A nedves zokni találkozása az esszével, avagy tik-tak
2017.11.13. - Jakab-Köves GyopárkaMi hát az idő? Ha senki sem kérdezi, tudom; ha kérdik tőlem, s meg akarom magyarázni, nem tudom.
Augustinus: Vallomások
Valami light novell-ről beszél. Mondom, az inkább talán kisregény, mint novella. Megbeszéljük, micsoda nagy a káosz az irodalomban: a novell, a Novelle, az Erzählung, és a novella meg regény, egyik sem ugyanazt jelenti.
Később szürcsöli forró teáját, én mosogatok.
- Mi a véleményed az időről? Mi az idő? – kérdezi.
- Tik-tak? – kérdezek vissza.
A reformáció liberális kultuszáról
2017.11.12. - Köntös LászlóCsak az a baj, hogy ha az ember elég ideig bíbelődik valamivel, akkor a legcsodálatosabb, legnagyszerűbb eszméből, ideológiából, hitből is képes tökéletes idiótaságot fabrikálni. A protestantizmusban már ott szunnyad a liberalizmus, a polgárság és a nemzetállamok ideológiája, ebből lett mára a „gendertudomány” és a 72-féle nemi identitás, vagyis a halál előszobája. A protestantizmus útját pedig a kezdeti 1517-es évszámtól még két ’17-es évszám jelöli ki. Kétszer kétszáz év, és eljutunk a végső borzalomig.
Meg kell mondjam, Bayer Zsoltnak ez az írása nekem, a magyar reformátusnak nem csak rosszul esett, hanem meg is hökkentett. A reformáció 500. évfordulóján hogyan tud egy ilyen írást letenni az asztalra? Ezt azért kérdezem, mert ugyan nem vagyok az ismert publicista stiláris harsányságának a híve, sőt kifejezetten taszít, de azért mégis csak egy szellemi táborba tartozónak érzem magamat vele. De ez a cikk olyan nekem, mint egy hátbatámadás. Azon túl, hogy az, amit az írásában állít, nem is igaz, de még ha igaz is lenne, nem valami elegáns. Vannak helyzetek, amikor illő tisztelettel tartózkodunk bizonyos dolgoktól, még ha van is kritikus véleményünk. Például a reformáció félévezredes évfordulóján nem rúgunk a reformációba. Pláne nem úgy – ahogyan ő teszi –, hogy a reformáció kezdetének dátumát, 1517-tet összehozza 1717-tel (az első szabadkőműves nagypáholy megalakulása) és 1917-tel, az orosz forradalommal. Ez azért sok. De azon túl, hogy tiltakozom, próbálom megfejteni, miféle látásmód ejtette foglyul Bayer Zsoltot? Nos, ez a séma, a három dátum összefüggésbe hozása, egyáltalán nem új, de azért annak szinte iskolás felmondása eléggé meglepő tőle.
Ötszázegy
2017.11.11. - Székely AttilaA dombot jelenti az alsószuhai templom körül. A tanári parcellát a sárospataki temetőben. Az irtózatosan hosszú debreceni közlekedési lámpákat. Egy hajdani balatonszárszói istentiszteletet, aminek végén egy pillanatra valóban megnyílt a templom fedele (előtte kikaptunk fociban az evangélikusoktól). Cs. Szabó Lászlót, Tisza Istvánt, Marosszentimrét és az áldás előtti pillanatnyi csendet. Az öreg kollégiumok zömök, falusias klasszicizmusát. A Református Élet megsárgult rotációs papírját jelenti. Az elveszett pápai Édent sóhajtó mondatokat nagyanyám szájából.
Nekem a reformáció…olyan szépen írta Ablonczy Balázs, tényleg, olyan szépen. Igazából nem is erre készültem, megvolt a reposzt mára, fejben már megírtam, csak egy másfél órára lett volna szükségem, a laptopra, s egy pillanatnyi csendre. Aztán jött a nagylány, hogy neki jövő hétre a somogyi reformátorokról kellene tablót készíteni, tudod, apa, akiknek a szobrát felállították az iskola bejáratánál. (Tudom, hogyne tudnám, hiszen a múlt héten is gondoltam a somogyi reformátorok szobrára, amikor szóba került, milyen abszurdnak tűnhet pont a reformátorokról szobrot állítani. Mégis, gondoljatok csak bele, minden diák, aki a kaposvári református iskolába jár, az ő alakjukkal fog találkozni, ott magaslik majd előttük minden reggel Sztárai Mihály, Méliusz Juhász Péter, Kálmáncsehi Sánta Márton és Szegedi Kiss István alakja – talán lesz, aki megkérdezi majd, kik ők, és talán lesz is, aki elmondja…nem hiábavalóság ez, úgy hiszem.) Szóval reformátorok és reformáció, én pedig azon kapom magam, hogy itt ülök a számítógép előtt, és megpróbálom szavakba önteni, nekem mit jelent a reformáció.
Robotika - robot stika
2017.11.10. - Kutasiné Molnár BoglárkaAbban mindenesetre a szakértők egyetértettek, hogy el kell fogadnunk: hamarosan az emberek és a robotok együtt fognak dolgozni, és ez teljesen természetes lesz. Marc Raibert, a Boston Dynamics alapítója szerint a közeli jövőben a szórakoztatóipart, a vagyonvédelmet és biztonságot, az építkezéseket, és a katasztrófaelhárítást is forradalmasítani fogja a robotok használata. Masayoshi Son, a SoftBank elnök-vezérigazgatója ennél is tovább ment: szerinte szinte minden iparágat át fog alakítani a robotika. "Ezek a gépek tanulni fognak, olvasni fognak, látnak majd maguktól. Ez egy ijesztő jövő, de mindenképpen közel vagyunk hozzá" - mondta a beszélgetés során. Arra a kérdésre pedig, hogy az embereknél is okosabbá váló robotok nem jelentenek-e veszélyt az emberiségre nézve, a következőt mondta a szakértő: Annyira okosak lesznek, hogy megértik majd, hogy teljesen értelmetlen megtámadni az embereket. Közösen fogunk egy új, boldogabb életet létrehozni."
Először kapott állampolgárságot egy robot - origo.hu
Stadion-avatás
2017.11.09. - Jakab BálintRendnek kell lenni. A csapat pedig éppen kieső helyen áll. És most már itt az új stadion, muszáj valamit felmutatni.
Az ősz egyik nyálkás szerdája persze nem a legideálisabb egy tét nélküli futballmérkőzés lebonyolításához, kicsit esett, kicsit hideg is volt. És ahhoz hogy sokan kimenjenek ilyenkor egy meccsre, valamit produkálni is kell.Átadták a Haladás stadionját – index.hu
Késő van, éjfélhez közel. Nemrég érkezetem a város focicsapat, a Haladás új stadionjának avatásáról. Meghívtak. Nemcsak VIP jegyet kaptam, hanem, feladatot is, a három történelmi egyház képviselőinek is adtak pár percnyi időt a nyilvános megszólalásra és a stadion „felszentelésére”. Nem mindenhol van ilyen. Nem is gondolom, hogy a csapat jobban teljesít majd attól, hogy három papi ruhás ember is végzett valami szertartást, hanem a történet fordítva érdekes. Vannak vidékek, ahol a köz tereinek birtokbavételénél igénylik az egyházi szolgák jelenlétét. És ez az igény jelent valamit.
EQ és a 8 boldogság
2017.11.08. - Soós SzilárdTudományos kutatások igazolták, hogy az esetek 70 százalékában az átlagos IQ-szinttel rendelkezők jobban teljesítenek a munkahelyükön, mint a legintelligensebbek. Ennek megfelelően régóta kutatták, hogy mi lehet az a hiányzó elem, ami jobban meghatározza, hogy mitől leszel sikeres, mint az intelligencia szint. Ehhez rövidítésekben nem is kell messzire menni, csupán egy betűt kell lecserélni és el is érkeztünk az EQ-hoz: ezt nevezik érzelmi intelligenciának. Az összefüggés a magas EQ és a jó teljesítmény között brutálisan erős, a legjobban teljesítők 90 százalékának ugyanis magas az érzelmi intelligencia szintje.
Kiderült, amit mindenki sejtett: nem is az ész számít a munkahelyeken www.penzcentrum
Böjte Csaba, a reformáció és a pásztorlány...
2017.11.07. - Németh TamásBöjte Csaba tart október 31-én kedden 19 órától előadást Hiszek a szeretet végső győzelmében címmel Sárváron, a Park Inn Hotel konferenciatermében. Az est során összegyűlt adományokat a dévai Szent Ferenc Alapítvány javára ajánlották fel.
Mi sem természetesebb, minthogy egy református lelkész, a reformáció 500. évfordulóján, október 31-én este egy ferences rendi szerzetest hallgat... Böjte Csabát... Ja, az más...-teszik hozzá most gondolatban nyilván sokan. Igen, miközben még a fejem tele volt reformációs alapelvekkel, elméleti igazságokkal, ünnepi gondolatokkal, addig a szívembe már befészkelték magukat Csaba testvér saját életéből, szolgálatából merített történetei, példái... Ahogy beszélt egyszerűen, lelkesen és legfőképpen hitelesen a Krisztusban megújult élet lehetőségéről, a szeretetről, az ingyen kegyelemről... Úgy gondoltam, a mai Reposztban egyet megosztok Önökkel / veletek, egyenesen az ő szájából, tollából...
Lábainkat megvessük...
2017.11.06. - Jakab-Köves GyopárkaA csapongás, visszavonás, ide-oda futkározás, habozás, ingadozás, bizonytalankodás, egyszóval a kétségbeesés: nem hit; a hit az, hogy lelkünknek van állandó bizonyossága és erős biztonsága, van mire ráállanunk, hogy lábainkat megvessük rajta.
Institutio 3.13.3.
Kell egy ilyen nagy ünnep, mint az 500. jubileum, hogy kiből-kiből kiszakadjon egy-egy rejtett érzelem a protestáns identitása mellett, vagy mások protestáns identitása ellen. Úgy buggyannak ki az érzelmek, mint megannyi rejtett hőforrás, kénes bugyogó, bűzös mofetta, vagy fenségesen feltörő gejzír. Lesz-e belőle óriási erejű vulkánkitörés? Nem tudhatjuk, de valamit jelez.
Balavány úr és a HVG küzd a gyűlölet ellen
2017.11.05. - Köntös LászlóMiért a gyűlölködés és kirekesztés melegágya a Magyar Református Egyház?
Balavány György, az igazi keresztyén, amúgy liberális, vagy mi, ezt a kérdést bírja megfogalmazni a hvg.hun: „Miért a gyűlölködés és kirekesztés melegágya a Magyar Református Egyház?” Balavány György számíthat ránk. Végtére is, ráfér egy kis promóció a valaha szebb napokat látott HVG-re, s a valamikor nem így gondolkodó publicistájára is. Továbbá nem árt, ha ez a „gyűlölködő” és „kirekesztő” magyar reformátusság is szembesül azzal, hogy milyen az, amikor a gyűlölet és a kirekesztés elleni küzdelem professzionális harcosa prófétai hevülettel tükröt tart elé. Mégpedig igazi keresztyén szeretetből. Mert ugyebár az, aki küzd a gyűlölet ellen, nem lehet gyűlölködő. Hogy úgy mondjam, ez ontológiailag kizárt. Ez olyan lenne, mint a zsidó antiszemita, avagy a liberális fasiszta. De mint tudjuk, ilyen nincs. Hogyan is lehetne Balavány úr és a HVG gyűlölködő?
Ötszáz
2017.11.04. - Székely AttilaRózsaszín ködfelhő ide vagy oda, még én is megláttam most azt a szakadékot, ahol a mélység fölött egyik oldalon a szép keresztyén szólamokat halljuk a közéletben és a templomainkban, a másik oldalon viszont indifferens, fogalmatlan, érdektelen embertömegek állnak.
Reformáció? Bocs, erre most nincs időm - mandiner.hu
A hideg kiráz a megemlékezésektől, de komolyan. A megemlékezések azt üzenik, hogy egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy reformáció, és az milyen szép dolog volt. A reformátorok dühösen ráznák az öklöket a megemlékezések, szoborállítások (Úristen, egy reformátornak szobrot állítani!) és koszorúzások láttán, amivel igyekszünk az egészet valami rég letudott dolognak láttatni. Pedig az egyik legfontosabb jelmondata a reformációnak, hogy az egyházat szüntelenül reformálni kell (Ecclesia semper reformari debet).
Hol vannak a mai reformátorok? - hvg.hu
A központi ünnepség ökumenikus istentisztelettel kezdődött, amelynek kezdetén Gáncs Péter, a Magyarországi Evangélikus Egyház elnök-püspöke arról beszélt: a reformáció lényegét tekintve nem más, mint megtérési, ébredési mozgalom, lelki forradalom. Igazi Krisztus-ünnep, amelyen Isten bűnbánatra és megtérésre szólít, és „egész életünket átfogó megújulásra hív”.
A 21. században is szükségünk lesz a reformációtól kapott erőre - hirado.hu
Nem szeretem ezt az ötszázas évfordulót, pedig szeretek ünnepelni és az emlékezés sem esik nehezemre. Mégis, az ötszázadik évforduló kapcsán hadd legyek egy kicsit kedvetlen és csalódott, nem mintha nem lennék büszke református voltomra, vagy, hogy ne ismerném el az évforduló kétségkívül meglévő pozitívumait. Kicsit úgy érzem magam, mint a szurkoló, aki csapata legfontosabb mérkőzését követően csalódottan távozik a stadionból, mivel csapatának gólokra nem, csupán gólhelyzetre futotta.
Kivagytok attól, hogy ki vagyok?
2017.11.03. - Kutasiné Molnár BoglárkaA német Gerhard Müller bíboros szerint a protestáns reformáció nem "reform" volt, hanem "a katolikus hit alapjainak teljes megváltoztatása". A Hittani Kongregáció előző prefektusa a La Nuova Bussola Quotidiana olasz weboldalon fejtette ki a reformációval kapcsolatos gondolatait. A bíboros szerint a mai katolikusok gyakran "túlzott lelkesedéssel" beszélnek Luther Mártonról, elsősorban teológiai ismeretek hiánya miatt. Müller bíboros írása azután jelent meg, hogy az olasz püspöki kar főtitkára, Nunzio Galantino püspök azt nyilatkozta, hogy "a Reformáció, amit Luther Márton 500 éve megvalósított, a Szentlélek eseménye volt", hozzátéve ehhez, hogy "A Reformáció annak az igazságnak felel meg, ami szerint 'Ecclesia semper reformanda'" ["Az Egyházat állandóan meg kell újítani." - KV szerk.]
Müller bíboros: A reformáció "forradalom volt a Szentlélek ellen" - katolikusvalasz.blog.hu
Nem győzhető le a halál?
2017.11.02. - Jakab BálintAz öregedés az élet természetes velejárója, de ez nem gátolja meg a tudományt abban, hogy újra és újra megpróbálja kitolni, megakadályozni vagy fölülbírálni a halált. Mivel eddig senki sem élte túl a saját életét, sejthető, hogy a tudomány eddig nem járt sikerrel. És most épp a tudomány mondja azt, hogy nem is fog. Az Arizona Egyetem matematikusai bebizonyították, hogy a többsejtű élőlények öregedése megállíthatatlan. Az öregedés matematikailag elkerülhetetlen. Úgy értem, komolyan elkerülhetetlen. Logikai, elméleti és matematikai lehetetlenség lenne kibújni alóla.
Két matematikus kiszámolta, nem győzhető le a halál – index.hu
Halottak napján megtudtuk, hogy nem győzhető le a halál. Két matematikus levezette a miértet. A többsejtű élőlények öregedése feltartóztathatatlan. Az ősi vágy, hogy az ember halhatatlan legyen, a tudomány szintjén még várat magára. Aki a tudományra mint a meg váltás lehetőségére tekint, csalódni kényszerül.
Az élet véges. Véges, mert elszakadt az örökkévaló rendeltetésétől. A végesség nem Isten akarata szerinti állapot, hanem következmény a Biblia tanítása szerint. Az Isten elleni bűn következménye.
Örökbe örökre
2017.11.01. - Soós SzilárdA kis Veronika intézetbe került volna, ha Mucsiék nem lépnek közbe. „Nem akartunk már több gyereket, csak hát… Ez családi probléma volt… Arra gondoltunk a kedvesemmel, ha ez a gyermek intézetbe kerül, attól kezdve mi hogyan mehetnénk fel a színpadra adott esetben morális kérdéseket feszegetni. Egyébként is úgy éreztük, ha Veronika intézetbe kerül, azt mi nem éljük túl. Nagyon jó, hogy ő van nekünk” – mondta a színész.
Először vallott örökbe fogadott gyermekéről Mucsi Zoltán nlcafe.
Ha ma feltámadna Luther Márton...
2017.10.31. - Németh TamásEzeket darabokat a minden esetben telt házat garantáló Benka-gálákon, egy-két alkalommal a Partiumi Diákszínjátszók Fesztiválján, mutatták be a Benka Gyula Két Tanítási Nyelvű Angol Magyar Evangélikus Általános Iskola – magyarán a Benka – tehetséges diákjai közreműködésével. A mostani Luther című történelmi zenés játék fajsúlyos műfaji és alkotói váltást hozott a figyelemre méltón tehetséges és sokoldalú művész házaspár munkásságának köszönhetően. Egyrészt a nagyon is aktuális történelmi témaválasztás, akár a játszóhely – az Ótemplom oltártere és a padsor-köz – vonatkozásában. (…) Mindezekkel – az említett naiv bájjal is – együtt azt gondolom, a Luther zenés történelmi játék két dolgot érdemel. Egyrészt megfelelő dramaturgiai beavatkozással professzionális színházi rendezést. Másrészt méltó arra, hogy a reformációs emlékév során bemutassák a Kárpát-medence egyházi közösségeiben a keresztény-keresztyén teljes ökumené jegyében és szellemében. Köszönet ezért a darab alkotóinak.
Luther – Zenés történelmi játék gyerekektől, nem csak gyerekeknek - ref500.hu
Esettanulmány a bűnről
2017.10.30. - Jakab-Köves GyopárkaKezdeményezte a Vígszínház Marton László munkaviszonyának megszüntetését. Erről a színház közleményt adott ki, amiben azt írják, hogy a döntés nem jelent, nem jelenthet ítélkezést egy gazdag művészi életút felett.
Kirúgta Marton Lászlót a Vígszínház - Mandiner
Sokat olvashattunk mostanság felháborító szexuális zaklatásokról, s nálunk, Magyarországon egy színházi rendező körül kirobbant botrányról. Múlt héten két Reposzt is foglalkozott a téma egy-egy aspektusával. Nem részletezném, az ügy a bocsánatkérés révén vált a héten különösen érdekessé. Mik is a főbb pontok? Volt egy hosszú évekig tartó abúzus, most kiderül, botrány van, és erre megjelenik egy nyilvános bocsánatkérés. Az ügy kirobbantója elfogadja: úgy tűnik, megtörténik a megbékélés. Ám a megbékélés útján egy lényeges láncszem kimarad, s erről a bocsánatkérő nyilatkozat szövege árulkodik. Abból ugyanis hiányzik az igazi bűnvallás. Márpedig azért – és talán ez a legfigyelemreméltóbb, sőt, bátran mondhatjuk, hogy tendenciózus mozzanat -, mert a bűn elkövetője számára a saját tettei és magatartás nem számít bűnnek. Hovatovább, úgy tűnik, a zaklatással vádolt színházi ember nem tudja értelmezni a bűnt, mint olyant.
Inkorrekt - az új konzervatív európai szellemről
2017.10.29. - Köntös László...a második világháború vége óta a jobboldal hagyta magát megfélemlíteni a különfajta baloldali erők (legyenek azok kommunisták, trockisták, szocialisták vagy radikálisok) által, akik a jobboldal szemére vetették, hogy kollaboráltak Németországgal, még ha ez nem is volt igaz. (...) A felszabaduláskor azonban a sartre-i, egzisztencialista értelmiségiek hatására az a nézet terjedt el, hogy a jobboldal a régi, meghaladott világot képviseli. Mindenki a saját társadalmi és humanista haladásával hozakodott elő, elfelejtve azt, ami Franciaország alapjául szolgált. Ez a folyamat természetesen 1968-ban csúcsosodott ki (számtalanszor elemezték már a hátterét és a kiváltó okait ennek), ebben a világméretű jelenségben, mely aztán Franciaországban 1981-ban François Mitterrand elnökségéhez vezetett. Jégkorszak volt ez, ahol hosszú időre minden a baloldal kezébe került, egy "haladó szellemű" baloldal kezébe, mely sokkal inkább társadalmi, mint gazdasági kérdésekkel foglalkozott. A „kultúra” olyan emberek kezében volt, mint Jack Lang, aki úgy vélte, teljesen le kell söpörni a múltat. Ezen időszak óta például a köztelevízió és a közrádió – hiába jelentik ezek elvben az összes francia tulajdonát – szisztematikusan egy balos hálózat irányítása alatt áll, mely példátlan értelmiségi és kulturális terrort gyakorol. És jaj annak, aki az útjukba állna!
Új konzervatív szellem születik Európában – Jacques de Guillebon a Mandinernek
Figyelemre méltó interjú jelent meg a Mandineren Jacques de Guillebon-nal, egy új konzervatív lap, a L’Incorrect főszerkesztőjével. Az interjúban a főszerkesztő részletesen beszél a francia belpolitikai helyzetről, ám vannak olyan általános kitekintésű, és ma bátornak számító (értsd: inkorrekt) megállapításai, amelyeket végre (!) ki kell mondani. Ebből a szempontból az interjú számomra egyik legfontosabb mondata az, hogy „a második világháború vége óta a jobboldal hagyta magát megfélemlíteni a különfajta baloldali erők (legyenek azok kommunisták, trockisták, szocialisták vagy radikálisok) által, akik a jobboldal szemére vetették, hogy kollaboráltak Németországgal, még ha ez nem is volt igaz.” Nos, ebbe a vitába nem megyek bele, már csak azért sem, mert mint tudjuk, a történelem mindig értelmezés kérdése. Viszont amiben de Guillebon-nak tökéletesen igaza van, hogy a második világháború utáni Európa szellemi térképe az általa baloldalinak nevezett gondolat egyértelmű uralmát, sőt diktatúráját mutatja, s az általa jobboldalinak nevezett szellemiség megfélemlítésének a forrása a vád a Holokauszt miatt. Ha jól értem, a de Guillebon által értelmezett új konzervatív szellem nem hagyja magát többé megfélemlíteni, s alapjaiban kérdőjelezi meg a második világháború után uralkodóvá vált baloldali/liberális ideológiát, vagyis a politikai korrektségnek nevezett kulturális hegemóniát. Nagyon helyes.
Háztetőkről hirdessétek!
2017.10.28. - Székely AttilaKeverünk magunknak egy spirituális koktélt, amibe egyaránt belefér a talizmán, a pszichológus és a horoszkóp, de hol a helye Istennek az életünkben? Hogyan bagatellizáljuk hibáinkat? Hogyan érhetjük tetten önmagunkban az önimádó korszellemet? – erről is beszél három teológus, egyházvezető abban a kötetben, amely a reformáció kezdetének 500. évfordulóján jelent meg.
Sok jó könyvet olvastam már, és sajnos sokat nem –szolgálat, család, fáradtság és némi lustaság is az okok közé sorolható. Mindenesetre rengeteg jó és izgalmas könyv vár rám, ahogyan egy nyolcvankilenc éves tiszteletbeli presbiterem fogalmazott, „őszintén reménykedem abban, hogy még egy kicsit élhetek a földön, hiszen annyi mindent kellene még elolvasnom”. Azt hiszem, a „Hit által” című kötetet is ajánlani fogom, nemcsak azért, mert önző módon szeretném, ha továbbra is köztünk lenne, hanem azért is, mert a reformatus.hu híradása alapján meglehetősen ígéretesnek hangzik a három püspök beszélgetése. Miért is?
Miképpen "#metoo" megbocsátok
2017.10.27. - Kutasiné Molnár BoglárkaNagyon jól esik nekem a rendező gesztusa, és el is fogadom. Példaértékűnek és paradigmaváltónak tartom, hogy Marton kiállt és őszintén elismerte tettét és képes volt bocsánatot kérni.
Sárosdi Lilla: Elfogadom Marton László bocsánatkérését - index.hu
Az elmúlt napokban ide-oda kavargott a Marton-ügy. Megnevezték, anonimek maradtak, ellenezték, kárhoztatták, távoztatták, pártolták, szólt, jogi úttal vagdalkozott, hallgatott, eltűnt, előállt. Amíg tekergett az ügy napvilágra került szála, közben sokan várták az egyértelmű, tiszta választ. Nem hiába, mert bocsánatkérés formájában megérkezett.
Az elkövetőt érő kellemetlen napok száma és az elhordozandó szégyen feszültsége fel sem érhet az áldozatok kelepcéjének őrlő mélységéhez. Ami akkor kicsapongó szórakozásnak tűnhetett, valójában megalázó durvaság volt. Olyan tett, ami kegyetlenül elbánt lelkileg a megalázást átélő nőkkel. Amire hiába keresel magyarázatot, bármilyet is húznál elő, elfogadhatatlan, mert ezen a szinten jóval felül kell(ene) lennie az embernek. Itt egyetlen elfogadható út volt: a bocsánatkérés.
Ki marad az elmenőkkel?
2017.10.26. - Jakab BálintKorábbi cikkeinkben már bemutattuk, hogy számításaink szerint mintegy 600 ezer magyar élhet jelenleg külföldön az Európai Unióban, ráadásul éppen az a korosztály megy el elsősorban, mely demográfiailag és munkaerő piaci szempontból is a legtermékenyebbnek tekinthető. Ez azonban nem csak magyar probléma, hasonlóan van a régió többi országában is. A különböző felmérések szerint akár ötmillió közelében is lehet azoknak száma, akik az elmúlt másfél évtizedben Nyugat-Európába mentek munkát vállalni.
Fellángol olykor a politikai vita, hogy kinek mekkora része van abban, hogy Magyarországról többszázezren mentek Nyugat-Európába munkát vállalni az uniós csatlakozás óta. A jelenség nem új, bár sokan szeretnék úgy láttatni, mintha az lenne. A 19. század iparosodó Magyarországa vonzotta a kontinens nyugati felének vállalkozó kedvű polgárait, akik aztán a legmagyarabb magyarokká lettek. A 20. század megfordította az irányt. A tengeren túl és Nyugat-Európa bányái elnyelték magyarok millióit. A második világháború után pedig a politikai rendszer elől menekültek sokan. A rendszerváltásig a politikai üldözötteket leszámolva nyugatra menni a jobb élet reményében lehetőség volt, a rendszerváltást követően pedig részben kényszer, részben divat.
SÉLÉ - vissza ÉLÉS
2017.10.25. - Soós SzilárdAz önmagát felkínáló lányok szerepeivel el is jutottunk az utóbbi hetek legfontosabb témájához, a nők helyzetéhez a művészvilágon belül. Te tapasztaltad valaha, hogy nem úgy bántak veled, ahogy hasonló helyzetben mondjuk egy férfival viselkedtek volna? - Nem csak nők és férfiak közti különbségről van szó, ez annál összetettebb probléma, és sokszor – persze nem a Weinstein-ügyben – a férfiakat ugyanannyira sajnálom, mint a nőket: a nemi szerepek és elvárások mindenkit nehéz helyzetbe hoznak. Évekig én is elfogadtam ezt a szerepleosztást: a fiúknak ezt kell csinálniuk, a lányoknak meg azt, és igen, néha a fiúknak lehet, amit a lányoknak nem szabad. Komolyabb atrocitás szerencsére nem történt velem, de többször éreztem, hogy egy-egy helyzetet most okosan kell megoldanom, okosan kell lecsapnom egy közeledést, hogy senki ne sértődjön meg, amikor nem úgy közeledtek hozzám, mint egy színészhez, hanem mint egy nőhöz. És sajnos volt olyan, amikor visszaéltek azzal, hogy kezdő vagyok, hogy meg akarok felelni: azt éreztem, a másik fél élvezi, hogy zavarba hozhat. Szerintem nem illik visszaélni egy pályakezdő kiszolgáltatottságával, legyen az akár férfi, akár nő.
- ‹ előző
- 50 / 159
- következő ›