Négy év alatt megépült a Golden Gate San Franciscóban (80 évvel ezelőtti technológiával), öt év alatt elkészült az Eurasia Tunel, világ legmélyebben fekvő tenger alatti alagútja Isztambulban. Földesen 11 év kellett ahhoz, hogy a gondolatból tett, majd zebra legyen.
Zebra, amelyben ott az egész ország- index.hu
Nehogy azt gondolja valaki, hogy sokallom a tizenegy év alatt elkészült gyalogátkelőre az időt! Á, dehogy! Irigylem, mert ennél sokkal hosszabb időbe kerülnek kishazánkban a hasznos dolgok. Viccet félretéve: tizenegy év nagyon hosszú idő. Szökő napok nélkül is 3650+365= 4015-ször kel fel a nap. És napi egy felkelésre legalább száz átkelés is jut.... De hagyjuk a matematikát, mert nem ezen múlt a zebra elkészülte. A pénztárca-matek tizenegy évig akadályt jelentett az önkormányzatnak. Ám a levélírás megoldotta az ügyet. Mégiscsak fontosabb a nyelvtanóra, mint a matematika?
Terelődjünk komolyabb hozzáállás felé!
Mert a zebrák, közlekedési táblák, lakott területet jelző táblák és sebességkorlátozó közlekedési táblák a legkomolyabb dolgok közé tartoznak. Életek múlnak rajta. Azé is, aki gyalog van, és azé is, aki autóval. Hiszen egy pillanat alatt megtörténhet a baj, a legnagyobb is, és az egyik élet véget ér, a másik élet pedig teljesen megváltozik, akár az őrületig jut. Szürkület és eső, plusz egy szembejövő erős lámpa, és lefékezve is csak sejtem, hogy nincs előttem az út szélén biciklis vagy gyalogos. De mi van akkor, ha nem hord mellényt, vagy nincsen lámpája, de még prizmája sem? Jobb bele nem gondolni.
Hat hete csütörtökön esett és sötét volt már, amikor Kaposvárról tartottunk haza. Tíz kilométer átváltva pikk-pakk. De azon az estén nem volt az. Újlaknál lassult a kocsisor, szemből nem jött senki, és előttünk számtalan villogó fény. Az eső miatt alig kivehető bármi más. Semmi düh, vagy türelmetlenség, csak szívemet megülő félelem egy átsuhanó gondolat nyomán: valakit baj ért. Nagyjából látható, hogy a kereszteződésnél van a gubanc, ahol a veszélyes zebra van. Ott laknak gyülekezeti tagok. Csak nem? Ugye nem, Uram! Telefonálok, és hallom a választ, ők mind megvannak, de valakit elütöttek. Közben visszafordulunk, hogy az elkerülőn hazamehessünk. Végig azon rágódom, hogy ki lehet az. Olyan sok ismerős közlekedik arra a hosszú zebrán, ahol 60-nal lehet menni, mégis szívbaj nélkül leelőznek száguldva, és nem törődve, hogy a domb tetején gyalogátkelőt jelez a tábla... Lomhán másztak a percek, tettük a szokásos esti dolgainkat és számtalanszor megkérdeztem a férjemet, még mindig nem hívtak? Vártam a temetkezésiek hívását, hogy végre múljon a tudatlanság feszítése. S bár idő múltával megtudtam, hogy ki az, mégsem jutotta túl rajta. Azon járt a fejem, hogyan lehetne elkerülni a bajt? Mi az, amin változtatni kellene? Van ott zebra, villanyoszlop, villogó, tábla, mégis kihívás ott az átkelés. Első renden azért, mert nem érzik az emberek lakott területnek Kaposújlakot. Települést jelző tábla nincs, és sebességkorlátozás is csak 60-ig van, utána a kereszteződés felold, majd a vasúti átjáró környéke lakott területnek számít, de a buszmegálló után már nem, pedig onnét is nyílik utca. Ez egyszóval veszélyzóna.
Hogyan szűnhet meg? Pénz és adminisztráció nélkül sehogy. De kezdhetnék, mondjuk a lakott terület táblák átrakásával: a reptéri elágazó buszmegállóitól Kaposvár felé legyen az egyik pár, és a Deák utcai kereszteződéstől Kaposmérő felé a másik pár. A táblák között pedig máris csak 50-nel lehet menni. Ám tudjuk jól, hogy vannak, akik fittyet hánynak erre. Tegyünk akkor fekvő rendőrt is! A nagy döccenőt már kevesebben vállalják be. S akik még mindig száguldoznak, azok miatt szükség lenne egy komolyabb ellenőrző rendszerre. Vagy alakítsunk ki körforgalmat, ahol gyalogos sziget is lehet. Bármi hasznosat, csak ne lelje halálát ott már más.
Csakhogy van egy bökkenő: bármit tesznek kishazánkban, az nem csekély pénz. Annál is inkább mert egy budapesti 56-os szoboráthelyezés is több millióba kerül... Milliókból pedig kevés van az újlaki önkormányzatnak. Akkor mi legyen? Írjunk levelet, mint a földesiek, hátha az ország számtalan félkarú rablójából ide is kerülhetne egy. Figyeljék az utat, hogy balesetek következtében ne bénuljanak le vagy haljanak meg többen.
Bár felháborító, hogy levelek nyomán intéződnek ügyek, ha intéződnek...