John Jewell újságíró pár évvel ezelőtt az évszázad marketingtrükkjének nevezte azt, ami miatt a több tonnányi műanyag hulladékot termelő iparág felfutott.
Ifj Chikány Attila: Palackozott víz, hamis ábrándok és a nagy marketing trükk: ifj. Chikány Attila blogja, 2018. november 9.

 

Egy iparág, ami évente 50 millió hordó olajat használ fel világszerte, több tízmillió tonna szén-dioxidot juttat a légkörbe úgy, hogy a termék töredék áron valójában a legtöbb háztartásban amúgy is elérhető. Otthon kb. 50 fillér belőle egy liter, a boltban 50 Ft a legolcsóbb. Vagyis egy olyan termék, aminek elvileg nem is lenne létjogosultsága. Az áru csomagolása PET-palack, fogyasztása közben pedig a legfrissebb kutatások szerint mikroműanyagokat juttatunk a szervezetünkbe. Tavaly 125 liter jutott belőle minden magyar állampolgárra, ami uniós szinten az előkelő negyedik helyre röpített minket. A fogyasztása pedig évről-évre rohamosan növekszik. Ha Szerb Antal marslakója látná, amint a kezünkben lóbáljuk, vagy jól megpakoljuk vele a bevásárló kocsinkat, óriásira kerekítené az összes látószervét, és udvariasan megkérdezné: khm, noooooormális?

Pedig pár éve még jó hírnek tartottam, hogy egyre több palackozott ásványvíz fogy országszerte.

Térhódítása mégsem örvendetes. Nem meglepő, hogy elterjedéséért az ügyes marketing felel. Ifj. Chikány Attila Francis Underwood H. Chapelle A palackozott forrásvizek természetes története c. könyvét idézve írja, hogy az első palackot 1767-ben adták Bostonban, egy gyógyfürdőben. Az áttörésre a XIX. sz. közepéig kellett várni, amikor az üvegpalack, az 1960-70-es években pedig amikor PET palack tette lehetővé a tömegtermelés felfuttatását. Bár a PET palackos csomagolás esetében már nem az áttörés, hanem inkább a gátszakadás a megfelelőbb szó.

Egészség, üdeség, frissesség – nagyjából ez a palackozott ásványvizek marketing üzenete. Ha ezt veszed és nem a cukros lónyálat, akkor egészségesebben fogsz élni. Mondjuk ha útközben elfogy a folyadék, és a kúton választani kell, a cukrozott, színezett löttyöknél valóban jobb, pláne, hogy ezeknek a light verziója még az eredetinél is károsabb. (Tudatos vásárló: Cola light – idegmérgek és potenciálisan rákkeltő anyagok koktélja). De – így Chikány – a palackozott ásványvizek marketingkampányának fontos része, hogy míg a szénsavas, meg ilyen-olyan üdítők alternatívájaként adják el nekünk, mégiscsak a csapvíz helyett isszuk. Drágábban, és jócskán terhelve a környezetünket.

Befejezhetnénk azzal, hogy csak tiszta forrásból! Vagy, hogy a száraz novemberben most még az ásványvízről is le akarnak beszélni?, vagy hogy vissza a forráshoz!, hovatovább: ad fontes! de hagyjuk a frappáns csattanókat. Bár a csapvíz továbbra is az egyik legjobban és szigorúbban ellenőrzött élelmiszerünk, számos gyógyszerszármazék értéke kezdett növekedni az utóbbi években, másrészt az otthoni csapvíz szállítására – én legalábbis – nem találtam még megfelelő kulacsot, ami elfogadható árú, nem penészedik be, és nincs benne se BPA, se más, aminek nem kellene. Addig is azzal altatom csalfa lelkiismeretemet, hogy ha már otthonra nem veszek ásványvizet, akkor már változtattam valamit. Egy kicsit. Talán.