Csütörtökön este nyílt meg Bekay Nagy Maya kiállítása, aki az utóbbi időben elég nagy visszhangot keltett Szent Mártonról készített festményével. A kép nem csak megosztó, de a szombathelyi művésztársadalom egy részét egyenesen felháborította (többek közt azzal is, hogy a Képtárban kiállítják).
A kiállítás, ami annyira megosztó, mint Szent Márton, ha köpenyről van szó – Nyugat.hu
A Szent Márton év kapcsán Szombathely majd minden rendezvénye az egykori pannóniai születésű Martinus nevét kívánja felvenni. Az egykori keresztyén pap és a nyugati szerzetesrendek megalapítója, akinek életeszménye volt az aszkézis, az egyszerűség, az elvonultságban megélt lelkiség, gyakorlatilag abban a két legendában elevenedik meg a szombathelyi nagyközönség számára, amelyből az egyik egészen biztosan későbbi népi fikció. Ez a liba, ami Márton napkor amúgy is jobban esik, ha tudjuk, hogy még egy szent életű emberhez is köthetjük bekebelezését. A másik a helyi megfogalmazásban „szétszabott” köpeny, amit egy koldus kap, s már mindenki tudni véli, hogy maga Krisztus a koldus. E két történet köré szerveződik az a rengeteg program és termék, ami Martinusról kapja nevét, a Szent Márton kifli, a különböző színpadi produkciók, a kiállítás (ahol gyermekeim szerint rengeteg Márton volt), egy konferencia, amelyet a két szent Márton, Martinus és a protestáns tiszteletére tartottak. De volt szegény Mártonnak – az aszkétának – sörfesztiválja is, csak hogy meg ne szomjazzon.
Egy ideje tart a háborgás egy kiállítás és a korábban már bemutatott Márton kép kapcsán. A bemutatott festmény nyomán számos nyilvános tiltakozás született. Mind a kép kompozíciója és megformálása, mind a szimbólumai mögött rejtőző gondolatiság bántóan beszél arról a kontraszelekcióról, ami egy-egy ilyen vidéki városi közegben megfigyelhető. Természetesen nem csak a képzőművészet terén érvényes az, hogy minden kritikai érzék hiányzik a helyi szervezésű bemutatók és „művészetpártolás” terén. Maradjunk egy pillanatra csak a képzőművészetnél: Ebben a városban született Derkovits Gyula, a magyar expresszionizmus egyik legnagyobb alakja. Való igaz: szegény, sokgyermekes családban nőtt fel, és hamar a kommunizmus felé sodorta társadalmi helyzete. Ma nem illik róla beszélni. Nyilván néhányan nehezen tudják összeegyeztetni nagyságát a Tanácsköztársaság népszerűsítésére készített híres plakátjával. Ma Szombathelyen Derkovits Gyuláról nem hallani, nevét egyedül egy lakótelep és iskola őrzi. Létezik műpártoló kör, amely nevét nem a város nagy szülöttjéről kapta, hanem egy Rumi Rajki István nevű szobrászról, aki után a „Szent Márton megkereszteli édesanyját” című akadémikus stílusban megfogalmazott alkotás mellett alig maradt valami.
A Nyugat.hu hírportál most nyílt teret ad a kérdéses értékű Márton festmény miatti tiltakozásoknak. ugyanakkor nem is olyan régen, csak néhány hónapja nem kevéssé háborogtam, amikor hosszú ujjongásoknak adott hangot ugyanez a hírportál egy magánkiadásban megjelent szórakoztató irodalmi mű bemutatásával. De magam sem dicsekedhetek: velem is előfordult már, hogy kierőszakolt tőlem szerző méltatást, amelyben nehéz volt úgy megfogalmazni fenntartásaimat, hogy tökéletesen porig ne alázzam őt.
Pedig a kontraszelekció, azaz a rossz művek, a tehetségtelenek felemelése többet árt hosszú távon, mint gondolnánk. A nagyközönség többnyire sznob, és igyekszik alkalmazkodni a kritika és a művészeti intézmények véleményéhez. Ez pedig ahhoz vezethet, hogy csökken egy-egy művészeti ág minősége, s ez az igazán nagy művészek presztízsét is rontja. Az igazi művészet ugyanis nem ott kezdődik, hogy valaki jól ért a megformálásához. Egy ügyes festmény, ahol az arányok, a színek, a kompozíció mind stimmel, még nem művészet. A mesterségbeli tudás csak az első lépcsőfok. Egy jó műnek ennél jóval több kell. Ez a többlet nehezen fogalmazható meg, nincs rá szabály, mi az, ami elvisz a katarzishoz, de nélküle a lényeg vész el a művészi alkotásból. Ám ha még ez a mesterségbeli tudás sincs meg, akkor egészen egyszerűen a jóérzésű kritikának kell közbelépnie. Meg kellene tanulni helyén kezelni dolgokat. Ez nem személyes gonoszkodás, hanem értékek iránti igényesség, tiszta értékítélet, elvárás önmagunkkal és másokkal szemben.A vitatott Márton képről pedig egyetlen gondolat csupán: a kép egyik fontos részlete a torinoi lepelre hajazó köpenyen kívül a kép csúcsán félzsódérosan lebegő sólyomnak nevezett madár, amiről – bevallom – azt hittem, a náci sas-szimbólum. Nem tudom, Martinus életében a sólyom milyen szerepet játszott, a birodalom viszont egészen biztosan visszataszító volt számára, és fiatalon kilépett a légióból. Ha a sólyom itt a magyarságot jelképezi, akkor még néhány száz évet kell várnia, míg Martinus születése után egyáltalán megjelennek honfoglaló őseink Pannóniában. Másra nem tudtam következtetni, mint hogy a sólyom a Szentlélek lenne. Elég vad társítás. – Egy biztos: Mártonnak, ennek az istenfélő keresztyénnek a nevét ismét és újra meghurcolták Szombathelyen.