Egy éve nagyon sok hívást kaptam olyan szülőktől, akik teljesen pánikba estek, megijedtek, vagy pokolian dühösek voltak a saját gyerekükre, aki túlzottan sokat játszott a Fortnite-tal.” – mesélte Stora a Youtube videójában, amelyet a franciául tudók lent nézhetnek meg. „Azon kívül, hogy túl sokat játszottak, túl sok pénzt is költöttek a játékra (lévén tömérdek alternatív fizetési lehetőség van benne – a szerk.), sőt, még pénzt is loptak a szülőktől, hogy különböző skineket, vagy táncokat vásároljanak. 40-50 eurót is költenek arra, hogy például valamilyen speciális skinjük legyen.

Herpai Gergely: Egy pszichológus a Fortnite-addikció gyógyítására használja a Zelda: Breath of the Wildot! – The Geek, 2020. február 7.

 

Amíg az új NAT körül beindult kavarodásban eddig jobbára csak ideológiák mentén zúdulnak ránk a vélemények, cikkek, blogbejegyzések, interjúk és riportok, addig kitartó ütemben, de szigorúan monoton növekvő mennyiségben érkeznek tudósítások a virtuális világból is. Olyan régióból, ami legalább akkora hatással van a mostani fiatalokra, mint az iskolai tananyag. Ez a régió az érintetteket, alsótól kezdve a főiskolai/egyetemi hallgatókig sokkal nagyobb lázban tartja, mint az új Nemzeti Alaptanterv. Vagy a régi. Vagy a kettő együtt. Vagy bármi, amivel az iskolában találkoznak.

Nagyjából két éve borzolja a szülői kedélyeket egy új, az eddigi videójátékok minden vonzó tulajdonságát ügyesen ötvöző online szerepjáték, a Fortnite, annak is a Battle Royale verziója. A vonzó tulajdonság csak a játékosok számára az, mára már az addiktológusok is belevetették magukat a téma kutatásába. Az első (akkor még nem a Fortnite, hanem általában az interneten, azaz valódi játékosok és nem a rendszer által létrehozott ellenség ellen játszható játékok által okozott) online játékszenvedéllyel foglalkozó konferenciát hét éve tartották Budapesten. A téma első szakemberei éppen az ELTE Klinikai Pszichológia és Addiktológia Tanszékének munkatársai. Tavaly szeptemberben Király Orsolya írta meg a Game Starban, miért éppen a Fortnite lett az új mumusa a mai gyerekeknek. Érdemes képbe kerülni.

De a már tudományos módszerekkel vizsgált, ijesztő mértékű függőség mellett egy másik veszély is fenyegeti a gyerekeket. A játékot úgy tervezték, hogy ne csak lejönni lehessen róla nehezen, hanem ha már beszippantott az egyébként ingyen hozzáférhető virtuális világ, lehetőleg minél több valóságos pénzt hagyjanak ott a játékosok (vagy szüleik). (Nyomtatott formában: Apa magazin idei első száma, 30. oldaltól) Pár ezer forint utalásával olyan avatárokat (skinek) szerezhetsz magadnak, olyan fegyvereket vagy éppen tánckoreográfiát (bizony!), amivel az online haverok előtt tízesével ugrálhatsz feljebb a menőségi listán. A mozikban éppen a Csillagok háborúja legújabb része hasít? Harcolj rohamosztagos maskarában! A Bosszúállok harmadik részében Pókember tesz egy vicces utalást a Bolygó neve halál hasból kibúvó szörnyére, mire Thor letorkollja, hogy elég volt a popkulturális utalásokból. Hát a Fortnite-ban ezekből sosem elég, mert sok pénzt hoznak. Rengeteget.

A játékot fejlesztő Epic Games úgy pakolja tele popkulturális utalásokkal a Fortnite-ot, hogy attól még a Ready Player One alkotógárdája is megnyalná a VR szemüveg mellé megálmodott kesztyűjének mind a tíz ujjbegyét. És valóságban érezné is az ízét.

Miközben a népi-urbánus vitát az elmúlt harminc évben sikeresen továbbgeneráló tollforgató értelmiségi rétegünk (plusz a véleményalkotó de nem gondolkodó önjelöltek), velünk együtt azon veszekszik, hogy mit olvastassunk, a célcsoportunk már nemhogy olvasni, de egy másfélórás filmet végignézni, vagy facebookozni/instázni sem akar. A 15-20 perces igehirdetésről, vagy egy ifjúsági bibliaóráról, nyári hittan- vagy bármilyen tematikájú táborról már nem is...

Elmenekül (előlünk is) egy olyan világba, ahol ha veszít, csak hajszál híján veszít, ha nyer, akkor viszont nyereményesőben fürdik. Ha pedig az előbbi ritkább, mint az utóbbi, akkor sincs gond, mert anyáék majd megveszik azt, amit elérni nem tudtak. És akkor ugyanúgy a nyertesek közé tartoznak.

És ezzel mindannyian veszítünk. Globál, lokál, vagy jelző nélküli patrióták, hívők, közönyösök és ateisták, népiek, urbánusok, vagy a kettő legértékesebb hagyományait még mindig ötvözni próbálók, kormánypártiak, ellenzékiek, vagy mindkettőből kiábrándultak: mindenki.

 

E könnyed témához még:
Nyáry Krisztián: Művek és bűnök (2020. február 6.)     
Borbás Barna: Feltárul Kosztolányi Dezső fajvédő múltja (2019. április 4.)    
Király Orsolya: Miért épp a Fortnite Battle Royale lett az új őrület? (2018. szeptember 8.)     
Vajna Tamás: Az aggódó szülők szerint a Fortnite olyan, mint a heroin (2018. december 10.)      
Dippold Ádám: Azzal vádolják a Fortnite készítőit, hogy szándékosan fejlesztettek addiktív játékot (2019. október 8.)