Űrvacsora

Mielőtt a holdraszállók kiléptek volna a Nyugalom tengerének nevezett holdi területre, Aldrin először a földi személyzethez szólt, néhány pillanatnyi csendet kérve mindenkitől, azt is javasolva, hogy mindenki a saját módján adjon hálát a történtekért. Ezután kitöltötte a bort a kehelybe, azt és a kenyeret magához vette, illetve olvasott a Szentírásból: „Én vagyok a szőlőtő, ti a szőlővesszők: aki énbennem marad, és én őbenne, az terem sok gyümölcsöt, mert nélkülem semmit sem tudtok cselekedni.” (János 15, 5)

50 éve volt az első úrvacsora az űrben – Phil Melanchton, Szólj be a papnak! 2019. július 9.

 

Július 20-án volt éppen ötven éve, az ember eljutott a Holdra. A fenti linkre kattintva feltárul egy, a hazai médiában kevéssé publikált részlet: 50 évvel ezelőtt egy Holdra lépő ember hálát adott a Földre lépő Istennek.

Keresztyénséggel a keresztyénség ellen?

Egyszer még szégyellni fogjuk, hogy hamis prófétát bálványoztunk. Ami egy szépségversenyen megbocsátható szemfényvesztés, a közéletben halálos bűn Magyarország ellen.

Kereszténység a kirakatban - Népszava

„Egyszer még szégyellni fogjuk, hogy hamis prófétát bálványoztunk. Ami egy szépségversenyen megbocsátható szemfényvesztés, a közéletben halálos bűn Magyarország ellen.” – imígyen szól Beck Tamás a Népszavában. A hamis próféta természetesen Orbán Viktor. A szépségversenyre utalás arra vonatozik, hogy az idei magyarországi szépségversenyen az egyik résztvevő, Csonka Rebeka bizonyságot tett keresztyén hitéről. Beck ehhez a következő megjegyzést fűzi: „Bevallom, zavarba jöttem e hitvallás hallatán. Lehet-e eszköz világi céljaink elérésére legszemélyesebb magánügyünk, a vallás? A szépségversenyen elhangzott konfesszió igencsak rossz képzettársításokat keltett bennem.” Míg szerinte tehát a nyilvános keresztyén hitvallás egy szépségversenyen „megbocsátható szemfényvesztés”, addig ugyanez a közéletben „halálos bűn Magyarország ellen”. Ha jól értem, Beck Tamás szerint a szépségversenyen elhangzott nyilvános keresztyén hitvallás és a kormányfő retorikája közötti párhuzamot az alapozza meg, hogy mindkettő a keresztyénségével kampányol. Csak míg az előbbi esetben ez megbocsátható szemfényvesztés, az utóbbi már halálos bűn. Egyenesen a nemzet ellen. Egy szó, mint száz, jobb, ha a keresztyénség megmarad a „legszemélyesebb magánügynek”, s azt ne próbálja senki se felhasználni világi céljainak elérésére.

Élet, értelem, gyökerek, kert

„Két dolog köt össze testileg és lelkileg az országgal: az egyik a magyar kultúra, a másik a föld” – mondja Bálint György a Mandinernek. Bálint gazdát a nácik a zsidósága, a kommunisták a földbirtokossága miatt semmizték ki; de kétszer is újrakezdte az alapoktól az életét itthon. Végül egy egész országot tanított a kertészkedésre.

Engem ide köt a magyar föld és a magyar kultúra – a százéves Bálint György a Mandinernek

Bálint György száz éves lett, s a vele készült interjú olvasása közben könnyen az az érzésünk támad, hogy nem egy matuzsálemi kort megérő megkeseredett öregúrral, hanem egy bölcs, szerethető, életvidám nagyapával beszélgetünk. Pedig az élet rettenetesen meggyötörte őt is, szinte átrobogott rajta a huszadik század. S mégis, minden gyötrelem és kín ellenére Bálint György megtalálta élete értelmét, s ez adott neki erőt a talpra álláshoz, magához az élethez. Különös ezt leírni lelkipásztorként, mivel sokunk Bálint gazdája nem vallásos ember, legalábbis sem ebben, sem más interjúban nem beszél hitéről – vall viszont ember, haza s földszeretetéről. 

Tervezett kikapcsolódás

Az évek előrehaladtával az embernek rá kell jönnie, hogy a szabadidő nem magától értetődő fogalom. Komoly tervezésre van szükség ahhoz, hogy pár hetet lecsípjünk a nyarunkból.

Tervezzük tudatosan a pihenési időt. Legyen meg a napi, a heti, a havi és az éves adagunk belőle. Csak így tudjuk megőrizni a testi és szellemi kiegyensúlyozottságunkat! Olvassunk a tudatosság témájában könyveket, nézzünk videókat. Ne hagyjuk magunkat sodródni, mert akkor könnyen magába tud szippantani minket a megfelelési kényszer! De legfőképpen: ne legyen bűntudatunk azért, mert kicsit feltöltjük a tartalékainkat.
Ha Isten megpihent a hetedik napon, te miért ne tehetnéd ugyanezt?

Van stratégiád a pihenésre? – 777blog.hu

Harmati Dóra írásai gyakran vetnek fel olyan gondolatokat, érzéseket, amelyeket a mindennapok során megélünk. A kérdés csak annyi, hogy mennyire tudatosak ezek a megélések? Az egyik ilyen téma, amit a napokban elénk hoz a 777 blogon: a szabadság, pihenés, kikapcsolódás.

Műélet műhússal

A növényi alapú műhús tehát már nem is annyira baró. Inkább az az igazán érdekfeszítő, hogy mi lesz azokkal a kezdeményezésekkel, amik élő állatokból vett sejtekből állítanak elő rendes húsnak kinéző husit. Mert van ilyen is, ezeknek a kutatásoknak az egyik üdvöskéje a San Franciscó-i székhelyű Memphis Meats, de ők jelenleg még nem tudják megmondani, hogy mikor kerül az éttermekbe a termékük. Nem úgy az izraeli Aleph Farms, amely 2021-ben tervezi bevezetni az első igazi hús alapú laborhúst, ezzel világelsők lennének, persze ehhez még a konkurens cégeknek is lehet néhány szava.

2021-ben kerülhet éttermekbe az igazi hús alapú műhús - index.hu

 

Érdekes lehet a műhúsból készült étel, pont olyan, mint a műcuccokkal teleaggatott élet: totálba térkövezett udvar, műcsaj műszempillával, sport helyett e-sport, hit helyett hiszékenység, kapcsolatok helyett közösségi oldalak…

AutoMáté

Érintős bankkártyával használható virtuális perselyt állítottak fel a jezsuiták budapesti templomában – közölte a Jézus Társasága Magyarországi Rendtartománya. Mint írták, a „hagyományos, pénzcsörgetős adakozás alternatívájaként” tudomásuk szerint elsőként a jezsuiták pesti Jézus Szíve-templomában állítottak üzembe érintős bankkártyával használható perselyterminált. A virtuális perselyt, amely július elejétől használható, a templomigazgató, Horváth Árpád jezsuita szerzetes AutoMáténak keresztelte el, a vámszedőből apostollá lett Lévi-Máté után. 

 Bankkártyás perselyt állítottak fel egy budapesti templomban 24.

"Az első két hétvégén másfélszázan éltek a lehetőséggel, és az 500, 1000, 3000 forintos választható összegek nagyjából azonos népszerűségnek örvendtek.

Az életrevalóság pszichológiája

Az ejtőernyős baleset után tolószékbe kerülő gazdag arisztokrata, Philippe felfogadja otthoni segítőnek a külvárosi gettóból jött Drisst. Azt az embert, aki most szabadult a börtönből, és talán a legkevésbé alkalmas a feladatra. Két világ találkozik és ismeri meg egymást, és az őrült, vicces és meghatározó közös élmények nyomán kapcsolatukból meglepetésszerűen barátság lesz, amely szinte érinthetetlenné teszi őket a külvilág számára. Az elmúlt évek egyik legnagyobb francia filmsikere megtörtént események alapján készült.

Életrevalók - port.hu

A múlt alkalommal arról „értekeztem”, hogy a nyári uborkaszezonban hogyan csipegethetünk össze magunknak egy kis kultúrát... Így írtam a látnivalók újra felfedezéséről, az élettörténetbe- ágyazottság fontosságáról és az olvasásról...  Ma továbbmegyek, s egy konkrét filmélményemet szeretném megosztani a Kedves Reposzt Olvasókkal... Egy nagy sikerű és ismert alkotásról van szó, az Életrevalók c. filmről, amely egyszerre dráma és egyszerre vígjáték, s amelyet már korábban volt szerencsém látni... Most újra megnéztem, ezúttal egy kicsit pszichológiai szemmel...

 

Több az élet!

Több az élet címmel rendezte meg a Dunántúli Református Egyházkerület ifjúsági táborát

Összefoglaló kisfilm (A fenyvesi táborok hivatalos csatornája, 2019. július 14.)

Nem tábori beszámoló következik, azzal majd egyházkerületünk honlapján jelentkezünk hamarosan. A múlt heti ifjúsági tábort most tágabb, történelmi aspektusból méltatjuk. Közelmúlti-közéleti bevezetés után önfény alert!

Templomból edzőterem

 

 

V4NA: Edzőteremmé, irodává, nyaralóvá alakítják át a hollandiai templomokat - Origo

Az Origo számol be arról a V4NA nemzetközi hírügynökség információi alapján, hogy Hollandiában a templomok (értsd: keresztyén templomok) átalakítása világi célokra már programszintű. Az elmúlt két évben a 6900 egyházi ingatlan egyötödét építették át, s a következő években templomok százait akarják átalakítani. Egyfolytában azon gondolkodom, hogy mi ebben a hírben a felháborító, sőt ijesztő? Hiszen racionális döntésekről van szó. Ha egyszer a templomok kiüresedtek, mert elfogytak a hívek, akkor valamit kell kezdeni ezekkel az épületekkel. Nem igaz?

Betontengerre magyar?

És valóban, az országban az elmúlt bő másfél évtizedben igencsak megszaladt a térkő, ami idővel a rendezettség szinonimája lett, a gyártók fürdenek a településekről áramló – főleg uniós támogatásokból megvalósuló – megrendelésekben, épül, szépül kis hazánk. A rendezettség ezen érzete azután érezhetően átszivárgott a mindennapi felhasználók ízlésvilágába is, aki teheti, díszkövekkel kezdi burkolni kertjének egy részét, legalább az autóbeállót, vagy a gyalogos útvonalakat, majd idővel teljesen átveszi az uralmat. A térkövezés egyfajta össznépi szenvedéllyé vált, lassan el is feledkezünk arról, hogy mi lenne eredeti funkciója, szerepe, idővel kiszorít minden mást kertünkből.

A térkővel leburkolt ország - mandiner.hu

 

Aki próbált már tavaszi hóolvadások, nyári záporok, őszi esők és téli havazás után a sáros, térdig, de legalább bokáig érő mocsokban közlekedni akár autóval akár gyalog, az tudja, mekkora érték a térkő. Nemcsak hasznos, de szép és mutatós is, ám ahogyan lenni szokott, lelkesen és egyre magabiztosabban „toljuk túl” ezt az egyébként értékes és korántsem olcsó építőanyagot. Mindenhová térkövet! – adták ki a jelszót az önkormányzatok és háztulajdonosok, s burkoltatják le saját kis világuk minden egyes szegletét, hogy aztán térkőben és kavicsban fuldokolva, a térkövet ivóvízzel locsolva, hamis ciprusok és tuják nemlétező árnyékába menekülve arról panaszkodjanak, milyen kibírhatatlan a hőség.

Örömmorzsák

 

A megosztott kisfilm Benjamin Franklin egyik idézetével kezdődik: „Az emberi boldogság ritkán a hatalmas vagyonok gyümölcse, sokkal inkább támad napi apróbb örömökből.”

Jánosi Ferenc alkotása, az „Elégedetlen” c. rövidfilm a fentebb írt idézetet veszi alapul és hívja fel a néző figyelmét arra a Bibliában is megfogalmazott alapszabályra, hogy: „Ne ítélkezz, hogy ne ítéltess.” (Mt 7,1) A tévesen megítélt életek vezetik oda a főszereplőt, hogy saját életét kevésnek és nehéznek lássa. 

A főszereplő 30 éves, tehát fiatal, egyedül álló, vagyis szingli, aki a saját keserűségeit tárja a nézők elé. Panaszkodik, mert neki csak biciklije van, és nem jár autóval, mint Kis Kele, akit mindennap lát elsuhanni a luxus autójában. Milyen jó az ő élete! 

Szóvá teszi Kovács Izéke állandóan megújuló ruhatárát és frizuráját. Elhangzik róla egy mondat, miszerint neki csak megszületni volt nehéz. Milyen jó az ő élete is!

Bezzeg a főszereplőnőé, aki 7 évig ápolt egy idős hölgyet, aki végül ráhagyta a házát, akinek mindennapja abból áll, hogy takarítja a kis lakást, hogy tiszta legyen és locsolgatja a nénitől megmaradt növénykét… Milyen szörnyű élet!

Útra kelünk

Egyre több megdöbbentő felvétel terjed az interneten, amelyeken kis túlzással halálkaravánokként megjelölt, túlterhelt és veszélyes, főként külföldi járműszerelvényeket örökítettek meg az autósok mostanában a magyar utakon. Nyáron rengetegen útra kelnek útra, közülük sok a szabálytalankodó külföldi kamionos.

Halálkaravánok szelik át az országot a sztrádán - sonline.hu

Időről-időre napvilágot látnak olyan statisztikák, melyekből az derül ki: az országúti közlekedés az egyik legveszélyesebb. Nem légi közlekedési balesetben sérülnek és halnak meg legtöbben, hanem azok közül, akik hozzánk hasonlóan útra kelnek. Napi rendszerességgel vagy időszakosan, esetleg csak nyáron, amikor rokon látogatóba vagy nyaralásra indulnak.

Nagyvilági abszurd

Karla Marie, brit forgatókönyvíró kritizálta a Twitteren az HBO új minisorozatát, a Csernobilt. Az IMDb-n a legjobb sorozatok listáján az első pozícióig kapaszkodó sorozatot azért nehezményezte Marie, mert nem foglalkoztattak a produkcióban PoC (People of Color) színészeket. Joggal merül fel a kérdés, hogy miért is kéne fekete színészeknek szerepelni a sorozatban, hiszen Kelet-Európában a nyolcvanas évek derekán viszonylag kevesen lehettek az érintettek között, azonban az érvelés szerint bizonyos karakterek “bőrszín-cseréje” mindössze annyiban sértette volna a történet hitelességét, mint az orosz és ukrán nyelvek módosítása angolra.

 Kiverte a biztosítékot a Csernobil, amiért nem foglalkoztattak fekete színészeket  filmtekercs.hu

Privát kultúrnyár.

Akár családosként, gyerekekkel, akár egyedül, a barátainkkal vagy a kedvesünkkel töltjük a vakációt, akár utazunk, akár nem, három alapszabályt érdemes fejben tartanunk (és nem csak nyáron):
1. Értelmezzük a lehető legtágabban a kultúra fogalmát, engedjük közel magunkhoz az új dolgokat is!
2. Ne azért vegyünk részt valamiben, mert kötelező, próbáljuk elengedni a „teljesítményművelődést”, és picit több figyelmet fordítani arra, hogy minket mi érdekel.
3. Jó, ha megtervezzük előre a programokat, de amellett se menjünk el csukott szemmel, ami épp az utunkba kerül, legyen az falunap, kézművesvásár, helyi népszokás, utcazene vagy szabadtéri kiállítás, koncert.
Ha ezeket az irányelveket magunkévá tesszük, már nem érhet bennünket olyan nagy baj, de azért néhány gyakorlati tippel is szolgálunk, hogy igazán „művészi” legyen a nyár.

Így fűszerezd kultúrával a nyarat! - kepmas.hu

Király Eszter írását olvasva nagyon is ráismertem az én kis világomra... Arra, hogy a média által ránk erőszakolt nyári fesztiváldömpingekkel szemben hogyan csipegethetem össze én magam a magam kis kultúr-elemózsiáit... A magam szerényebb anyagi lehetőségeivel...

 

A szürkeség diadala

Ez a gyanú. Ez a bizalmatlanság. Ez a kilátástalanság. Ez a szűk levegőjűség. Ha valahol megcsap ez a poros-dohos, nehéz szag, nehéz hangulat, amiből kicsi is elég, mint a nehézfémekből, mint a higanypárából, kimenekülök. Ez a Kádár-rendszer, amiben életem első hét évét éltem. Nyomokban sajnos még tartalmazzuk. Egyszer majd kiürül. Sajnos nem tudjuk, mennyi a felezési ideje.

Szilvay Gergely: A bizalmatlanság higanypárájáról (Kádár után VI. – Mandiner, 2019. július 6.)

Halálának 30. évfordulóján kádárszubjektív sorozattal emlékeznek a Mandiner szerzői. Szilvay Gergely sajnos nem csak emlékezik. Mint ahogyan sok más szerzőtársa sem. A máig velünk élő, minden oldalról körülölelő és még az én nemzedékemet, akik pedig akkor még csak általános iskolások voltunk, is belülről megfertőző, mentalitástorzító hatásokat a higanypárához hasonlítja.

Ami az élet legváratlanabb pillanataiban, 30 év múltán is újra meg újra felszáll. Kádár rendszere nem halt meg, csak hibernálta magát. Azt is rosszul. Félig fagyott teteme folyamatosan mérgezi a légkört, ahogyan az olvadásnak indult permafrosztból (oximoron) folyamatosan bukkannak elő már elfeledettnek hitt járványok kórokozói.

Teológia a ringben

A liberalizmus nem teremt, nem hoz létre semmit, csak jóváhagy. A liberalizmus pusztán csak a politikai baloldal megerősítése, az elfogadtatásáért való harc még ha homályosan vallásos is, jóformán mindennek a korholása, ami mellett az “egyszerű keresztyénség” kiáll, valamint a világi értékek szakralizálása.

A liberális keresztyénség kritikája - evangelikalcsoport.hu

Ugyanis a nyugati episzkopálisok, liberális evangélikusok, liberális presbiteriánusok jelenlegi helyzete mind-mind azt igazolja, hogy ha egy egyház elhagyja a bibliai iránymutatást és teret enged a szolgálók és döntéshozók közt olyanoknak, akiket az egyházi döntéshozataltól és szolgálattól (de még a gyülekezeti tagságtól is, lsd. 1Korinthus 6 a gyakorló homoszexuálisokról) eltiltott Isten Igéje, akkor ezek az emberek és az általuk képviselt szellemiség nemcsak helyet kap az asztalnál, hanem idővel át is veszi az irányítást.

A nyugati egyház alkonya: vajon minket is beborít a sötétség? - evangelikalcsoport.hu

Nincs azon mit csodálkoznunk, hogy a nyugat világ alapvetően kétosztatú, liberális-konzervatív beállítódása tükröződik a teológiai gondolkodás mai folyamataiban is. Sőt, nem véletlen, hogy a keresztyénség ma egyre erősödően közéleti téma is tud lenni. Mint mindig, most is folyik a harc a keresztyénség értelmezéséért . A teológia sem tud kívül maradni. De ez nem baj. Sőt. Ami engem illet, üdvözlöm azt a mély, s a konzervatív oldalon elkötelezett teológiai öntudatot, amellyel az Evangélikál csoport beszáll a ringbe. Ezzel egyúttal tudatosítja is sokakban, hogy minden látszat ellenére szó nincs itt a „progresszió” és az annak megfelelő teológia világnézetének egyértelmű eluralkodásáról, hanem nagyon is jelen van a liberális teológiai világképre adott konzervatív teológiai reflexió. Ennek kapcsán két cikket ismertetek röviden az Evangélikál csoporttól, s a végén pedig néhány szó arról, hogy miben is látom a teológiai liberalizmusra adott ortodox teológiai reflexió jelentőségét. Köszönöm Molnár Ambrusnak, hogy felhívta erre a két cikkre a figyelmemet.

Csak pénzt szánunk oda?

Tőlünk jobbra egy pólóból kifeszített limbó alatt próbál pár belga átkúszni, előttünk egy pasi csúszkál a sátrat tartó rúdon, miközben a buli DJ-je az egyik néző nyakában ül és a mikrofonba félig érthető mondatokat üvölt. Délután hat óra van, mi pedig már azon töprengünk, hogyan is keveredhettünk sörrel a kezünkben ebbe a szürreális ember- és porrengetegbe. Aztán este lesz, és rá kell jönnünk, hogy mégiscsak ez a limbózós őrület volt a napunk fénypontja, ettől már csak lejjebb van. Riport a fesztiválról, amire szerintünk ne sound rá a pénzt.

Aki sóher, az ne menjen a Balaton Soundra - index.hu

Fesztivál szezon van. Szűkebb hazámban, Somogyban, ezen a hétvégén kettőről is tudok. Az egyik valószínűleg mindenki számára ismerős: Zamárdiban zajlik a Balaton Sound fesztivál. A másik egy aprócska, szomszédos faluban, Alsóbogáton és a Bogart elnevezést kapta. A fesztivál kifejezés a latin festivus, fiesta, festa szavakból alakult ki, eredetileg ünnepi játékokat, ünnepi előadássorozatot jelentett. Az idők folyamán némileg változott az eredeti jelentés és egyre nagyobb hangsúly helyeződött a résztvevőkre. A fesztivál napjainkban egy olyan rendszeresen ismétlődő, rituális eseményekből álló tematizált ünnep, amely bemutatja a résztvevők alkotta közösség által vállalt identitást, alapértékeket és világlátást. Nemcsak a helyi közösség számára biztosítják az identitás kifejezésének és megerősítésének lehetőségét, hanem a látogatók alkotta közösség számára is hozzáférést biztosítanak ehhez.

Misszió

Van, aki a beteg mellett van, meghallgatja őt, beszélget vele, olvas neki. Van, aki inkább a kórházi istentiszteletekre és szentmisékre hívogat. Van, aki szűrésre visz szervezett csoportokat. Van, aki az adminisztrációba és az archiválásokba segít be. És akad, aki ezek közül több mindent is vállal. Az önkéntes beteglátogatók sokféle feladatban tudják segíteni az egészségügyi intézmények betegeit és a kórházlelkészeket. Többségük úgy véli, hogy a maguk erejéből erre nem lennének képesek, és nem csak elhívásukat, de a hozzá szükséges erőt is Istentől kapják. Ez a fajta mentalitás nem mindegyiküknél jár együtt intézményesített egyháztagsággal; de talán nincsen még egy ilyen önkéntes szolgálat, ahol ennyire erős lenne az ökumenikus együttműködés a keresztyén felekezetek között.

A jelenlét segítsége – parokia.hu

Június 28-án, országos önkéntes találkozón vehettünk részt. Erről a napról született egy írás Barna Bálint tollából (klaviatúrájából), amit ezúton is köszönök. S szeretném még megköszönni Gál Juditnak, a kórházlelkészek vezetőjének, aki ezt a napot megszervezte és lehetővé tette, hogy az ország minden pontjáról találkozhassanak a kórházi önkéntes tevékenységben résztvevők. 

Szerepcsere

Gyerekkora óta rettegésben élt az a fiú, akinek a húga megölte az apjukat néhány napja. A 13 éves lány kést szúrt az apja hátába. A férfi előtte még megvágta a felesége nyakát, és kis híján halálra szurkálta a fiút. A lány három életet mentett meg, azóta azonban pszichológus kezeli.

Megszólalt az apját megölő 13 éves lány bátyja - origo.hu

Az elmúlt napokban ismét többször szóba került a gyermekbántalmazás kérdése. Különböző vélemények láttak napvilágot, amelyek alá kommentek íródtak. Gyermeket bántani – neki fizikai vagy lelki sérülést okozni – soha nem igazolható, hanem elítélendő cselekedet. Meg kell akadályozni. Nincs rá elfogadható magyarázat. Csak sajnos, sokszor nem derül ki, ha bántalmaznak valakit. Akár évek telhetnek el a nélkül, hogy a bántalmazott kiszabadulhatna ebből a helyzetből. Az áldozatok sokszor titkolják, mi történt velük, mi mindennek voltak átélői és elszenvedői. Ha valaki rákérdez, akkor is inkább tagadnak, mint ahogyan tagad a környezet is. Nehéz kilépni a bántalmazó rendszerekből.

Kis vidéki abszurd

Úgy tűnik, hogy az egykori tyúkperek a modern korban is visszaköszönhetnek. Egy délkelet-franciaországi település lakói panaszkodnak, hogy a hajnali kakaskukorékolás, valamint a tehenek bőgése és kolompja zavarja a nyugalmukat. ... Mielőtt azonban a lakók bíróságra vitték volna az ügyet, a település polgármestere hivatalosan kezdeményezte, hogy a helyi harangszót az állattartás zajaival együtt nyilvánítsák a kulturális örökség részének

 Betiltható a kakaskukorékolás és a tehénbőgés? agroinform.