Veszek - eszek. Leszek?

A gazdag országokban évente 750 milliárd dollárnyi (209 ezer milliárd forintnyi) étel végzi a szemétben, az összegnek már a fele véget vetne a világ éhezésének – állapította meg David Beasley, az ENSZ Világélelmezési Programjának (World Food Programme) vezetője.

A gazdag országokban kidobott ételek véget vethetnének a világ éhezésének - sonline.hu

 

Különböző számok és adatok olvashatók abban a cikkben, amely – többek között – a Somogy megyei hírportálon is megjelent. Nekem, az első döbbeneten túl, egy történet jutott eszembe, melyet Gyökössy Endre osztott meg Őstörténet című könyvében.

„Édesapámnak… egyszer két fiatalabb öccse egy kis tányérkában kapta a reggeli tejét és fehér, békési kenyerét. Kivitték az udvari eperfa alá, hogy elfogyasszák. De egyszer nagy sírás-rívás hangzik az eperfa felől. Az egyik sír, a másik nevet. – Miért sírsz, aranyom? – kérdezi nagyanyám a síró fiút. – Azért, nagyanyám, mert azt mondta – mutat nevető bátyjára -, hogy én aprítsak, ő meg eszik. És én csak aprítottam-aprítottam a tejbe a kenyeret, s mire észrevettem, mind megette…” Valahogy így van ez. Mindig vannak, aki csupán aprítanak, és mindig vannak, akik csak esznek.

Fenn tart a fejlődés?

A gondolat, hogy a gazdasági növekedés nem tartható fenn örökké, egyáltalán nem új. Először 1972-ben került a figyelem középpontjába ez a kérdés, amikor egy csapat tudós az MIT-ről előállt a Növekedés határai című jelentéssel. Ebben különböző modellekkel kiszámolták, hogy a népesség és az ipari kibocsátás (és ezzel együtt a környezetszennyezés) növekedésének különböző változatai mellett mennyi idő után használjuk el visszafordíthatatlanul a Föld készleteit.  A kutatók akkor azt találták, hogy ha minden megy tovább a régiben, akkor 2070-re a környezet pusztulása miatt összeomlik a társadalom. ... Időközben pedig bekerült a főáramú gazdasági gondolkodásba a fenntartható fejlődés fogalma, amit később a zöld növekedés kifejezéssel felváltva - vagy mellette - kezdtek használni. 

Vessünk véget a gazdasági növekedésnek? index.hu/gazdasag

Élet a bozótban

Bozót - (növ.), általában cserjék alkotta berek v. sűrüség; mocsaras vidéken (Dunán tul) ingoványos, lápos helyen felverődött nád, káka és fűzbokrokból álló sűröségnek is B. a neve.
Forrás: Pallas Nagylexikon

Bozót - kislexion.hu

Igen, errefelé tudják, hogy a bozót nem csak ennyit jelent... Gondolkodtam is, hogy kis- vagy nagybetűvel írjam, hiszen nem csak köznév, nem csak általánosságban jelöl egy bizonyos tájat, területet... De azért mégsem annyira hivatalos, hogy konkrét tulajdonnévként (helynévként) használjuk. Ráadásul gondolhatunk rá földrajzi-geológiai értelemben, így tulajdonképpen az egész Marcal-medencét érthetjük alatta. Aztán van egy még speciálisabb vallási-egyházi értelmezés, melynek megfelelően  bozótnak a Pápa központú reformáció perifériáján elterülő öt református falut – Adorjánházát, Egeralját, Csöglét, Kis- és Nagypiritet – számíthatjuk. Végül a legújabb – kulturális – történések szerint ezen a néven fut egy néptáncegyüttes, melynek bázisa közvetlenül az „egyházi bozót” mellett,Kiscsőszön található. Na de milyen élet is van a bozótban...?

Végre!

Tizenhétezer család jogosult a gyermekek otthongondozási díjára (gyod), amely jövőre egységesen havi bruttó százezer forintra nő - közölte az Emberi Erőforrások Minisztériumának család- és ifjúságügyért felelős államtitkára vasárnap az M1 aktuális csatornán.  
Novák Katalin azt mondta, a juttatást minden szülő megkapja, aki önellátásra képtelen gyermekről gondoskodik otthon. A jogosultság független a gyermek korától. Hangsúlyozta, a gyod a következő három évben folyamatosan emelkedik, 2022-re az akkori minimálbérnek megfelelő összeget kapják majd az érintettek.
Novák: Tizenhétezer család jogosult a gyermekek otthongondozási díjára, mandiner.hu: 2018. október 14.

Két hete még az volt a kérdés itt a Reposztban (is), hogy van-e reménye az otthonápolási díj összegének emeléséért és a minimálbérhez rögzítéséért küzdő családoknak. Múlt hét csütörtökön pedig végre megérkezett a régen várt bejelentés.

A Gonoszról

A holokauszt azonban nemcsak eseménytörténet, hanem a kultúránk legbensőbb lényegét érintő kérdés, ezért tehát nyitott végű történet. Kulturálisan a holokauszt lényege a Gonosz teljes értékű megjelenése.

Gerő András: A holokauszt története és a Gonosz mibenléte - 24.hu

Igen érdekes írást közöl Gerő András a Sorsok Háza kapcsán. Azt mondja, hogy a Sorsok Háza üzenetét két nézőpontból lehet megfogalmazni. Létezik a történeti sík, amely elmondja a holokauszt történetét. Ám létezik egy másik nézőpont, amelyet ő esszencialistának nevez, s amely a holokausztot úgy mutatja be, mint a Gonosz „teljes értékű” megjelenését.  Szerinte kulturálisan ez a holokauszt lényege. Nekem ez a látásmód tetszik. A Gonosz beemelése ugyanis egy történeti esemény értelmezésébe egyrészt visszanyúl az emberiség történetéből, így a zsidó-keresztyén kultúrkörből is nagyon is jól ismert elbeszélésekhez, másrészt akarva akaratlanul kikezdi napjaink antropológiáját, amely egyszerűen szemet huny a rossz és annak végső formája, a gonosz egyetemes és kiküszöbölhetetlennek tűnő jelenléte fölött.

Kárpátalja

Viktor Baloga szerint az ukrán államnak fel kellene vásárolnia az áttelepült kárpátaljai magyarok üresen álló otthonait kelet-ukrajnai menekültek számára, aminek köszönhetően megszűnne Beregszász magyar jellege.

Kárpátaljai politikus: Ukrajnának betelepítéssel kellene megszüntetnie Beregszász magyar jellegét - mandiner.hu

 

A Kárpátaljával kapcsolatos történéseket meglehetősen nehéz kommentálni. Mintha valami rémisztő filmet néznénk, vagy visszarepülnénk a huszadik század gyászos évtizedeibe: idén februárban a kárpátaljai magyarok érdekképviseletét ellátó KMKSZ székházát érte támadás, majd júliusban a nagydobronyi imaház és óvoda lett gyújtogatás, tűz martaléka. Már ez is elképzelhetetlen és megmagyarázhatatlan egy Európai Unióba igyekvő, huszonegyedik századi, normális jogállamban, de hogy valaki titkos felvételeket készítsen egy idegen állam felségterületének számító konzulátuson, ahogyan ott állampolgári esküt tesznek, aztán egy honlapon kárpátaljaiak személyes adatait nyilvánosságra hozzák, majd az ukrán külügyminiszter a titkos felvételekre hivatkozva fenyegesse, végül kitiltsa a magyar konzult – úgy hittük, ennél nincs tovább, nincs lejjebb. Aztán mégis: ahogyan fent is olvashatjuk, a kárpátaljai ukrán képviselő már az etnikai viszonyok megváltoztatásáról, betelepítésekről beszél. Nincs új a nap alatt, láttuk ezt már máshol is az utódállamokban, abban pedig csak reménykedni tudunk, hogy Kárpátalján itt megállnak a magyar kisebbség megfélemlítésében. Vajon mit tehetnek a kárpátaljaiak? És mit tehetünk mi? 

Szivárványos torta-csata

A brit legfelsőbb bíróság szerdai jogerős végzése szerint nem járt el diszkriminatív módon az az észak-írországi pékség, amely évekkel ezelőtt megtagadta egy torta elkészítését, mivel a megrendelő az azonos neműek házasságát támogató feliratot is rendelt a süteményhez. A potenciálisan precedensteremtő jellege miatt komoly érdeklődéssel várt legfőbb fellebbviteli határozat – amelyet az eljáró öttagú bírói tanács egyhangúlag hozott meg – kimondja, hogy az Ashers nevű családi vállalkozásként működő belfasti pékség mindenképpen visszautasította volna a megrendelés teljesítését, függetlenül a megrendelő szexuális irányultságától. A végzés szerint a pékségnek nem a megrendelő, Gareth Lee melegjogi aktivista „személyes jellemzői", hanem a tortán feltüntetni kívánt üzenet ellen voltak kifogásai. Ennek megfelelően a legfelsőbb bíróság arra az álláspontra jutott, hogy a megrendelőt nem érte diszkrimináció szexuális orientációja alapján.

Nem diszkriminatív a pékség, amely nem volt hajlandó tortáján a melegházasság támogatására - mandiner.hu

Báránybőrbe bújt farkasok?

Pap, edző, tanár – kiben lehet megbízni? Úgy tűnik, hogy az „ártatlanság kora” véget ért. Többé már nem bízhatunk meg valakiben feltétel nélkül és automatikusan csak azért, mert valamilyen foglalkozást, hivatásrendet tölt be vagy egyenruhát visel. 

TEMPLOM, ISKOLA, SPORTKLUB – ÍGY VAN SZINTE KÓDOLVA A RENDSZERBE AZ ERŐSZAK LEHETŐSÉGE (FIGYELEM: LEHETŐSÉGE!) - wmn.hu

Vannak olyan írások, amelyekhez idő kell. Nem, nem arra gondolok most, hogy idő kell a megírásukhoz, majd az olvasásukhoz. Természetesen ez is igaz. Ahhoz kell az idő, hogy emésszük őket vagy hogy a leírt szavak, mondatok igazán megérkezzenek hozzánk. Jelen esetben pedig arra kellett az idő, hogy megfelelő módon reagáljak. Arra a cikkre, amely néhány héttel ezelőtt jelent meg.

Párbeszédképes

... divattá válik beállni olyan csoportosulásokba, ahol keresztyén életünket tekintve mindenre van válasz. Komolyan: mindenre. Ezekben a csoportokban mindig ott a vezető, aki minden egyes szituációban – ezer és egy igét kicsavarva – kész receptekkel látja el kicsinyke nyáját. Képes megmagyarázni Isten természetétől kezdve a Szentháromság titkán át a predesztinációig azt is, hogy hogyan illik a hölgyeknek a sálat megkötni a nyakukban. Igen, mert – ha nem tudnátok – Isten Igéje ezt is megszabja. Itt nincsenek kérdőjelek, nincsenek nyitott végkifejletű történetek, még felelősség sem nagyon van. Hiszen mindaddig, amíg valaki meg nem kérdőjelezi a kialakult tekintélyre támaszkodó belső szabályrendszert és az elmondott parancsolatokat, addig jó gyermeke marad az Úrnak. 

Párbeszédképes keresztyénség – Philip Yancey olvasása közben kriszteso.com

Athéntól Spártáig...

A hír eltörpült az egyéb világszenzációk mellett: Maráz Zsuzsanna 2018. szeptember 29-én, szombaton kora reggel a Spártában álló Leónidasz király szobrának talpazatát megérintve megnyerte a Spartathlon női versenyét. (…) Maráz Zsuzsa mostani Spartathlon-győzelme ismét a világ fölé emelte ezt a csöpp országot, s ami az emberfeletti, ugyanakkor csodálatos teljesítmény kapcsán még inkább szívbe markoló, ahogyan az Esztergomban élő és dolgozó orvosasszisztens hölgy elmesélte, hogy hosszú-hosszú kilométereken át, amikor erőt, hitet kellett merítenie valahonnan – miután az ultrafutás zömében magányos sporttevékenység, tehát leginkább a saját lelkéből –, a Himnuszt énekelte magában.

Zsuzsanna futása – Vincze András publicisztikája - nemzetisport.hu

Szülő vagy? Csatlakozz a klubhoz!

Kütyükorlátozó szülőnek lenni nem könnyű, sok bajt hoz az ember a saját fejére. Könnyebb sorolni az ellenérveket, hogy úgyis ez a jövő, meg az összes gyerek képernyőfüggő, meg azt, hogy ezekből a gyerekekből mind programozók lesznek, és különben is, a szülőknek is jár a pihenés. Amit szintén képernyő előtt gúvadva töltenek. Vajon van még helye a kételkedésnek?
Lengyel Gabriella: Bill Gates és Steve Jobs is tiltotta, te miért engeded? (Figyelő, 2018. október 7.)

 

Amikor papok árulják el a keresztény Európát

Wolfgang Weissbach, a templom korábbi evangélikus lelkésze a lapnak azt mondja: „A muszlimok megmentették a templom épületét”, és hozzáteszi: „az imádság háza maradt”, ő pedig örül ennek. „Hála Istennek ez tovább folytatódik.”

Mecset lett egy hamburgi templomból - Mandiner

Történt, hogy a Frankfurter Allgemeine Zeitung riportban számolt be arról, hogy Hamburg Horn nevű részén egy evangélikus templomot mecsetté alakítottak át. A hírt a Mandiner átvette, s aztán ugyancsak a Mandineren Üres templomból teli mecset: ez az élet rendje címmel Szalma György kitűnő írásban reflektált rá. Az átalakítási kezdeményezésről a FAZ 2016-ban beszámolt. Frank Bergrande írását az evangelikus.hu közölte - kommentár nélkül. Az akkori cikkre reagáltam is az Iszlamizáció kísértete c. posztomban. Ott még arról volt szó, hogy a mecsetté alakítás kezdeményezése élénk tiltakozást váltott ki. Ez a FAZ - cikk viszont már sikertörténetről ír. A riportot készítő újságíró, Matthias Wyssuwa, arra volt kíváncsi, hogy vajon a mecsetté átalakított templom volt lelkipásztora miként éli meg a történetet. No és itt jön a döbbenet. A pap, Wolfgang Weissbach örül annak– ahogyan a Mandiner-szemlében olvashatjuk –, hogy a „Muszlimok megmentették a templom épületét”, és hogy az az „imádság háza maradt”, „Hála Istennek ez tovább folytatódik.”  Nincs félreértés, nincs félrefordítás. Wolfgang Weissbach, a keresztény lelkipásztor örül annak, hogy a templomából mecset lett. No, ez itt a vég.

Belénk égett múlt

Már gyerekkoromban vallásos lettem, pedig apám elveszítette a hitét a holokauszt miatt, és megfogadta, hogy többé nem áll a tóra elé. Anyámnak megmaradt a hite, minden pénteken gyertyát gyújtott, és kóser háztartást vezetett. Amikor születtem, természetesen nem metéltek körül, és később, amikor visszatértünk a táborból, a szüleim akkor sem akarták a procedúrát. Én viszont tizenhárom évesen úgy döntöttem, megcsináltatom. Ez ráadásul előfeltétele volt a bar micvónak. Meg azt gondoltam, ha újra előfordul hasonló szörnyűség, akkor én emiatt nem akarok megmenekülni. Vállalni akartam a zsidóságom bármi áron is.

Ismerni a történetünket – alapvető szükségletünk. Kell körénk-mögénk a kontextus, amibe beilleszkedünk, aminek részei vagyunk. Hermann Ildi New Yorkban élő magyar zsidókat keresett fel otthonaikban, hogy meghallgassa, lejegyezze sorsukat és fotókat készítsen róluk. A több szempontból hiánypótló anyag alapötlete a fotós saját, elvesztett lehetőségéből született. Holokauszt túlélő nagymamájának a meg nem kérdezett története adta a lökést, hogy másokét olvashatóvá, láthatóvá tegye. 

Hiányzó történetek - index.hu

 

Úgy hiszem, léteznek olyan történetek, amelyeket nem lehet könnyek nélkül olvasni. Hermann Ildi riportsorozata a New Yorkban élő magyar zsidókról mindenképpen ilyen, minden szörnyűségével, fájdalmával, hitével és hitehagyottságával együtt. Méltó arra, hogy elolvassuk és elgondolkodjunk felette.

Tönkretett szentek

Svédország harmadik legnagyobb városában, Malmőben december 13-án rendezik meg a szokásos Szent Luca előtt tisztelgő körmenetet. Hagyományosan Szent Lucát, a fiatalon mártírhalált halt nőt egy szőke lány testesíti meg. A multikulturális Svédország igényeit szem előtt tartva idén azonban már nemre, korra és énekhangra való tekintet nélkül bárki jelentkezhet Szent Luca szerepére.

Svédországban nem kell többé nőnek lennie Szent Lucának - sonline.hu

Reformátusként nem sok közöm van szentté avatottakhoz és körmenetekhez, mégis megütötte a szememet a cikk címe. Nem kell többé nőnek lennie... - mintha a nőiség bántó megfosztottságot jelentett volna korábban. Ebből a jogfosztottságból emeli ki Luca alakját a malmői városháza úgy, hogy közben a kék szem hiányát hangoztatja okként. Pedig ezt megoldhatná egy színes kontaktlencsével is. De nem így oldja meg, mert nem ez az igazi ok és cél.

A hit hősei

Egyedülálló módon a világ első vallási kisebbségi csoportjaként a 2018-as Nobel-békedíjra jelölték az egyiptomi kopt-keresztény közösséget. Amellett, hogy a Norvég Nobel Bizottság nem teszi közzé a jelöltek listáját, a Coptic Orphans nevű jótékonysági szervezet értesülései szerint a jelöltek között van az egyiptomi kopt közösség is.

Nobel-békedíjra jelölték az egyiptomi kopt keresztényeket - s4c.news

Olyan világban élünk, amelyben egymás után kerülünk azokba a helyzetekbe, ahol harcolnunk kell. Küzdenünk kell sok mindenért, amit szeretnénk – sokszor ezzel mutatjuk meg, hogy igazán el akarunk érni, meg akarunk kapni valamit. Ki kell állnunk magunkért, meg kell védenünk magunkat, valahogy vissza kell vernünk a bennünket ért támadásokat.

Bushcraft

A világ végéről vagy legalábbis a mostani társadalmak összeomlásáról már nemcsak elvont víziók szólnak, hanem a klímaváltozást övező tudományos vitákban is mindinkább szó esik apokaliptikus forgatókönyvekről. A globális felmelegedéssel kapcsolatos diskurzus egyre kevésbé szól arról, hogy a folyamat miképp állítható meg, hanem inkább a változó éghajlathoz történő alkalmazkodás lehetőségeit firtatja. Kibontakozott egy ma még szélsőségesnek tűnő irányzat is, aminek képviselői – akik között ott vannak jó nevű akadémiai intézmények elismert munkatársai is – az éghajlatváltozás drasztikus gazdasági, politikai és társadalmi következményeire való felkészülést sürgetik.

Már tudósok szerint is készülni kell a megszokott világunk végére g7.

Elment a magyar vándor

A 32 éves Gecse Balázs Gergőt, aki ökrös szekérrel, egy kutya és négy szarvasmarha társaságában járta a világot, a helyi sajtó szerint vasárnap reggel fél kilenckor halálra gázolta egy idős sofőr délkelet-Franciaországban, Villard-Bonnot közelében – írja a 444.hu. Gecse az ekhós szekere mellett ballagott éppen, az út belső oldalán, amikor az állítása szerint a napsütéstől elvakult, szemből érkező autós elcsapta.
A móri születésű Gecse Balázs Gergő 18 évesen, miután leérettségizett, az egyetemi felvételi helyett épített magának egy ökrös szekeret, fogott egy tangóharmonikát, 2 kecskét és 1 kutyát és elkezdte járni az országot. A vele utazó állatok cserélődtek, de ő 2004 óta folyamatosan úton volt. Néhol alkalmaként munkát vállalt, mivel értett a fafaragáshoz, az asztalosmunkához, a patkoláshoz, a bőrművességhez, a nemezeléshez, a kötélveréshez és az állatokhoz is, ebből keresett némi pénzt, egyébként a kenyerét is maga sütötte a szekéren.

Meghalt a leghíresebb magyar vándor - zoom.hu

Remény nélkül?

Magyarországon jelenleg több mint 50 000 ember ápolja otthon tartósan beteg vagy súlyosan fogyatékos hozzátartozóját. Ebből a kiemelt kategóriában kb. 12 000 szülő – nagyrészt édesanya – ápolja otthon súlyosan-halmozottan sérült gyermekét. Ezért a 24 órás munkáért, szolgálatért egy segélyt kapnak, ami a kiemelt kategóriában havonta nettó 52 810 Ft, az emelt családi pótlékkal együtt 75 810 Ft.”
Lépjünk, hogy léphessenek! Közhasznú Egyesület

Múlt héten sokadik alkalommal vonultak utcára az otthonápolás jogviszonyként történő elismeréséért dolgozó civilek. Céljuk, hogy a jelenlegi ellátási rendszeren úgy változtasson az állam, hogy nem segélyt folyósít a hozzátartozóját otthon ápoló felnőttnek, hanem foglalkoztatja. Ahhoz hasonló mértékben finanszírozva ezt a foglalkoztatási jogviszonyt, mintha állami gondozásba adná a beteg családtagot. Egyfajta közfeladat átvállalásról lenne szó: az állam nem a saját intézményrendszerében, hanem saját otthonában és nem ápolók, hanem a családtagok által gondoskodna a továbbiakban rászorult polgárairól.

Istenről, hitről, rációról - egy vita margójára

Ha a liberalizmus nem az, mi lenne tárgyilagos és racionális?

Babarczy Eszter: Hol van a NER filozófiája? - Mandiner

Izgalmas vita bontakozott ki a Mandineren. Onnan indult, hogy Babarczy Eszter éles kritikával illette Lánczi András írását, amely megkérdőjelezi az „alapértékek”, az „emberi jogok” fogalmának racionális megalapozottságát. Mire Babarczy azzal vágott vissza, hogy ő viszont nem látja a NER filozófiájának kultúrateremtő képességét. Szerintem több mint figyelemre méltó, hogy miközben Lánczi az „alapértékek”, az „emberi jogok” fogalmaiban megtestesülő mai európai liberalizmust teszi általános elvi szinten kritika tárgyává, addig Babarczy ebben a gesztusban nem lát semmi mást, mint a NER ideológiájának megnyilatkozását. Magyarán, egy általános elvi-filozófiai kérdést belerángat egy konkrét politikai kontextusba, de úgy, hogy közben a mai liberalizmust mégis kiemeli a politikai kontextusból, s a több száz éves liberális hagyomány egyenes folytatójaként tünteti fel. Ezzel vélhetően azt akarta elérni, hogy bizonyítsa: a liberalizmusnak van hagyománya, míg a NER filozófiája nem teremtett kultúrát, s nem is tud, hiszen szerinte nincs olyan „objektív” és „racionális” elmélet, amely a liberalizmus hagyományával szembeállítható lenne. A vitába eddig bekapcsolódott Szilvay Gergely, Aristo, Mezei Balázs, Paár Tamás, s végül újra Szilvay Gergely.

Hogyan váljunk?

Az újság úgy tudja, kétmilliárd forint szétosztása a tét.

Elkezdődött Hosszú Katinka 2 milliárdos válópere - index.hu

 

Szerintem ember nincs a földön, aki valamilyen formában ne lenne érintett a válási folyamatban. Vagy ő maga vált el, vagy a szülei, esetleg a családi, baráti körben látta azt a megdöbbentő, fájdalmas folyamatot, amely a válásig vezet. Adódik tehát a kérdés: hogyan váljunk?