. A tanulóknak kötelességük a 16 óráig szervezett egyéb foglalkozásokon részt venni. Ezek a szabályok minden évfolyamra vonatkoznak. Tanítási órák délután csak az egész napos iskolákban vannak, más iskolatípusban csak kivételes esetben fordulhatnak elő, bár jogszabály ezt nem tiltja, tehát elvileg szervezhető délután is kötelező óra.

Jön az egész napos iskola – Híradó.hu

„Édeském, nem az iskolának, hanem az életnek tanulunk. Már a rómaiak is tudták" – mondám ebéd után ez évben nyolcadikot kezdő fiamnak. Annak idején nagyapám még kemény hangon tett helyre minket, ha tanárainkban hibát találtunk. Amit a tanár mond, vagy csinál, az mindig jó. Igaza volt abban, hogy egy gyerek nem kompetens eldönteni, szakmailag, pedagógiailag helyes-e egy tanári döntés. Papa úgy gondolta, nem szabad aláásni a felnőtt tekintélyét. Mára ez többszörösen megtörtént, a tanár kénytelen önmagát többszörösen is megvédeni, mert támadja gyerek, szülő, kívülálló és fenntartó. Ember legyen a talpán, aki ezt bírja. Most én is elkövettem bizonyos mértékig a tanári tekintély aláásásának elítélendő tettét, amikor a latin mondással bíztattam fiacskámat. Az elhangzott mondatot annak megerősítéséül szántam, hogy panaszkodott, mert megint kezdődik majd a riogatás, hogy „jön a felvételi, és higgyétek el, ennyi nem lesz elég, még többet kell tanulni, nézzétek meg a céseket, még ők is okosabbak, mint ti…” stb. szövegek, ami emlékeztet egy gyermekkoromban látott filmre, a Bezzeg a Töhötömre. Ott a Töhötöm Utcai Általános Iskola volt az abszolút minta, amit a filmben szereplő osztály el nem érhetett, s amikor megmérkőzésre került a sor, a tanárnőnek mindenfelől össze kellett verbuválnia az állítólagosan létező Töhötöm Utcai Általános Iskola tanulóit.

Lélekkel vagy Lélek nélkül?


A köznevelésért felelős államtitkár szerint nagy öröm, hogy már mintegy negyven köznevelési intézmény tartozik az egyház fenntartásába. Az a cél, hogy mind több gyermek részesüljön keresztény nevelésben, hogy szívja magába óvodás és iskolás korban azokat az értékeket, amelyeken Európa és Magyarország felépült – jelentette ki Hoffmann Rózsa az egri főegyházmegyei tanévnyitón az egri bazilikában kedden.

kereszteny.mandiner.hu - Hoffmann Rózsa évnyitója

 

Szívem szerint még egyet is értenék Hoffmann Rózsa államtitkár asszonnyal, ha lenne szíves megmagyarázni, mit is ért keresztény/keresztyén nevelés alatt. Mert tényleg, szívemből örülök annak, hogy szeptembertől az első és az ötödik évfolyamon elindul az órarendbe foglalt, immár nem a néptánccal és a gyöngyfűző szakkörrel vetélkedő hittanoktatás. Nagyszerű, hogy többen választották a hittant az erkölcstannál, és az is reménységgel tölt el, hogy az egyházi iskolák száma az elmúlt három évben megnövekedett: a kérdés csak az, vajon képesek-e a keresztény/keresztyén felekezetek mindezeket a kereteket tartalommal is megtölteni? Mert ha nem, akkor vissza az egész, állítsuk magunkat újra bozótharcos üzemmódba, hajrá gyöngyfűzők, az újonnan átvett egyházi iskolákat pedig adjuk vissza, a régieket pedig bontsuk le, hintsük be sóval. Egy olyan keresztény nevelésre ugyanis, amely tartalom nélküli, az égvilágon semmi szükség. 

Mesevilág

 A köznevelési törvény ellen tiltakoztak, és a pedagógus életpálya-modellben szereplő béremelés szeptemberi bevezetését, valamint a pedagógus kar létrehozásának megakadályozását követelték pedagógus és civil szervezetek június 2-án a fővárosban tartott demonstrációjukon. Az erről szóló petíciót a tüntetés végén átadták a szaktárca képviselőjének. Hoffmann Rózsa köznevelésért felelős államtitkár eközben egy zirci sajtótájékoztatón politikai indíttatásúnak nevezte a tüntetést.

Tüntetés pedagógusnapon - edupress.hu

 

Az elmúlt héten nem igazán volt időm a közélettel foglalkozni. Valahol a pedagógusnapon vesztettem el a fonalat. Na jó, azt azért tudom, hogy itt az ár, tisztában vagyok vele, hogy Putyin és felesége elválnak, sőt, még az a hír sem kerülte el a figyelmemet, hogy egy bulvárlap szerint Victoria Beckham az évtized nője, miközben az angol  nők nagy többsége legszívesebben olyan terméket vásárol, melyet Katalin hercegnőn látott. Ezek közül az igazán fontos az árvíz, aggódunk és imádkozunk értetek, győriek, komáromiak, és mindnyájan, akik a félelmetesen áradó Duna vonalában laktok. Kitartás, bátorság, imádság – ez az, ami ilyenkor (is) segít.

Zongoravizsga

Magyarországon a pedagógusokat 1952 júniusa óta köszöntik, akkor adták át először a kiváló tanítói és tanári okleveleket az ország legjobb oktatóinak. A köznevelésben mintegy 170 ezren dolgoznak. Az államilag elismert felsőoktatási intézményekben pedig a 2012/2013-as tanév elején 20 555-an voltak oktatói munkakörben, közülük 15 534-an teljes munkaidőben - közölte az illetékes államtitkárság az MTI-vel.

Demonstráció pedagógusnapon – Heti Válasz

A hajsza már reggel kezdődött. Komor, sötét volt az ég. Hajnalban még csak csepegett, de mire kiléptünk a házból, már javában zuhogott. Kicsit fáztunk is, mi tagadás. Még félúton sem jártunk, de már mindannyiunk cipője átázott.

Óh kapitány, kapitányom

Az államtitkár azt mondta, az életpálya-modell elindításával vonzóbb lesz a pedagóguspálya azok szemében, akikben van hivatástudat, és így emelkedik majd az oktatás színvonala. 

Hoffmann Rózsa nem gondol a lemondásra – inforadio.hu

1989 volt. Ült a gimnázium teljes létszámban a lesötétített moziteremben, és pedagógus, diák egyként könnyezett. Könnyezett egy kicsit giccses, nagyon is amerikai filmen, ami akkor és ott sokkal többet mondott nekünk. Diákok voltunk, szabadságot orrontott fiatalok, egy képtelenül változó, másra éhező világban. Faltuk a híreket, vártuk az igazi életet és megkönnyeztük a megkötözött, szellemiségükben rabigába hajtott ifjak bátorságát, akik bátrak voltak hitet tenni a szellem szabadsága mellett. Diákok és tanárok egyként vallottuk, hogy az iskola sem lehet soha többé olyan Magyarországon, mint a diktatúra évtizedei alatt. Vallottuk, hogy az oktatás egészének kell megváltoznia. Azóta eltelt huszonhárom év, s az iskola Magyarországon éppoly tekintélyelvű és tele értelmetlenséggel, mint akkor a rendszerváltás előtti utolsó pillanatban.

Osztálypénz, avagy a szülői feketegazdaság

Az ombudsman állásfoglalása szerint törvény tiltja, hogy osztálypénz fizetésére kötelezzék a szülőket, ugyanakkor az osztálypénz szedése már régóta szokás Magyarországon. A Magyarországi Szülők Országos Egyesülete (MSZOE) szerint az általános gyakorlat, hogy tíz hónapon keresztül fizetnek a szülők, van, ahol akár ötezer forintot is havonta, de van olyan intézmény, ahol nem kérnek plusz összeget. Az osztálypénzt ugyan önkéntes (jellemzően a szülők szavazzák meg), ennek ellenére gyakran az alacsonyabb jövedelműek sem mernek ellentmondani, mert félnek, hogy gyermeküket kiközösítenék emiatt. Becslések szerint 40 milliárd forint terheli a családok költségvetését.

Napközben: dilemmák az osztálypénz körül - MR1-Kossuth

Két hete tart az iskola. Mikor a gyerekek még javában lógatták lábukat, a média le sem szállt az oktatásügy kérdéséről, most, mikor éppen hogy kezdődik a java, kutya sem törődik vele. Pedig most kezdődik a java! Ez a felkiáltójel szól éppenúgy az iskolaköpeny-kérdésének, mint az oktatás átalakítása miatti mélységes emberi félelmeknek, illetve azoknak a régi-régi bajoknak, ami miatt ma ezer sebből vérzik amúgy is a magyar iskola.

Oldalak