Németország első "gyorsforgalmi kerékpárútja" a Duisburg és a Dortmund melletti Hamm város közti vidéken épülhet meg a Ruhr-vidéki regionális fejlesztési szövetség (RVR) tervei szerint. A rendkívül sűrűn lakott térségben naponta több mint egymillióan ingáznak, többségük valamely szomszédos városba jár dolgozni, az úthálózat ezért túlterhelt és rendszeresek a dugók.    kerékpársztráda www.vezess.hu

Ezen a helyzeten segíthet a kerékpársztráda, amelynek kialakításánál a fő szempontok ugyanazok, mint az autópályáknál: legyen minél kisebb a szintkülönbség, minél kevesebb a kanyar, és legyen könnyen megközelíthető, vagyis csatlakozzon az úthálózathoz és a közösségi közlekedéshez. Mindennek leginkább a régió használaton kívüli vasútvonalai felelnek meg, a kerékpáros sztráda így vasúti vágányok helyén épülhet meg. A 110 millió euró (33 milliárd forint) költségvetésű beruházás 2020-ra készülhet el.

"A szomszédos Hollandiában már tíz kerékpársztrádát használnak az ingázók, sportolók, kirándulók. A tervek szerint ezeket a szakaszokat tovább építik és összekötik, így egy összesen 675 kilométeres bringasztráda-hálózat alakul ki 2025-re, ha sikerül kormányzati támogatást szerezni a 700 millió eurós projekthez. A fejlesztés révén egy százalékkal lehet csökkenteni az autóval megtett kilométerek számát, ami nem tűnik nagy eredménynek, de valójában hatalmas értéket, 1,9 milliárd kilométert jelent, és kimutathatóan kedvező hatása lenne a levegő minőségére és a lakosság egészségi állapotára."

Örömmel olvastam a cikk címét. Régi vágyamat és mániámat látom megvalósulni a cikk által leírtakban. Az elmúlt évek egyikében bennünket gyülekezeti embereket is egybehívtak egy találkozóra az állam képviselőivel. Mit látunk a vidéken problémának, mivel küszködnek az emberek, melyek a mi javaslataink. Végül az államtitkár úrral sikerült beszélgetnem. Csak két dolgot mondtam. Ne segítsenek, és/vagy ne akadályozzanak csak hagyjanak bennünket dolgozni és máris minden rendben lesz. A másik. A falvainkat és városainkat kössék össze kerékpárutakkal. Nálunk gyatra a buszközlekedés. Az emberek sokszor a közlekedés miatt nem tudnak munkát vállalni olyan városban, ahová átszállással jutnának csak el. De ha már az egyik etapot biciklivel megtehetik, akkor nagyobb esélyük lesz a munkára- Persze van olyan ember is, aki már most biciklivel jár 25 kilométerre, vagy messzebb is. Neki nincs súlyfölöslege.

Nem is beszélve az iskolásokról. Előbb-utóbb, ha ez így megy a falvak iskoláit megszüntetik és/vagy pár falunak egy közös iskolája lesz. (Mondjuk ma egy falusi iskola 6 osztályt becsülettel fel tud készíteni. Az utolsó kettő év az elhívatott tanárokon és felszerelésen is múlik.) De ha úgy lesz, hogy a felsősöknek utazni kell, akkor pár kilométert jó időben nem nehéz a gyerekeknek sem megtenni. Feltéve, ha a szülő nyugodt, hogy a gyerek biztonságosan tud közlekedni.

A vidékünket bebarangolni kívánó emberekről is szót kell ejteni. Ha megfelelőek a körülmények szívesen leteszik az autót és hajtják a drótszamarat Komáromtól Tatán keresztül Tatabányáig. A mostani rossz utakon is megteszik. De mennyien jönnének még szívesen. Iskolások is szívesen kirándulnak.

Mindig az egészséges életmódról beszélünk. A biciklizésben azért van valami. Sajnos nálunk a szükség is benne van. De ha ez is segítene, hogy egy-egy ember elérje munkahelyét, oktatási intézményét, akkor már megérte.

A vasúti síneken készített út pedig szerintem jó ötlet. Talán inkább a forgalmas városok környékén, elővárosokban, ahol éppen megszűnt a vasút és buszok vették át a helyét. Nyilván a nem túl nagy szintkülönbségű terep alkalmas minderre. De általában a vasút kapcsolódott más közlekedési csomópontokhoz. Kialakított terepviszonyai vannak. Nem kellene elvenni területet a szántókból, hegyekből, legelőkből, zöld területekből, erdőkből. Már ki van alakítva. Talán a vasúti töltést is jobban meg lehet őrizni, ha átalakítják kerékpár számára. Ha esetleg még valaha újranyitnák a mozdonyok számára.

Persze egy kicsit lelohasztott, hogy azért sokba kerül. Ha mindenhol nem is lehet, de értelmesen itt-ott érdemes lenne foglalkozni vele. Talán egy újabb, egymásra is odafigyelő életformát is meg lehetne ezáltal mutatni. Hiszen a kerékpárosok személyesen találkoznak egymással.

 

Kerékpártúrák aszfalton:   http://www.holkerekparozzak.hu/aszfalt/kerekparturak-aszfalton-magyarorszag-terkep

Kerékpárbiztonság:    http://www.testbike.hu/buko.php